رگ های خونی و فرورفتگی های سطح ایمپلنت

Posted By: Maral R In: تازه های دندانپزشکی On: Comment: 0 Hit: 5195

آنژیوژنز (رگ زایی) نقش مهمی در شکل گیری استخوان و حفظ آن دارد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که شکل گیری استخوان ابتدا در نقاط تقعر ایمپلنت صورت می گیرد تا در زیرلایه های محدب و ترد ایمپلنت. 

 

Angiogenesis

 

هدف از این مطالعه هیستولوژیک که توسط  Antonio Scaramo و همکاران انجام شد، بررسی تعدادی از رگ های خونی درون فرورفتگی ها و اطراف نقاط محدب ایمپلنت در مدل های خرگوشی تیبیا بود.

در این مطالعه32 ایمپلنت ترد دارای کلسیم فسفات آپاتیک (TCP/HA blend) (Resorbable Blast Texturing, RBT) (Maestro, BioHorizons®, Birmingham, AL, USA)  برای 8 خرگوش کاشته شد. هر خرگوش 4 ایمپلنت، دو تا در سمت راست و دو تا در سمت چپ، دریافت کرد و پس از 1 و2 و 4 و 8 هفته میزان رگ زایی مورد بررسی قرار گرفتند.

شکل گیری رگ های خونی در فرورفتگی های ایمپلنت  درهفته اول  (p = 0.000) و دوم (p = 0.000)  از نظر آماری تفاوت معنی داری نسبت به نقاط محدب داشت. اما برای هفته 4 (p = 0.546) و 8 (p = 0.275) تفاوت معنی داری دیده نشد.

نتایج این مطالعه از این فرضیه حمایت می کند که شکل گیری رگ های خونی ابتدا در نقاط فرورفتگی شکل می گیرد که می تواند شرایط مناسب برای استخوان سازی را فراهم کند.

برای خواندن مقاله کامل به لینک زیر مراجعه کنید:

Original article