#_عمومی دندانپزشکی

کدام بهتر است، ضدعفونی کننده الکلی یا غیرالکلی؟!

منتشر شده : بروزرسانی :1403-07-15 - گروها : مجله دندانپزشکی دندال

disinfectant

   

ضدعفونی کننده الکلی چیست؟

ضد عفونی کننده الکلی همانطور که از نامش پیداست ضد عفونی کننده است که حاوی الکل است. در مراکز بهداشتی درمانی الکل به دو ترکیب شیمیایی قابل حل به نام های اتیل الکل و ایزوپروپیل الکل موجود است. ضد عفونی کننده های حاوی بیش از 60٪ الکل در برابر میکروب ها مؤثرتر است. هر چه محتوای الکل بیشتر، اثر آن در برابر میکروب ها بیشتر است. این ضدعفونی کننده ها می توانند به سرعت تعداد میکروارگانیسم های موجود در دست و سطح را کاهش دهند، اما نمی توانند انواع میکروب ها را از بین ببرند.

همچنین مهم است که بدانید آب و صابون در برابر برخی از میکروب ها مانند کلوستریدیوم دیفیسیل، کریپتوسپوریدیوم و نورو ویروس موثرتر هستند. علاوه بر این، ضد عفونی کننده های الکلی اشتعال زا هستند، و باید مراقب باشید که به شعله یا گاز مشعل یا هر ماده سوختنی نزدیک نشوید، به خصوص هنگامی که از مواد ضدعفونی کننده استفاده می کنید. علاوه بر این، در صورت بلعیدن بیش از یک دهان، ضد عفونی کننده های حاوی الکل می توانند باعث مسمومیت با الکل شوند. همچنین مهم است که بدانید اگر دستان و یا سطوح شما چرب یا آلوده است، ضد عفونی کننده ممکن است به طور موثر کار نکند.

الکل ها به دلیل فقدان فعالیت اسپوریسیدال و ناتوانیشان برای نفوذ در مواد غنی از پروتئین اصولا برای استریل کردن وسایل پزشکی و جراحی به کار نمی رود. الکل ها به طور موثری برای ضدعفونی ترمومترها دهانی و مقعدی و اندوسکوپ های فیبر نوری به کاررفته اند. از دستمال های آغشته به الکل برای سال ها به منظور ضذعفونی سطوح کوچک مانند لاستیک سر ویال های دارویی چند دوزی یا شیشه های واکسن استفاده میشده است. علاوه بر این گاهی برای ضدعفونی سطوح خارجی تجهیزات و یا مکان های آماده سازی دارو مورد استفاده قرار می گیرند.

معایب ضدعفونی کننده های الکلی برای تجهیزات: از بین بردن لاک شیشه ای چسبیده به ابزارهای دارای لنز، متورم کردن و سفت کردن قسمت های لاستیکی بعد از استفاده مکرر و طولانی، سفید کردن قسمت های لاستیکی و پلاستیکی.

معایب ضدعفونی کننده های الکلی برای دست: خشک شدن پوست دست پس از استفاده مکرر.

  

نحوه استفاده از محلول ضدعفونی الکلی برای دست و سطوح

برای ضدعفونی کردن دست ها بهتر است وقتی ژل یا محول ضد عفونی کننده را به دستها می زنند دست هایشان را به سمت چپ و راست حرکت دهند تا دست ها خشک شود و یا اینکه فرصت کافی به مدت حداقل ۳۰ ثانیه روی پوست دست باقی بماند.

زمانی که از ضدعفونی کننده های سطوح استفاده می شود، باید حداقل ۳۰ ثانیه روی سطح بماند که فرصت برای از بین بردن ویروس وجود داشته باشد، بعضی از افراد به محض آن که مواد ضدعفونی کننده را روی سطح اسپری می کنند، بلافاصله این مواد را خشک می کنند که این روش سبب می شود فرصت کافی برای از بین بردن ویروس از ماده ضدعفونی کننده گرفته می شود، درحالی که باید بین ۳۰ تا ۴۰ ثانیه ماده ضدعفونی کننده روی سطح باقی بماند و بعد اقدام به خشک شدن آن کنند.

      

disinfectant    

ضدعفونی کننده غیر الکلی چیست؟

ضدعفونی کننده های غیر الکلی ضد عفونی کننده هستند که فاقد الکل هستند. این ترکیبات معمولاً به جای الکل حاوی ترکیبات آمونیوم کواترنر مانند کلرید بنزالکونیوم هستند. به طور کلی، ضد عفونی کننده های غیر الکلی در کاهش میکروب ها کمتر از ضد عفونی کننده های الکلی هستند. آنها فقط می توانند رشد میکروب های جدید را کاهش دهند، میکروب های را به طور کامل از بین نمی برند.

