#_راهنمای خرید آزمایشگاهی

دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی؛ ویژگی ها و راهنمای انتخاب آن

منتشر شده : بروزرسانی :1403-07-15 - گروها : مجله تخصصی آزمایشگاهی

انکوباتور

انتخاب دستگاه انکوباتور مناسب

هنگام انتخاب دستگاه انکوباتور، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد.یکی از مهمترین نکات برای انتخاب انکوباتور، مشخص کردن نیازهای آزمایشگاهی شما می باشد و اینکه کدام دستگاه انکوباتور به بهترین وجه این نیازها را برآورده می کند.

  •      آیا کنترل CO2 لازم است؟
  •      آیا به کنترل رطوبت نیاز دارید؟
  •      به چه نقاط یا محدوده های تنظیم دما نیاز است؟ چه دما ثابت و یکنواختی لازم است؟َ
  •      به چه میزان فضای نیاز خواهید داشت و چه سبکی از دستگاه انکوباتور بهترین عملکرد را خواهد داشت؟ 
  •      چه ویژگی های دیگری مفید خواهد بود؟

دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی 

دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی برای کمک به رشد یا کشت ارگانیسم ها در شرایط کنترل شده استفاده می شوند. نمونه ها درون محفظه ای قرار می گیرند و مجموعه ای از شرایط کنترل شده برای رشد ارگانیسم حفظ می شود. بسیاری از دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی برای رشد یا ذخیره سازی فرهنگ باکتری مورد استفاده قرار می گیرند، اما به دلایل بیشماردیگری می توان از آنها استفاده کرد.

Wet incubator

انواع مختلف دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی

دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی در اندازه ها و تنظیمات مختلف و متنوعی در دسترس هستند. می توان آنها را در دو نسخه رومیزی (benchtop) ، اتاق (under-counter) و ایستاده در کف (floor-standing) تولید کرد. بسته به نوع شرایط مورد نیاز، می توان آنها را با تنظیم کننده هایی برای رطوبت، CO2 , O2 مجهز کرد.

بعضی از دستگاه های انکوباتور دارای شیکر نیز هستند. این بدان معنی است که دستگاه انکوباتور همزمان یک نمونه را انکوباتور و تحریک می کند. این به ویژه برای کاربرانی که می خواهند نمونه ای را هوادهی کنند، از لخته شدن جلوگیری کنند یا آزمایش های حلالیت را انجام دهند بسیار مفید است.

انواع انکوباتورهای آزمایشگاهی:

انکوباتورهای استاندارد

انـکـوباتورهایی که دمای داخلی آن‌ها از دمای محیط شروع می شوند و قابلیت گرم کردن تا ۸۰ درجه بالاتر از دمای محیط را دارند.

 

انکوباتور یخچالدار

یک انکوباتور یخچالدار، علاوه‌ بر سیستم گرمایشی، به سیستم سرمایشی نیز مجهز است. ازجمله کاربردهای انکوباتور آزمایشگاهی یخچالدار، می‌توان به کشت باکتری‌های خاص در دمای پایین اشاره کرد.

  incubator

انکوباتورهای مرطوب 

انـکـوباتورهایی که علاوه بر کنترل دما قابلیت کنترل رطوبت محفظه داخلی را نیز دارند. رطوبت مـورد نـیـاز تـوسـط مـخـزن آب و سـیـسـتم گرمایش انـکـوبـاتور تامین می‌شود. کنترل دقیق رطوبت با واحـدهـایی انجام می‌شوند که به جای استفاده از گـرمـایـش مستقیم، توسط سیستم خنک کننده‌‌ای رطوبت اضافی را کاهش می‌دهند.

 انکوباتور

انکوباتورهای دی اکسید کربن

انکوباتور CO2 به طور کلی برای کشت سلول استفاده می شود و با آن ها امکان کنترل شاخص هایی نظیر دما، CO2 برای حفظ مقدار صحیح pH و رطوبت وجود دارد، یعنی شاخص هایی که همگی رشد سلول را تحت تاثیر قرار می دهند. انکوباتور های CO2 به طور معمول دمایی تا 37 درجه ی سانتیگراد دارند و رطوبت نسبی 95 درصد و سطح دی اکسید کربن را 5 درصد حفظ می کنند. 

 INCUBATOR

انکوباتور شیکردار 

انکوباتور شیکردار توانایی تکان‌دادن فلاسک‌ های کشت به صورت اوربیتالی و یا خطی را دارد. این نوع از انکوباتورها، ضمن تامین محیط مناسب برای کشت امکان ترکیب و همزدن گستره‌ی وسیعی از سیالات را فراهم می‌کنند.

