چه خمیردندانی برای دندان ها بهتر است

Posted By: Maral R In: سلامت دهان و دندان On: Comment: 0 Hit: 13209

toothpaste

خمیردندان ها به صورت خمیری و ‌ژل به فروش می رسند. با اینکه تنوع خمیردندان ها زیاد شده اما  مواد مشترک در همه آن ها به کار رفته است.

 

مواد اصلی تشکیل دهنده خمیر دندان عبارت اند از:

عامل ساینده:

مواد ساینده مانند کلسیم کربنات و سیلیکات باعث ‌ پاک کردن ذرات غذا باکتری و بعضی از لکه های روی دندان می شود.

 

طعم دهنده ها:

به خمیر دندان شیرین کننده های مصنوعی اغلب اضافه می شود تا طعم بهتری به خمیردندان دهند. خمیردندان بیشتر با طعم نعنا شناخته شده است اما طعم های دارچین، لیمو و  برای کودکان طعم آدامس و توت فرنگی و... نیز تولید می شود.

 

ترکیبات مرطوب کننده:

خمیردندان های ژلی و خمیری هر دو حاوی موادی مانند گلیسرول هستند تا از خشک شدن جلوگیری شود.

 

ترکیبات حجم دهنده:

 مواد حجم دهنده و چسبناکی که در بعضی جلبک های دریایی وجود دارد به ترکیب اضافه می شود تا فرم خمیردندان شکل بگیرد. 

 

مواد شوینده:

کف هایی که بر اثر مسواک زدن ایجاد می شود به دلیل وجود مواد شوینده ای مانند سدیم لوریل سولفات می باشد.

 

معرف های آنتی باکتریال:

تریکلوزان یا کلرید روی معرف های آنتی باکتریالی هستند که از ورم لثه جلوگیری می کنند و باعث کاهش پلاک دندانی و بوی بد دهان می شوند.

 

مواد معدنی بازسازی کننده:

نانو کریستال های هیدروکسی آپاتیت و انواعی از کلسیم فسفات ها برای بازسازی مینای دندان به خمیر دندان اضافه می شوند.

 

انواع خمیر دندان 

 خمبردندان در انواع مختلف تولید می شوند. بهتر است بسته به شرایط دندانی خود نوع آن را انتخاب کنید. برند های مختلف را امتحان کنید تا خمیردندانی که برای شما مناسب تر است را پیدا کنید.

options

 

خمیردندان ضد پوسیدگی (فلوراید)

مهم ترین ماده ای که در هنگام خرید خمیردندان باید به آن توجه داشت وجود فلوراید است که البته در بیشترخمیردندان ها وجود دارد.

 فلوراید ماده ای دوست داشتنی برای دندان ها است. استفاده از فلوراید افزایش چشم گیری در پیشگیری از پوسیدگی دندان دارد. باکتری های موجود در دهان از قند مواد غذایی باقی مانده به روی دندان استفاده و آن را به اسید تبدیل می کنند.

 برای اطلاع بیشتر از  پوسیدگی دندان و مکانیسم عمل باکتری های دهانی  به صفحه زیر مراجعه کنید.

 پوسیدگی دندان

فلوراید دندان ها را از اسید ایجاد شده براثر عملکرد باکتری ها محافظت می کند و مانع از پوسیدگی دندان ها می شود. فلوراید این عملکرد را از طریق دو مکانیسم انجام می دهد. اول اینکه فلوراید مینای دندان را قوی تر می کند که در این حالت مینا در مقابل اسید ایجاد شده بر اثر فعالیت باکتری ها کم تر آسیب می بیند. دوم اینکه فلوراید مراحل اولیه پوسیدگی ایجاد شده بر اثراسید را با بازسازی دوباره مواد معدنی بر طرف می کند.

در صورتی که در جایی زندگی می کنید که آب آن منطقه حاوی فلوراید است باز هم از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. مطالعات نشان می دهد که استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید باعث افزایش تمرکز فلوراید به روی دندان در مناطقی که آب حاوی فلوراید است می شود.

 brushing

 

خمیردندان برای دندان های حساس 

خمیردندان های ضد حساسیت برای افرادی است که دندان هایی حساس دارند و با گرما یا سرما احساس درد می کنند. برند های مختلف این خمیر دندان ها دارای مواد متفاوتی هستند؛ اما معمولا پتاسیم نیترات یا استرونتیوم کلرید به عنوان از بین برنده حساسیت دندان در ترکیب خمیردندان استفاده می شود.

این ترکیبات شیمیایی تسکین دهنده به کار رفته در خمیر دندان، مسیرهایی که به اعصاب  درونی دندان می رسند را مسدود می کنند و از ایجاد درد جلوگیری می کنند.

 مصرف خمیردندان های ضد حساسیت حداکثر تا چهار هفته توصیه می شود. البته برای استفاده از این نوع خمیر دندان حتما باید با پزشک خود مشورت کنید تا هم علت حساسیت دندان شما مشخص شود و هم نوع خمیر دندان ضد حساسیت مناسب برای شما را توسط پزشک تجویز شود.

 

 

خمیردندان های سفید کننده 

برای سفید کردن دندان ها خمیردندان ها مختلفی وجود دارد که روزانه قابل استفاده هستند. این خمیردندان ها به طور معمول دارای مواد سفید کننده نیستند. در عوض، دارای ذرات ساینده ای هستند که که دندان ها را پولیش می دهند و یا به لکه های موجود به دندان متصل و آن ها را از سطح دندان جدا می کنند.

البته باید توجه داشته باشید که قدرت ساییش خمیر دندان های سفید کننده می تواند باعث سایش مینا و در نهایت آسیب پذیری دندان شما شود. 

 

خمیردندان مخصوص سیگاری ها

دود سیگار باعث زرد شدن و ایجاد لکه به روی دندان ها می شود. پلاک های روی دندان با دود سیگار آلوده می شوند و لکه های زرد و قهوه ای ایجاد می کنند. خمیردندان مخصوص سیگاری ها با معرف های پاک کنندگی بیشتری ساخته می شود تا این لکه ها را برطرف کند. 

 

خمیردندان گیاهی

کسانی که به مواد شیمیایی حساس هستند و یا به استفاده از مواد طبیعی علاقه دارند، می توانند از خمیردندان های گیاهی استفاده کنند. البته باید توجه داشت که خمیردندان های گیاهی حاوی فلوراید نیستند. 

 

 herbal tooth paste

 

خمیردندان کودکان

ترکیبات خمیردندان کودکان مانند خمیردندان بزرگسالان است با این تفاوت که خمیردندان کودکان فلوراید کم تر و طعمی دوست داشتنی مثل  آدامسی، توت فرنگی و...دارند. فلوراید زیاد می تواند بر روی دندان های کودکان لکه ایجاد کند. بنابرین در هنگام مسواک زدن کودک خود مواظب باشید تا او بیشتر از اندازه یک نخود از خمیردندان استفاده نکند.

برای انتخاب خمیر دندان توجه داشته باشید که حتما محصولات معتبر را خریداری کنید.

از خرید خمیردندان های تقلبی پرهیز کنید. در سال 2007 خمیر دندان هایی ساخت چین در اروپا و آمریکا پخش شد که حاوی مواد سمی دی اتیلن گلایکول بودند. 

 lovely toothpaste

 

 

 

 

 

Comments

Leave your comment