پوسیدگی دندان و ایمپلنت

Posted By: Maral R In: آشنایی با ایمپلنت On: Comment: 0 Hit: 7272

پوسیدگی دندان توسط بیشتر مردم تجربه می شود. اگر پوسیدگی مورد بی توجهی قرار گیرد و از پیشروی آن جلوگیری نشود،  مشکلات زیادی را مانند از دست دادن دندان، بیماری های لثه و... ایجاد می کند.  خوشبختانه امروزه با کمک ایمپلنت مشکلات از دست دادن دندان برطرف می گردد.

 

علائم پوسیدگی دندان چیست؟

افراد مختلف علایم متفاوتی از پوسیدگی دندان را تجربه می کنند. خال های قهوه ای رنگ به روی دندان، احساس درد، حساسیت، تغییرات رنگ و بافت دندان، سردرد و التهاب و قرمزی اطراف دندان ازعلایم معمول پوسیدگی می باشند. 

ceday 1

  

پوسیدگی دندان چگونه اتفاق می افتد؟

سطح دهان از باکتری های زیادی پوشیده شده است که با ذرات غذا و بزاق دهان مخلوط می شوند و به روی دندان ها پلاک تشکیل می دهند. زمانی که غذاها و نوشیدنی های غنی از مواد قندی (کربوهیدرات) مصرف می شوند، باکتری های موجود در دهان، این قند را مصرف و با تبدیل آن به اسید، برای خود انرژی تولید می کنند و این اسید تولید شده به دندان آسیب می زند.

decay

تمییز کردن منظم دندان ها، باعث زدودن پلاک های دندانی می شود. اگر این پلاک ها از سطح دندان زدوده نشوند رسوب می کنند، سخت تر  می شوند و با مسواک زدن پاک نمی گردند و سطح دندان را تجزیه می کنند. در ابتدا پلاک، با حذف مواد معدنی از روی دندان، مینای دندان (سطح بیرونی و سخت دندان) را از بین می برد. به مرور زمان، سوراخ کوچکی به روی آن ایجاد و کم کم با پیشروی پوسیدگی، این سوراخ بزرگ تر و عمیق تر می شود. در این مرحله درد دندان احساس می گردد. 

در صورتی که پوسیدگی درمان نشود، پلاک و باکتری ها به پالپ دندان، مرکز دندان که عصب ها و رگ های خونی را در بر گرفته است، وارد می شوند. در این هنگام، عصب های دندان در معرض باکتری های مخرب ها قرار می گیرند و ریشه دندان (پالپ) عفونی می شود و ایجاد آبسه می کند. 

pain

  

فاکتورهای مختلفی هستند که باعث افزایش پوسیدگی دندان می شوند؛ از جمله رژیم غذایی، عدم رعایت بهداشت دهانی، مصرف سیگار و الکل. 

رژیم غذایی:

مصرف غذاها و نوشیدنی های کربوهیدراتی مانند شکلات، شیرینی و نوشیدنی های گاز دار دارای قند و بیسکوییت، چوب شور و نان که حاوی نشاسته هستند پوسیدگی دندان را تسریع می کنند. بعضی از دارو ها نیز حاوی کربوهیدرات می باشند. بنابراین بهتر است تا در صورت امکان از جایگزین های بدون قند استفاده گردد.

مسواک زدن نا منظم و تمییز نکردن بین دندان ها با نخ دندان باعث افزایش پوسیدگی می شود. مسواک زدن حداقل دو بار در روز با خمیر دندان دارای فلوراید برای تمییز کردن دندان ها ضروری است.

 

مصرف سیگار و الکل

مصرف سیگار و الکل باعث افزایش پوسیدگی دندان می شود. تنباکو در تولید بزاق دهان که باعث تمییز کردن سطح دندان می شود اختلال ایجاد می کند. الکل نیز باعث سایش مینای دندان می گردد.

 

عدم توجه به پوسیدگی دندان:

پوسیدگی دندان توسط باکتری ها ایجاد می شود و عدم توجه به آن منجر به از دست دادن کامل دندان می گردد. مطالعات نشان می دهد که بیمارانی که یک یا بیشتر از یک دندان خود را از دست داده اند، در طول زندگی خود شانس بیشتری برای از دست دادن بقیه دندان هایشان دارند.

اگر دندان از دست داده شده، جایگزین نشود، بیمار به مرور قدرت جویدن خود را از دست می دهد که این اتفاق باعث کم حجم و ضعیف شدن ماهیچه ها می گردد و تحلیل استخوان را در پی خواهد داشت.

 

چگونه می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بهتر است

- از مواد شستشو دهنده با کیفیت استفاده شود.

- دندان ها با مسواک و نخ دندان به طور منظم تمییز شوند.

- تا حد ممکن از مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین خودداری گردد.

- معاینات پزشکی منظم صورت گیرد تا پوسیدگی دندان در همان مراحل ابتدایی تشخیص و حذف گردد. 

brushing

آیا ایمپلنت ها دندانی از پوسیدگی دندان جلوگیری می کنند؟

فضای خالی دندان از دست داده شده، باعث تجمع باکتری ها و ذرات غذا شده که تجمع آن ها باعث پوسیدگی دندان و بیماری های دهانی می گردد. با کاشت ایمپلنت این فضا پر می شود و از تجمع ذرات غذا و باکتری ها جلوگیری و پوسیدگی دندان کاهش می یابد.

آیا ایمپلنت های دندانی دچار پوسیدگی می شوند؟

خوشبختانه ایمپلنت های دندانی نسبت به پوسیدگی مقاوم هستند. بنابراین هیچ گاه نیاز به پر کردن و یا عصب کشی پیدا نمی کنند.