 INCUBATOR               INCUBATOR

انکوباتورهای Hybridization

انـکـوبـاتـورهـایـی کـه مـجـهز به میله‌های گردان هـسـتند تا شیشه‌های هیبریدیزاسیون با سایزهای مختلف را نگه داشته و آن‌ها را با سرعت تعیین شده بچرخاند تا هیبریدیزاسیون محتویات آن‌ها فعال شود.

  hybridization incubator               

انکوباتورهای استریل کننده

امکان استفاده به عنوان انکوباتورهای استاندارد را دارند یا می‌توان در دمای بالا برای استریل کردن ابزار و وسایل از آن‌ها استفاده کرد.

ویژگی هایی که باید قبل از خرید در نظر گرفت:

  • فضا معیار بسیار مهم در انتخاب دستگاه انکوباتور می باشد. آزمایشگاه شما ممکن است از فضای فیزیکی زیاد برخوردار نباشد. این بدان معنی است که شما باید یک مدل جمع و جور را انتخاب کنید. با این حال ، باید ظرفیت داخلی نیز سنجیده شود. اکثر کاربران می خواهند حداکثر مقدار نمونه هایی را که می توانند در هر زمان ذخیره کنند، به حداکثر برسانند.
  • تعداد قفسه ها می تواند راهی آسان برای حل این مشکل باشد. کاربران می توانند یک مدل نسبتاً جمع و جور با قفسه های بی شماری را انتخاب کنند تا بتوانند حداکثر نمونه را در آن نگهداری کنند.
  • مصرف برق نیز معیار انتخاب مهمی است. به خاطر داشته باشید که دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی شما به طور نامحدود روشن می ماند. در بسیاری از آزمایشگاه های بزرگ ده ها یا حتی صدها دستگاه وجود دارد. آنها معمولاً دستگاه انکوباتور با مصرف برق کم را برای به حداقل رساندن هزینه های کار خود انتخاب می کنند.
  • همچنین ممکن است بخواهید یک دستگاه انکوباتور با منبع تغذیه پشتیبان خریداری کنید، مگر اینکه از قبل در سیستم مدیریت ساختمان شما باشد. این به این معنی است که دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی شما می تواند در صورت قطع برق به کار خود ادامه دهد. این امر به ویژه برای کاربرانی که نمونه حیاتی را ذخیره می کنند یا امکان تحمل وقفه در آزمایشات خود را ندارند ، بسیار مهم است.

عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شود:

احتمالاً هزینه و طراحی دو مورد از مهمترین عوامل دیگر هستند. دستگاه انکوباتور آزمایشگاه باید مقرون به صرفه باشد. علاوه بر این، استفاده از آن باید آسان باشد. به عنوان مثال، شما باید در نظر بگیرید که در دستگاه انکوباتور ازچه نوع صفحه نمایشی استفاده می کند - صفحه لمسی؟ نمایشگر ال ای دی؟ همچنین، آیا دستگاه انکوباتور دارای قفسه های قابل جابجایی است؟ آیا آنها قفسه های سیمی هستند یا جامد؟ این عوامل باید برای کاربر روزمره در نظر گرفته شود.

نظارت بر دمای دستگاه انکوباتور

در صورت بروز خطای دما، کاربر باید بلافاصله در صورت بروز مشکلی از آن مطلع شود. این امکان را به کاربر دهد تا اقدامات درمانی لازم را با عجله انجام دهد. برخی از دستگاه های انکوباتور دارای زنگ هشدار داخلی هستند، اما ممکن است کاربران بخواهند دستگاه انکوباتور خود را به تجهیزات دیگر متصل کنند. این جایی است که سیستم های کنترل دما بی سیم مانند Eupry قابل استفاده است.

کاربران می توانند ثبت کننده های داده را در داخل اتاق انکوباتور قرار دهند. اینها دما و رطوبت را به صورت بی سیم کنترل می کنند. اگر دما یا رطوبت بیش از حد تعیین شده توسط کاربر باشد، پیام تست پیام کوتاه با ایمیل برای کاربر مربوطه ارسال می شود. این کار به کاربر زمان کافی می دهد تا قبل از آسیب دیدن، نمونه ها را به دستگاه جوجه کشی آزمایشگاهی دیگری منتقل کند.

به حداقل رساندن آلودگی در دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی خود

آلودگی نمونه ها نیز قابل تامل است. برخی از دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی، مانند آنهایی که توسط LEEC تولید می شوند، دارای چرخه های ضد عفونی با دمای بالا، فیلترهای HEPA و سطوح داخلی مس ضد میکروبی هستند. این امر خطر آلودگی نمونه ها را به حداقل می رساند.

*دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی با چرخه های ضد عفونی معمولاً گران ترند. پس قبل از خرید از خود بپرسید که آیا واقعاً به آن نیاز دارید یا نه؟

**شما می توانید با سنجش و بررسی معیارها ذکرشده، مناسب ترین انکوباتور را برای آزمایشگاه خود تهیه کنید.

محصولات مرتبط

اشتراک پست