عوارض جراحی ایمپلنت

Posted By: مدیر ارشد In: آشنایی با ایمپلنت On: Comment: 0 Hit: 13620

side effect - dandal

عوارض جانبی ایمپلنت

  

  

اتمام مراحل کاشت ایمپلنت زمان بر است و به شرایط بالینی فرد و تعداد ایمپلنت بستگی دارد که حداقل بین ۴ تا ۹ ماه به طول می انجامد. مانند تمامی جراحی ها، در طی دوره درمان زخم احتمال عفونت و بروز مشکلات دیگری وجود دارد، بنابراین مراقبت های بهداشتی و دارویی برای رفع آن ضروری است. مشکلات مربوط به کاشت ایمپلنت در حد عوارض کشیدن یک یا چند دندان می باشدو فرد قادر خواهد بود به راحتی و به تنهایی مطب دندانپزشکی را ترک کند.در مورد بیماران خیلی حساس داشتن همراه تا منزل پیشنهاد می شود.

معمولاً فرد پس از جراحی کاشت ایمپلنت، می تواند تمام فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرد و بسته به تعداد ایمپلنت ها و عکس العمل فرد، پس از ۲-۱ روز همه چیز به حالت عادی بر می گردد.

 

عوارض موقتی و زودهنگام ایمپلنت که دارای طول درمان کوتاه مدت (۳ هفته تا ۶ ماه) هستند:

۱- احساس درد، این عارضه امری اجتناب ناپذیر است و بسته به سختی جراحی و خصوصیات افراد کم یا زیاد می باشد و معمولاً ۳-۴ روز اول بعد از کاشت ایمپلنت درد احساس می شود. مصرف مسکن (دو عدد ژلوفن ۴۰۰ میلی گرم باهم) یک ساعت قبل از جراحی بهترین راه کنترل درد می باشد.

dandal

۲- خونریزی، در صورت بروز خونریزی سر باید راست و بالا نگه داشته شود و بهتر است کمپرس سرد و گاز استریل استفاده شود، بطوری که کمپرس آب سرد را برروی صورت و گاز استریل را روی محل خونریزی قرار داده و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه  محکم گاز گرفته شود و در صورت نیاز این عمل چندین بار تکرار گردد و در صورت ادامه خونریزی حتماً دندانپزشک در جریان قرار داده شود.

اما بطور معمول خونریزی ۱۰ دقیقه بعد از کاشت ایمپلنت بطور کامل از بین می رود و با اعمال فشار و کمپرس آب سرد و بخیه قابل کنترل است و مشاهده ترشح بزاق بیشتر و به رنگ صورتی کمرنگ و خونابه امری عادی می باشد. نخ بخیه از جنس ابریشمی و سیاه رنگ است و بعد از یک الی دو هفته توسط دندانپزشک برداشته می شود.

۳- بروز و مشاهده تورم و التهاب، این عارضه در بعضی بیماران وجود دارد و امری طبیعی می باشد که معمولاً پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از عمل کاهش می یابد و در طی ۴ تا ۵ روز کاملاً برطرف می گردد.

همچنین در بعضی موارد برای جلوگیری از تورم غیرعادی و کاهش آن داروهای استروئیدی برای یک یا دو روز تجویز می شود به علاوه استفاده از کمپرس سرد (کیسه یخ، حوله سرد یا حوله نازکی که به دور یخ پیچیده شده است) از سمت خارجی صورت، هر بار به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه با فاصله های زمانی ۱۰–۲۰ دقیقه ای در یکی دو روز پس از جراحی، توصیه می شود و اگر بعد از ۷۲ ساعت تورم ادامه داشت می توان از کمپرس گرم استفاده شود.
    
dandal     

۴- بروز کبودی، احتمال مشاهده کبودی در اثر خونریزی و در مواردی که جراحی پیوند استخوان نیز انجام داده اند، وجود دارد. معمولاً این عوارض از روز بعد از کاشت ایمپلنت شروع می شود و پس از یک هفته (حداکثر ۱۰ روز) بطور کامل بهبود می یابد. مقدار لخته های خون ممکن است باعث جابجایی کبودی و مشاهده آن در منطقه وسیعی از گردن شود.

dandal   

۵- افزایش دمای بدن، در پی جراحی ممکن است دمای بدن فرد به صورت مختصر افزایش یابد که این امر در پی واکنش طبیعی بدن ایجاد می شود. برای درمان این امر می توان از آسپیرین (۲-۱ عدد قرص، هر ۴ الی ۶ ساعت در بزرگسالان) تحت نظر پزشک استفاده نمود. البته طولانی تر شدن تب (بیش از ۴ روز) می تواند حاکی از ایجاد عفونت باشد که در این صورت فوراً باید به دندانپزشک اطلاع داده شود.

dandal  

۶- احساس بی حسی، در بعضی از موارد مثلاً مواردی که ارتفاع استخوان فک پایین بسیار کم باشد، احتمال احساس گزگز، خواب رفتگی و یا بی حسی گوشه ی لب و دهان وجود دارد که این امری عادی است و پس از گذشت مدت زمان کوتاه بهبود می یابد.

**نکته قابل توجه: حداقل ۱۲ ساعت پس از جراحی، از آبکشی دهان و یا استفاده از دهان شویه ها خودداری شود. بعد از این مدت می توان از محلول آب نمک ولرم (یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم) و یا از محلول 2% کلروهگزیدین برای شستشو استفاده نمود. همچنین در طی ۲۴ ساعت اول از خوردن غذاهای سخت و گرم خودداری شود زیرا موقع جویدن و خوردن ممکن است باعث ایجاد ناراحتی شود و از رژیم غذایی نرم و مایعات حاوی مقادیر لازمی از پروتئین، ویتامین و کلسیم استفاده شود.

dandal             dandal            dandal

۷- لق شدن دندان کناری ایمپلنت، که پس از مدت زمان کوتاهی (۳ هفته تا ۱ ماه) به حالت طبیعی خود باز می گردد.

 

عوارض دیرهنگام ایمپلنت:

مشاهده گوشه ایی از ایمپلنت در دندان های جلویی و تک ایمپلنت، ممکن است پس از مدت زمان طولانی (حدود ۲۰-۱۵ سال) نوک دندان های طبیعی فک بالا یک تا دو میلیمتر به علت تحلیل لثه پایین تر رفته ولی نوک روکش های ایمپلنت سر جایشان باقی می مانند و در نتیجه باید آن مجدداً ترمیم گردد.

dandal


    
برای آشنایی با سیستم های ایمپلنتی موجود در ایران به صفحه زیر مراجعه نمائید:
  

ایمپلنت های موجود در ایران