امکان پیش بینی مشکلات قلبی-عروقی از روی تعداد دندان از دست رفته


oral health

      
از دست دندان بیش از حد در افراد می تواند نشان دهنده وجود سابقه بیماری های التهابی دهانی در فرد باشد.

در یک مطالعه گروهی گسترده در دانشگاه هلسینکی فنلاند، ارتباط معنی دار میان از دست دادن دندان و مشکلات قلبی-عروقی، دیابت و مرگ دیده شده است.

   

به پیشنهاد سرپرست این تیم تحقیقاتی، تعداد دندان از دست رفته می تواند یک شاخص کمکی مفید برای پزشکان عمومی برای زمانی که ریسک فاکتورهای دیگر را در فرد ارزیابی می کنند، باشد .

این مطالعه در سال ۱۹۹۷ برروی جمعیت فنلاند، ۸۴۴۶ فرد ۲۵ تا ۷۵ سال آغاز گردید و در طی ۱۳ سال تعداد دندان از دست رفته افراد و مشکلات قلبی و ناگهانی و مرگ و میر در آنها مورد پیگیری قرار گرفت.

   
  

نتایج این مطالعه:

- از دست دادن بیش از ۵ دندان به میزان ۱۴۰% احتمال بروز مشکات قلبی-عروقی و سکته قلبی را افزایش می دهد.

- از دست دادن بیش از ۹ دندان منجر به افزایش ۵۱% احتمال بروز مشکلات قلبی-عروقی و ۳۱% دیابت و ۳۷% مرگ می شود.

- همچنین احتمال افزایش برای افراد بی دندان بین ۴۰ تا ۶۸% بوده است.

    
   
بیماری های غیرواگیر مثل دیابت و بیماری های قلبی-عروقی از مهم ترین علت های مرگ در دنیا می باشد. دیده شده است که این بیماری ها با بیماری های التهابی دهانی رابطه تنگاتنگی دارند همانند پریودنتیت.

پریودنتیت یک بیماری التهابی مزمن دهانی است که در آن بافت لثه به شدت خونریزی کرده و دندان لق می شود و به پاکت های پریودنتال بستگی دارد. پریودنتیت یکی از مهم ترین عوامل از دست دادن دندان در صورت عدم درمان می باشد به خصوص در بزرگسالان و افراد مسن.

   

    

منبع:

Missing Teeth Predict Incident Cardiovascular Events, Diabetes, and Death, Liljestrand JM, Havulinna AS, Paju S, Männistö S, Salomaa V, Pussinen PJ., Journal of Dental Research, doi: 10.1177/0022034515586352, published 19 May 2015.