#_عمومی دندانپزشکی #_راهنمای خرید دندانپزشکی #_آموزشی دندانپزشکی

نکات مهمی پیرامون نورپردازی مناسب مطب دندانپزشکی

منتشر شده : بروزرسانی :1403-07-14 - گروها : مجله دندانپزشکی دندال

در دهه 1950 بود که "تکنولوژی" به صورت جدی و رسمی خود را به حیطه نورپردازی و روشنایی وارد کرد و پیشرفت های زیادی را به این حیطه بخشید. هدلایت های مجهز به فناوری LED تحول بزرگی به صنعت دندانپزشکی اهدا نمود و امروزه گسترش تنوع در انتخاب چراغ ها و سایر ابزار روشنایی، به حدی رسیده که کاربران را سردرگم می کند!

چه میزان نور کافی است؟

در فرایندهایی مانند جراحی های دندانپزشکی، نورپردازی مناسب به ناحیه جراحی جهت جلوگیری از خستگی تیم درمان و حفظ کیفیت پروسه بسیار اهمیت دارد. به طور کلی، یک آفیس تجاری معمولی به نوری کمتر از 1000 لوکس نیاز دارد در حالی که در یک مطب دندانپزشکی، این نور لازم است بین 1000 تا بیش از 1600 لوکس باشد که با نور خورشید در یک روز تابستانی برابری می کند!

اصول اساسی مربوط به یک آفیس دندانپزشکی از این قرار است:

* روشنایی کافی برای کاهش خستگی چشم

* رنگ نور مناسب برای اطمینان از تشخیص های دقیق و صحیح

* ارگونومی مناسب وسایل روشنایی جهت به حداقل رساندن حرکات اضافی کاربر

Dental Lighting

نور گسترده یکنواخت یا نور متمرکز؟

هریک از این دو نوع روشنایی، برای اهداف بالینی مشخصی مناسب هستند و مزایا و معایبی دارند. نور متمرکز، می تواند پرتوها را به صورتی هدفمند در یک نقطه خاص جمع کرده و نقطه مذکور را کاملاً روشن کند اما این نور، یک کنتراست بسیار شدید برای چشم کاربر ایجاد می کند و می تواند در انتقال حرکت چشم از نقطه روشن به تاریک و بالعکس، خطا و ناراحتی به وجود آورد. نورهای گسترده یکنواخت این ایراد را ندارند اما برای تمرکز دندانپزشک در یک ناحیه مشخص، به او کمکی نمی کنند. بنابراین یک هدلایت دندانپزشکی، می تواند مزایای هر دو روش را بدون معایب آنها در اختیار قرار دهد و با نوری یکنواخت و مناسب، از ایجاد خستگی و خطای چشم جلوگیری به عمل آورد.

سایه ها!

سایه ها هنگامی دردسرساز می شوند که سر، دست یا ابزار مختلف دندانپزشک، میان ناحیه مورد نظر و منبع نور قرار می گیرد و منطقه را تاریک می سازد. این مشکل هنگام اکتفا به چراغ دندانپزشکی ایجاد شده و احتمال خطای دندانپزشک را افزایش می دهد. او مجبور است موقعیت هدلایت را برای از بین بردن سایه ها تغییر دهد و این موضوع، خستگی دست و حرکات اضافی را به او تحمیل کرده و روش مناسبی برای حل صورت مساله محسوب نمی شود. اما چراغ های LED و هندپیس های مجهز به سیستم روشنایی تا حد زیادی این مشکل را مرتفع نموده اند.

Dental Lighting

شاخص CRI 

به طور کلی، یکی از بهترین روش ها برای داشتن روشنایی طبیعی، استفاده از نور سفید است. شاخص رنگ رندر (CRI) رنگ های مختلف ساتع شده از یک منبع نور را با منبع نور طبیعی مقایسه می کند. نور خورشید به عنوان کامل ترین منبع نور از این لحاظ شناخته می شود و دارای شاخص CRI معادل 100 است. یک چراغ دندانپزشکی باید شاخصی نزدیک به عدد 100 داشته باشد و این عدد، کیفیت و مناسب بودن آن را نشان می دهد.

آیا مطب شما از نورپردازی کافی و سالمی برخوردار است؟

یکی از مهم ترین نکات مربوط به نورپردازی، نسبت نور بین هدف و بک گراند (در دندانپزشکی، نسبت نور ناحیه دهان به نور سایر نواحی صورت) است. این تناسب (TB) هم قدرت دید را تضمین می کند و هم عدم خستگی چشم ها را. به این منظور، وجود همزمان نور مناسب بالاسر و همچنین هدلایت دندانپزشکی ضروری است.

برای تنظیم این دو منبع نور در وضعیت مناسب به طریق زیر عمل کنید:

1) هدلایت و نور اتاق را خاموش نمایید.

2) هدلایت را روشن کنید، سپس میزان روشنایی آن را به تدریج تا روشن شدن مناسب آناتومی دندان تنظیم کنید.

3) چراغ اتاق را روشن کنید. سپس مجدداً به تنظیم نور هدلایت بپردازید.این نور باید تقریباً 27 اینچ باشد و مستقیماً به حفره دهان بتابد.

* فراهم کردن یک منبع نور سوم از زاویه ای دیگر متناسب با پوزیشن یونیت و دندانپزشک، می تواند به کاهش سایه ها و بهبود وضعیت کاربر کمک کند.

Dental Lighting

تهیه کننده: واحد تحریریه دندال

مشاهده و خرید آنلاین مواد، ابزار و تجهیزات دندانپزشکی

اشتراک پست