آینده ای شگفت انگیز در انتظار درمان های پریودنتال!

منتشر شده : بروزرسانی :1403-08-02 - گروها : مجله دندانپزشکی دندال

  

  

  

   

یک پریودنتیست (متخصص درمان بیماری های لثه) در حیطه ای فعالیت می کند که اغلب مردم اطلاعات اندکی درمورد آن دارندو معمولاً تا زمانی که گذرشان به چنین متخصصی نیفتد، نمی دانند که او کیست و دقیقاً چه کاری انجام می دهد!

پریودنتیست به زبان ساده متخصص بیماری و مسائل مربوط به لثه است. در واقع، دندانپزشک معمولاً بیماری های پیشرفته لثه را تشخیص می دهد و پریودنتیست، مسیر درمان و پیشگیری بیماری بافت های نرم را در پیش می گیرد. اما، آینده این علم به کجا قرار است ختم شود؟ آیا می دانستید که این امکان وجود دارد که پریودنتیست ها هرگز از صحنه های درمانی حذف نشوند؟!

در عصر حاضر، به دلیل بهبود وضعیت رفاهی و عمومی، امید به زندگی انسان ها رو به افزایش است. تعدد درمان های حوزه ایمپلنتولوژی بسیار بیشتر از گذشته شده و به طور کلی، آگاهی افراد درمورد اهمیت بهداشت و سلامت دهان و دندان قابل مقایسه با زمان های گذشته نیست. همزمان با پیشرفت های علمی و ابزاری دندانپزشکی، هدف نهایی پریودنتیست ها نیز تغییر کرده و به سمت و سوی حفظ دندان ها در یک شرایط عملکردی عالی و راحت نزدیک شده است.

   

* PDT در پریودنتولوژی!

در سال های اخیر، درمان فتودینامیک ضدمیکروبی (PDT) توجه زیادی را برای درمان بیوفیلم های پاتوژنیک مرتبط با پریودنت و پری ایمپلنت به خود جلب کرده است. در این روش، میکروب های به خصوصی با استفاده از ترکیب نور و حساسگر نوری از بین می روند و طبق پژوهش ها، یک درمان ایمن به شمار می رود. PDT بیش از 20 سال به حیطه های پزشکی وارد شده اما ورود آن به حوزه های دندانپزشکی، اتفاقی تازه است و انتظار می رود شاهد پیشرفت روز افزون آن در درمان بیماری های پریودنتال باشیم.

   

future of periodontal therapy

  

* مشارکت دندانپزشکان عمومی با پریودنتیست ها

مشارکت و همکاری میان حوزه عمومی دندانپزشکی و حوزه پریودنتولوژی، هنوز آنطور که باید و شاید، اتفاق نیفتاده و به همین دلیل، مزایای این مشارکت هنوز حاصل نشده است. با افزایش سن بیماران و امید به زندگی آنها، تقاضا برای درمان بیماری های پریودنتال و همچنین ایمپلنت رشد پیدا کرده اما مشکل اصلی اینجاست که این بیماران هنوز در انتخاب متخصصین مناسب برای انجام درمان های تخصصی و ویژه، آگاهی لازم و کافی را کسب نکرده اند. یک پریودنتیست، آموزش های کاملی در زمینه درمان های استخوانی و بافت های نگهدارنده دندان ها دیده بنابراین انتخاب بسیار مناسبی برای انجام ایمپلنت های دندانی، بازسازی های دهان و جراحی پلاستیک پریودنتال می باشد.

  

future of periodontal therapy

  

* پرینترهای 3D

یکی از مباحث داغ و پر طرفدار و البته چالش برانگیز اینروزهای علم دندانپزشکی، پرینترهای 3D و سیستم های CBCT هستند که به لطف آنها، پلنینگ و اجرای پروسه های درمانی بسیار آسان تر و موفقیت آمیزتر شده است. پرینترهای سه بعدی، به عنوان یک تکنولوژی تکاملی، راه خود را به دندانپزشکی باز نموده و به تدریج، در حال ایجاد تحولات اساسی حتی بر روی محصولات این حوزه است. به لطف همین محصولات و فناوری ها، نوآوری های اخیر اتفاق افتاده در حوزه پریودنتیکس، منجر به نتایج قابل پیش بینی و موفقیت آمیز درمان های پریودنتال شده است. اکنون، یک مسأله محرز و حتمی است: "آینده پریودنتولوژی، از آنچه که فکر می کنیم هیجان انگیزتر است!"

  

future of periodontal therapy 

  

تهیه کننده: واحد تحریریه دندال

  

 

 

 

محصولات مرتبط

اشتراک پست