سطح SLA


   sla

   
فلز تیتانیوم از فلزات غیرگرانبها محسوب می شود و هزینه بالای آن به دلیل مراحل متعدد تولید و بعضی از مراحل دست ساز آن بوده که هنوز مکانیزه نشده است.

ابتدا فلز تیتانوم توسط حرارت دیدن به گرید مورد نظر رسیده و یا اینکه ابتدا آلیاژ آن تهیه می شود و سپس از آن مفتول هایی با قطر های لازم ساخته شده که این قطرها به اندازه قطر ایمپلنت هایی است که باید تولید شوند.

بعد از این مرحله مفتول های ساخته شده به طول های مورد نظر تقسیم می شوند که این اندازه ارتفاع ایمپلنت دندانی را تعیین می کند.

از این قسمت به بعد هزینه تولید ایمپلنت بالا می رود زیرا قطعات برش خورده باید تک تک به ماشین CNC وصل شده و سطح خارجی و داخلی آن تراشیده شود. هر چه گرید تیتانیوم سخت تر باشد میزان فرسودگی فرزهای الماسی بیشتر خواهد بود و در نتیجه باید زودتر تعویض شوند. عدم تعویض فرزهای ماشین تراش باعث می شود رزوه های ایمپلنت دندانی چه در داخل و چه در خارج آن دقت لازم را نداشته باشد.

   

cnc-sla    cnc-sla

   

بعد از این مرحله باید ایمپلنت ها سند بلاست شوند که برای اینکار از اکسید آلومینیوم استفاده می شود برای کیفیت بهتر پودر مصرف شده از یک سو وارد مخزن سند بلاست شده و توسط ساکشن بعد از عملیات از سوی دیگر خارج می شود و هرگز نباید این پودر ریسایکل شود کمپانی هایی که این کار را انجام می دهند حتماً تاثیر منفی آنرا در کیفیت سند بلاست نشان میبینند.
   

implant balsting

   

بعد  از سند بلاستینگ تیتانیوم برای اسید شویی ارسال می شود. در اینجا برای اینکه داخل فیکسچر آسیب نبیند باید سطح داخلی آن توسط تفلون پوشانده شود انجام این مرحله مستلزم صرف وقت و هزینه زیاد می باشد. پس از اسید شویی ایمپلنت دندانی شسته می شود و برای بسته بندی ارسال می شوند بسته بندی هم از مراحل پر هزینه ایمپلنت دندانی محسوب می شود. پس از بسته بندی اولیه ایمپلنت دندانی برای استریل کردن با اشعه گاما ارسال می شود و سپس جهت بسته بندی نهایی و شماره سریال گذاری وارد آخرین مرحله تولید می شوند.

ایمپلنت ها باید سند بلاست شوند تا سطح جانبی آن بزرگتر شود عمل سند بلاست تا ۴۰۰ برابر سطح جانبی ایمپلنت را بزرگتر می کند و بنابراین تماس ایمپلنت دندانی و استخوان ۴۰۰ برابر بیشتر می شود تشکیل استخوان در خلل و فرج ایمپلنت دندانی باعث می شود که ایمپلنت دندانی به استخوان جوش بخورد که به این پدیده استواینتگریشن گفته می شود درست مثل چسبیدن کامپوزیت به مینای دندان.

در استواینتگریشن پیوند شیمیایی بین تیتانیوم و استخوان وجود ندارد و اتصال فقط فیزیکی می باشد و این درگیری به اندازه ای زیاد است که تیتانیوم به استخوان کاملاً جوش خورده به نظر می رسد طوری که بعد از زمان استئواینتگریشن حدود ۴۰۰ نیوتن نیرو لازم است تا ایمپلنت دندانی از استخوان جدا شود.

SLA یک روش قدیمی برای سند بلاست کردن ایمپلنت است که امروزه هم همین روش انجام می شود حرف S برای sand blast، حرف L برای large grit به معنای دانه های درشت سند بلاست و حرف A برای واژه acid wash بکار رفته است بطور مختصر یعنی اینکه پس از تراشیده شدن ایمپلنت در ماشین CNC باید سند بلاست شود و سپس با اسید شستشو شود تا موادی که روی ایمپلنت مانده شسته شوند.

   

sla   

RBM این واژه بر گرفته از Resorbable Blast media به معنای اینکه عمل سند بلاست در محیطی گرم و تحت فشار انجام می شود که که این امر باعث شدت کار می شود و همینطور بقایای کمتری از ماده سند بلاست بر روی ایمپلنت بجا می ماند.

rbm surface

       

       

برای آشنایی با سیستم های ایمپلنتی دارای سطح SLA و RBM به صفحات زیر مراجعه نمائید.
              

ایمپلنت Dentium ایمپلنت Dentis
ایمپلنت NeoBioTech ایمپلنت CSM
ایمپلنت Biohorizons ایمپلنت DIO