#_تازه های پزشکی

پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ با مصرف روزانه آسپیرین

منتشر شده : بروزرسانی :1403-06-19 - گروها : مجله تخصصی پزشکی

پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ با مصرف روزانه آسپیرین

تحقیقات جدید حاکی از آن است که مصرف روزانه 1 عدد آسپیرین، می تواند از ایجاد یا گسترش سرطان روده بزرگ جلوگیری کند.

محققان بیمارستان دانشگاه پادووا درایتالیا دریافتند که چگونه مصرف روزانه آسپیرین در بیماران مبتلا به سرطان کولون، سبب درمان آن می شود. نتایج این مطالعه در 22 آپریل 2024 در مجله سرطان انجمن سرطان آمریکا منتشر شد.

در مطالعاتی که بر روی 238 فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ بین سال های 2015 تا 2019، تومورهایشان را برداشته بودند، صورت گرفت، محققان دریافتند: حدود 30 نفر از مبتلایان با مصرف روزانه آسپیرین، سطوح بالاتری از CD80 (پروتئینی که در آنچه به عنوان نظارت بر تومور شناخته می‌شود، نقش دارد) در سلول های ایمنی در بافت کولون آن بود. نظارت بر تومور یا نظارت ایمنی، ردیابی و حذف سلول های سرطانی توسط سیستم ایمنی است. هم چنین سرطان به غدد لنفاوی آن ها کمتر گشترش یافته بود و سلول های ایمنی بیشتری در تومورهایشان وجود داشت.

مطالعات چندین دهه بر روی حیوانات و انسان ها نشان می دهد که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAIDs -  از جمله آسپرین - می تواند از سرطان روده بزرگ پیشگیری کند یا گسترش آن را کند نماید. برخی از مطالعات بر روی موش ها نشان داد که این دارو سبب کاهش التهاب می شود، در مواردی نیز بر روی مکانیسم های مرتبط با ژن ضد تومور تاثیر می گذارند. نتایج بالینی تصادفی‌سازی‌شده حاکی از آن است که آسپرین خطر عود سرطان کولون و مرگ‌ ومیر ناشی از آن و همچنین ایجاد پولیپ‌های غیرطبیعی را کاهش می‌دهد.

  • محققین بر آن هستند تا با تغییر آسپیرین جهت بهبود جذب آن در روده بزرگ، عملکرد آسپیرین در بابر سرطان کولون موثرتر شود.
  • جذب دهانی آسپرین در مقایسه با جذب در روده بزرگ متفاوت است، بنابراین باید از این که چگونه آسپیرین در دوزهای کافی به روده بزرگ جهت تاثیرگذاری بیشتر برسد، مطمئن بود.
  • قابل ذکر است که آسپرین خطر عود سرطان را در بیماران مبتلا به سرطان پروستات کاهش می دهد.
  • مصرف روزانه استفاده روزانه از آسپرین، عوارضی چون خونریزی داخلی و سکته مغزی دارد، بطوری که محققان همواره در تلاش هستند تا با کار بر روی فرمولاسیون آسپیرین، جذب آن را بهبود بخشیده و عوارض جانبی آن را کاهش دهند. تحقیقات در مورد پتانسیل آسپرین جهت پیشگیری یا درمان سرطان کولون در آزمایشات بالینی ادامه دارد. 

اشتراک پست