چه خبر از تکنولوژی های جدید دندانپزشکی؟!

  

  

  

  

در عصر طلایی رشد علم و فناوری هستیم؛ دورانی که گجت‌های هوشمند، کامپیوترها و شبکه‌ی جهانی ارتباطات، همه غیرممکن ها را ممکن ساخته اند و بهتر است انسان برای عقب نماندن از این سرعت خیره کننده، حتی چشم بر هم نزند!

دنیای دندانپزشکی نیز پا به پای این پیشرفت ها در حال دویدن است و اگر در زمان انتظار در مطب دندانپزشکی، به جای غر زدن کمی دقت کنیم، می بینیم که چقدر خوش شانسیم!

 

technologies in dentistry

 

* عجله خوب است یا بد؟!

گاهی در پروسه های درمانی، عجله کار خوبی نیست! مثلاً یک پروسه ارتودنسی در طول یک هفته انجام نمی گیرد و اگر هم بگیرد، قطعاً نتیجه بخش نیست. در مورد اندو چطور فکر می کنید؟! وقتی بیمار از شما می خواهد سریع ترین روش ممکن را برای درمان روت کانال تراپی به کار ببرید، به او چه می گویید؟؟

در عین حال، ایده آل ترین حالت، رعایت تعادل است. تعادل همه جا به کار می آید. بله، اینکه هندپیس های High-Speed جایگزین هندپیس های Slow-Speed شده اند، به خودی خود اتفاق هیجان انگیز و به درد بخوری است اما در ادامه خواهیم دید که همیشه هم کاربردی نیستند.

آیا می توانید لحظه ای را متصور شوید که یک دندانپزشک در دوران مغول هستید؟ بیایید نگاهی به برخی از تکنولوژی های دندانپزشکی در عصر حاضر بیندازیم. همان هایی که زمان، استرس و تلاش کمتر  اما موفقیت های بیشتری را نصیب دندانپزشک و بیمار کرده اند.

technologies in dentistry

* پروپریشن

چند سالی است که هندپیس های الکترونیکی در مراکز دندانپزشکی جا خوش کرده اند؛ ابزارهای روزمره و همیشگی دندانپزشکان.

هندپیس های بادی (توربین) با سرعتی بین 300000 تا 400000 دور در دقیقه می چرخند و با فشار هوا کار می کنند. اما نقطه ضعف بزرگ، گشتاور آنهاست. مواد متراکمی مانند طلا و زیرکونیا، سرعتشان را کم می کند؛ بر خلاف هندپیس های الکترونیکی که دارای گشتاور ثابتی هستند. یک توربین هوایی در حین پروسه پرپ، در محدوده ای بین 150000 تا 20000 دور در دقیقه عمل می کند و بنابراین برای عملکرد موثر روی ساختار دندان، به نیروی اضافه ای نیاز دارد. اما همین گشتاور پایین، در بعضی پروسه ها مفید واقع می شود و با بهینه سازی تشخیص مارجینال ها، می تواند رستوریشن های بهتر و تمیزتری به ارمغان آورد.

علاوه بر این، برای بیمارانی که از نشستن روی یونیت وحشت دارند، کار کردن در سرعت و گشتاور پایین تر می تواند یک مزیت باشد ؛ چرا که ارتعاش و صدا کمتر خواهد شد و به کاهش استرس آنها کمک زیادی می شود.

با همه این تفاسیر، هندپیس های الکتریکی به دلیل کارایی نهایی بیشتر و کاستن طول پروسه درمان، بیشتر مورد استفاده دندانپزشکان قرار می گیرد.

