راهنمای انتخاب و خرید لوپ چشمی

Posted By: Maral R In: لوپ چشمی On: Comment: 0 Hit: 13207

مدل ها و برند های مختلفی از لوپ چشمی در بازار موجود می باشد که هر کدام دارای ویژگی ها و قیمت های متفاوتی هستند که برای خرید موجب سردرگمی می شوند. همیشه گران قیمت ترین لوپ، مناسب ترین لوپ نیست و از طرفی خرید لوپ ارزان نیز ممکن است کیفیت مناسبی نداشته باشد. 

چگونه لوپ چشمی مناسب را انتخاب کنید؟

کیفیت لوپ توسط چهار ویژگی بینایی خلاصه می شود: بزرگنمایی، میدان دید، رزولوشن (تفکیک پذیری) و عمق دید. علاوه بر عوامل تاثیرگذار برای دید بهتر، طراحی، وزن و زاویه میل مناسب برای احساس راحتی کردن با لوپ چشمی بسیار مهم هستند.

    

perioptix

         

فایده استفاده از لوپ چشمی چیست؟

بیشتر دندانپزشکان از دردهای مزمن گردن و کمر رنج می برند. مناسب نبودن حالت گردن و شانه ها در زمان کار باعث درد و گرفتگی در گردن می گردد که این درد می تواند موجب سردرد نیز شود. با استفاده از لوپ، می توان بدن را به خصوص برای جراحی های طولانی در وضعیت مناسبی قرار داد و اصول ارگونومی را رعایت کرد.

       

ویژگی های لوپ چشمی:

  • قدرت بزرگنمایی:

قدرت بزرگ نمایی، توانایی لوپ در بزرگ نشان دادن تصویر ( نه وضوح تصویر) می باشد. میزان بزرگنمایی لوپ بسته به سلیقه هر فرد انتخاب می شود؛ اما استفاده از کمترین بزرگنمای یکه چشم با آن احساس راحتی می کند توصیه می شود. کم ترین بزرگنمایی باعث ایجاد میدان دید وسیع تری می گردد. رایج ترین میزان بزرگنمایی 3.5X-2.5X می باشد. افزایش بزرگنمایی باعث دیدن جزئیات بیشتر می شود اما معایبی را نیز در پی دارد؛ از جمله: میدان دید کم تر، میدان دید تیره تر (به دلیل ورود کم تر نور به لنزها)

             

 perioptix

    

بزرگنمایی های قابل استفاده شده در زمینه های مختلف کار دندانپزشکی عبارت اند از:

  • عمومی، بهداشت دهان و دندان و ایمپلنتولوژی: 2.5X, 3.0X,3.5X.
  • اندو، کراون و بریج: 3.5X, 4.0X
  • تکنیسین آزمایشگاهی: 4.0X, 5.0X, 6.0X

      

دو اصطلاح در ارتباط با بزرگنمایی وجود دارد:

Galilean: بزرگنمایی کم لوپ
Prismatic: بزرگنمایی زیاد لوپ (قیمت بالاتری دارد)

        

فاصله کاری:

فاصله کاری عبارت است از فاصله چشم تا جایی که کار انجام می شود. این  فاصله را در محل کار خود و با حالتی که صاف نشسته اید اندازه بگیرید. توجه داشته باشید که بیش از حد به جلو یا عقب خم نشوید و بهتر است با کمک یک نفر دیگر این کار را انجام دهید.پ

     

perioptix

           

میدان دید:

میدان دید، منطقه ای است که در لوپ قابل مشاهده و تمرکز می باشد. لوپ چشمی که میدان دید وسیع تری دارد, مناسب تر است؛ زیرا فضای بیشتری از طریق لوپ بدون نیاز به حرکت دادن سر دیده خواهد شد.

 اندازه میدان دید بسته به فاصله کاری تغییر می کند. در واقع می توان گفت لوپی که فاصله کاری بیشتری دارد، میدان دید وسیع تری نیز خواهد داشت و بلعکس.

تمام لوپ های چشمی راحت، از سیستم لنزی قوی برای ایجاد میدان دید گسترده تر(تا ۱۲۵ میلی متر) استفاده می کنند.

      

عمق دید (میزان نگهداری تمرکز) :

عمق دید، عمق منطقه قابل تمرکز و مشاهده در زمان نگاه کردن با لوپ می باشد. این ویژگی تعیین می کند که در زمان استفاده از لوپ چشمی، با حفظ تمام عمق دید خود، چه مقدار می توان به جلو و عقب خم شد. میزان عمق دید به میزان نور موجود، طراحی چشمی (اپتیکال)، قدرت بزرگنمایی و توانایی چشم برای تمرکز وابسته می باشد.

لوپی که دارای عمق دید بیشتری است، بهتر می باشد؛ زیرا عمق بیشتری از ناحیه موردنظر قابل مشاهده خواهد بود. همچنین داشتن عمق دید بیشتر باعث می شود تا با حرکت دادن سر، تمرکز موجود از بین نرود.