به همین دلیل در مورد ضدعفونی کننده سطوح غیرالکلی بیشتر برای پاک کردن سطوح غیربحرانی محیطی مانند زمین و دیوارها می توان استفاده کرد.

ضدعفونی کننده های دست غیر الکلی پس از مالیدن دست کمی کف ایجاد می کنند. بیشتر مواد ضد عفونی کننده بدون الکل حاوی پایه آب و آمونیوم های 4 ظرفیتی هستند. علاوه بر این، این مواد همانند ضد عفونی کننده های الکلی دست، دست های شما را خشک نمی کنند.

  

disinfectant     

  

شباهت های ضدعفونی کننده الکلی و غیر الکلی دست

  • هر دو نوع ضدعفونی کننده قادر به از بین بردن کلیه میکروب های دست شما و سطوح نیستند و بر طیف محدودی موثر می باشند.
  • در بیشتر موارد، شستن دست ها با آب و صابون ساده نسبت به استفاده از مواد ضد عفونی کننده دست ترجیح داده می شود.
  • اثر ضد عفونی کننده ممکن است به عوامل مختلفی از جمله مقدار استفاده شده، دفعات استفاده و مدت زمان قرار گرفتن در معرض بستگی داشته باشد.

   

تفاوت بین ضدعفونی کننده های الکلی و غیر الکلی دست

همانطور که از نام آنها پیداست، ضد عفونی کننده های الکلی ضدعفونی کننده هستند که معمولاً حاوی 60 و 95٪ الکل هستند در حالی که ضد عفونی کننده های غیر الکلی ضد عفونی کننده های بدون الکل هستند.

محتوا

ضد عفونی کننده های الکلی معمولاً حاوی مخلوطی از اتانول، ایزوپروپیل الکل یا n-propanol هستند در حالی که ضد عفونی کننده های غیرالکلی به جای الکل حاوی ترکیبات آمونیوم كواترنر مانند کلرید بنزالکونیوم هستند.

اثربخشی

ضد عفونی کننده های  بر پایه الکل در از بین بردن میکروب ها موثرتر از ضد عفونی کننده های غیر الکلی هستند. مورد دوم فقط بیشتر می تواند از رشد میکروب های در دست شما و سطوح مورد استفاده، بکاهد.

اشتعال پذیری و مسمومیت

ضد عفونی کننده های الکلی اشتعال زا هستند و در صورت بلعیدن می توانند مسمومیت ایجاد کنند،‌ در حالی که، ضد عفونی کننده های غیر الکلی نه قابل اشتعال هستند و نه سمی.

 

نتیجه

دو نوع اساسی ضدعفونی کننده به عنوان ضد عفونی کننده های الکلی و غبر الکلی وجود دارد. به طور کلی، ضد عفونی کننده های الکلی با 60٪ الی 95٪ محتوای الکل موثرتر از ضد عفونی کننده های بدون الکل در نظر گرفته می شوند. بنابراین، این تفاوت اصلی بین ضد عفونی کننده الکلی و غیر الکلی است.

 

disinfectant   

کدام راه حل ضد عفونی کننده دست بهتر است؟

هم از طرف CDC و هم از طرف سازمان بهداشت جهانی توصیه شده است كه اگر از ضد عفونی كننده استفاده می شود، بهتر است حداقل با 60٪ الكل به سراغ یکی بروید زیرا ثابت شده است كه ضدعفونی حاوی الكل بیش از 9/99٪ میكروب را از بین می برد. FDA همچنین توصیه می کند که میزان الکل نباید کمتر از 9/94 درصد حجمی یا الکل ایزوپروپیل درجه USP باشد.

همچنین لازم است که مراقب باشید که ضد عفونی کننده دست موثر و مطمئن خریداری می کنید زیرا محصولات غیرمجاز می توانند باعث ایجاد آلرژن، بثورات و واکنش های دیگر مانند خارش شوند. همچنین مطمئن شوید که ضد عفونی کننده دست بی خطر است.

   

هنگام انتخاب ضد عفونی کننده موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

  • نوع میکروارگانیسم ها موجود 
  • موردی که باید ضد عفونی شود یا سطح 
  • خوردگی یا خطرات مرتبط با مواد شیمیایی موجود در ماده ضد عفونی کننده
  • راحتی در استفاده

محصولات مرتبط

اشتراک پست