 

technologies in dentistry

 

* لوپ و سیستم بزرگنمایی

بدون شک دید بهتر، درمان بهتری فراهم می کند. امروزه بیش از 80 درصد دندانپزشکان از تجهیزات بزرگنمایی استفاده می کنند و این خبر بسیار خوشایندی است. طبیعتاً هرچه تصویر بزرگتر باشد، دقت کار بیشتر خواهد شد. اما دندانی که در مقیاس بسیار زیادی بزرگ شده باشد، مدیریت دشوارتری دارد. پس چگونه می توان از هر دو مزیت "دقت" و "تسلط" به طور همزمان بهره برد؟

نگاهی بیندازیم به دو محصول ارائه شده از سوی کمپانی Orascoptic. یکی از آنها EyeZoom است؛ یک لوپ تک فریمی با بزرگنمایی تنظیم پذیر و قابلیت 3، 4 و 5 برابر کردن ناحیه. یک ابزار فوق العاده مفید برای مطب های شلوغی که دندانپزشکان به دنبال سرعت بالاتر بدون کاهش کارایی هستند.

technologies in dentistry

گزینه بعدی، OmniOptic است. یک لوپ قدرتمند با قابلیت های باور نکردنی و تلسکوپ قابل تعویض. از محدوده بزرگنمایی 2/5 تا 5/5 پشتیبانی می کند و بر خلاف محصولات مشابه، امکان تعویض تلسکوپ را بر اساس تغییر نیاز کاربر (بدون احتیاج به تعویض لوپ) برای او فراهم می نماید.

technologies in dentistry

* ایزولیشن

با تحول دندانپزشکی ترمیمی، متریال و متدهای این حوزه نیز تغییرات شگرفی به خود دیده است. دوران فرو کردن آمالگام در حفره های دندان ها به سر رسیده! توجه ها به سوی سلامت متریالِ ترمیمی جلب شده و همه می دانند که آلودگی پرپ، می تواند عواقبی همچون باندینگ ضعیف، ایجاد حساسیت، تخریب مارجینال، شکستگی های پی در پی و در نهایت رستوریشن بی فرجام به دنبال داشته باشد.

اما به لطف پیشرفت دندانپزشکی، برای جلوگیری از چنین رخدادهایی نیز راه حل وجود دارد. یکی از این راهکارها، استفاده از محصول Isolite است که به تازگی نسل سوم آن نیز به بازار عرضه شده است. یک دستگاه ایزولیشن فوق العاده که محیط داخل دهان را از تداخلات رطوبتی بزاق دور می سازد و همچنین از ساختارِ گونه، زبان و فک در هنگام استفاده از متریال ترمیمی محافظت می کند؛ مجهز به سیستم نوری با دو رنگ سفید و نارنجی (برای کیور کردن) و یک ابزار جالب و مفید برای عملیات رستوریشن به حساب می آید.

   

technologies in dentistry 

* کیور کردن

یکی دیگر از فرآیندهایی که زیر سایه ظهور تکنولوژی، به جایگاه ایمن و سریعی دست یافته، کیور کردن است. بیشترِ لامپ های LED موجود در بازار با خروجی قابل قبول 1200 تا 1500 میلی وات بر سانتی متر مربع، در جایگاه متوسطی قرار دارند اما در این میان، لایت کیورهایی هم پیدا می شود که فراتر از این بازه عمل می کنند.

مدل های Valo و Valo Grand از محصولات کمپانی اولترادنت، با شدت نوری معادل 3200 میلی وات بر سانتی متر مربع قادر هستند تنها در 3 ثانیه، یک لایه استاندارد 2 میلی متری از کامپوزیت شید A2 را کیور کنند و این معجزه علم است!

  

technologies in dentistry  

یکی دیگر از شگفتی های این عرصه، محصول Fusion 5 از کمپانی Dentlight است که با شدت نور 4000 میلی وات بر سانتی متر مربع (و شدت نور 2300 میلی وات بر سانتی متر مربع از فاصله 10 میلی متری) قادر است کامپوزیت هایی با شیدهای مختلف را در 3 ثانیه کیور کند. به این ترتیب حتی با وجود مستقیم نبودن زاویه تابش، درمانی ایمن و با کیفیت را تضمین می کند.

  

technologies in dentistry  

 

تهیه شده توسط واحد آموزش دندال

 

محصولات مرتبط

اشتراک پست