اندازه عمق دید به طور مستقیم در ارتباط با فاصله کاری می باشد. به طوری که لوپی با فاصله کاری طولانی تر، عمق دید بیشتری دارد و بلعکس.

اندازه عمق دید هم چنین با فاکتورهای بزرگنمایی رابطه مستقیم دارد و هرچه بزرگنمایی کمتر باشد، عمق دید بیشتر است.

        

تفکیک پذیری (رزولوشن):

اولین نشانه از کیفیت پایین لوپ، تفکیک پذیری (رزولوشن) نامناسب، مشاهده خطای رنگی (Chromatic Aberration) و کروی (Spherical Aberration) می باشد.

         

perioptix         

عدم خطای رنگ که همان خصوصیت آکروماتیک بودن لوپ می باشد، به معنای توانایی مشاهده تمامی رنگ ها می باشد. اپتیک های نامناسب باعث انعکاس اشتباه طول موج های متفاوت و تغییر رنگ می شوند.

*** اولین رنگی که در طی خطای رنگ مشاهده می شود، رنگ آبی است. برای اطمینان از عدم خطای رنگ لوپ چشمی، می توانید به کاغذ سفیدی که خط های سیاه دارد، نگاه کنید و مشاهده هاله ایی از رنگ آبی اطراف خط های سیاه نشان دهنده وجود خطای رنگ و عدم کیفیت لوپ می باشد.

          

عدم خطای کروی (آستیگماتیسم) و واقعی بودن تصویر به معنی مشاهده یک خط صاف به صورت صاف و بدون انحنا می باشد. عدم صاف بودن تصویر مشاهده شده توسط لوپ چشمی، حاکی از خطای کروی لوپ است. در لوپ های بی کیفیت، تصویر به صورت کروی یا خم شده دیده می شود.

*** برای تشخیص کیفیت لوپ نگاه کردن به یک نمونه گراف بسیار کمک کننده می باشد و نگاه کردن به تصاویری با رنگ های پیچیده باعث گیج شدن شما می شود.

            

زاویه میل:

زاویه میل مهمترین ویژگی برای استفاده از لوپ چشمی با حفظ ارگونومی می باشد. زاویه میل مناسب باعث می شود تا بتوان بدون خم کردن گردن و کمر، با نگاه کردن از طریق لوپ چشمی، کار خود را انجام دهید. هرچه زاویه میل تندتر باشد، نیاز کمتری به خم کردن گردن ایجاد می شود.

     

وزن:

وزن فاکتور مهمی است که در هنگام خرید باید به آن توجه شود. تمام لوپ ها معمولاً از مواد سبک ساخته می شوند اما لوپ هایی با وزن کم تر، باعث خستگی و کشش کمتری در گردن می شوند. لوپ هایی با وزن فوق العاده کم، بیشترین راحتی را در حین کار فراهم می کنند.

        

طراحی:

قاب (Frame) لوپ های جدید برای کاهش وزن از پلاستیک ساخته می شوند که زیبایی بیشتری نیز دارند. در حالی که  لوپ های قدیمی تر و استحکام و ماندگاری بیشتری دارند.

        

لنز طبی:

اگر از لنز طبی استفاده می کنید، حتماً توجه داشته باشید که لنز کاملاً با میزان ضعیف بودن چشم شما منطبق باشد. در غیر این صورت لوپ عملکرد مناسبی برای شما نخواهد داشت. فریم استاندارد می تواند بر اساس دستور اپتیک شما ساخته شود.

          

    

   

   

انواع لوپ دندانپزشکی:

  • Flip up Loupe

در این نوع از لوپ، قسمت چشمی (اپتیکال) متصل به یک دسته است که آن را جابه جا می کند و لوپ چشمی را برای هر فردی قابل استفاده می سازد.

    

مزایا:

  • قیمت مناسب و ارزان
  • امکان بالا بردن و برداشتن آن از روی چشم در مواقعی که استفاده نمی کنید.
  • امکان فروش آن بعد از خرید و استفاده

    

معایب:

  • وزن سنگین
  • میدان دید کم

   

   

  • Through The Lens (TTL) Loupe

در لوپ چشمی TLL، چشمی (اپتیکال) براساس خصوصیاتی مانند فاصله مردمک بطور اختصای برای هر فرد تنظیم می شود.

           

perioptix perioptix

        

مزایا:

  • وزن کم
  • قرارگیری همیشگی اپتیک ها در جای درست

 

معایب:

  • قیمت بالاتر
  • در زمانی که به آن ها نیازی نیست مانند زمانی که با بیمار می خواهید صحبت کنید نمی توانید اپتیک را از روی چشم بالا ببرید.
  • پس از استفاده غیرقابل فروش می باشند زیرا براساس خصوصیات فرد تنظیم شده اند.

     



Comments

Leave your comment