کاشت ایمپلنت دندانی در افراد مبتلا به پوکی استخوان


osteoporotic-dandal

   

دندانپزشکان سوالات متعددی در مورد شرایط کاشت ایمپلنت از بیماران خود می شنوند؛ همچون:

آیا در سن من امکان انجام ایمپلنت هست؟

آیا پوکی استخوان و دیابت یا سن بالا می تواند مانعی برای انجام درمان ایمپلنت باشند؟

این دندان من که ده سال پیش کشیده شده است هنوز قابل جایگزینی با ایمپلنت هست یا نه؟

        

تقریباً تمام افرادی‌ که مانعی برای انجام یک جراحی ساده داخل دهانی ندارند، می‌توانند عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهند. تنها موارد معدودی نظیر بیماری عفونی فعال، بیماری قلبی کنترل نشده، اختلالات انعقادی درمان نشده و … سبب محرومیت از ایمپلنت دندانی خواهند شد. بیشتربیماران راجع به تاثیر پوکی استخوان و دیابت بر موفقیت ایمپلنت چیزهایی شنیده یا خوانده‌اند و در هنگام مراجعه نگرانی خود را در این‌باره بیان می‌کنند، این موارد منع مطلقی برای ایمپلنت نیستند و کاشت ایمپلنت، با صلاحدید دندانپزشک و رعایت نکات احتیاطی در بسیاری از بیماران ممکن است.
   

مهم این است که بیمار تمامی نکات مربوط به سابقه پزشکی خود را در اختیار دندانپزشک قرار دهد. ممکن است هرگز به ذهن بسیاری از بیماران نرسد که عادت دندان‌ قروچه یا سیگار کشیدن ممکن است چه تاثیر منفی ایی بر بقای ایمپلنت‌ها داشته باشد و یا مصرف روزانه آسپرین چه اختلالاتی را در روند کنترل خونریزی حین جراحی ایجاد خواهد کرد.
    
 
در سال ۲۰۱۵ DeBaz و همکاران در آمریکا برروی زنان یائسه دچار پوکی استخوان و کاشت ایمپلنت در این افراد تحقیقات گسترده ایی انجام دادند.

افرادی که دچار پوکی استخوان هستند احتمال از دست دندان در آنها بیشتر از سایر افراد است و از دست دادن دندان می تواند بر روحیه، اعتماد بنفس و حتی کیفیت زندگی آنها تاثیر بسزایی بگذارد.

در طی این مطالعه، میزان خوشنودی و سلامت ۲۷۳ زن یائسه و دچار پوکی استخوان بعد از دریافت ایمپلنت مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدند که کاشت ایمپلنت در افرادی که دچار پوکی استخوان هستند بلامانع می باشد. البته این مورد نیازمند تحقیقات گسترده تر و شفاف تری است.  



منبع:

Christine DeBaz, Jenna Hahn, Lisa Lang, Leena Palomo. Dental Implant Supported Restorations Improve Quality of Life in Osteoporotic WomenInternational Journal of Dentistry, 2015; 2015: 1 DOI:10.1155/2015/451923