#_پریو و لثه #_تازه های دندانپزشکی

کاهش ریتم نامنظم قلب با درمان بیماری های لثه

منتشر شده : بروزرسانی :1403-07-14 - گروها : اخبار و تازه های دندانپزشکی , مجله دندانپزشکی دندال

کاهش احتمال رخداد مجدد فیبریلاسیون دهلیزی قلب با درمان بیماری های لثه

 بر اساس تحقیقات جدید که اخیرا منتشر شده است، درمان بیماری های لثه بعد از سه ماه از درمان ریتم نامنظم قلب ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی (AFib)، ممکن است التهاب دهان را کاهش دهد و احتمال عود مجدد این بیماری را کاهش می دهد.

با توجه به اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، حدود نیمی از بزرگسالان آمریکایی 30 ساله یا بالاتر مبتلا به بیماری پریودنتال یا لثه هستند که با افزایش سن، احتمال ابتلا به آن افزایش می یابد.

 فیبریلاسیون دهلیزی بیماری قلبی است که در آن ضربان قلب نامنظم است و خطر سکته تا پنج برابر افزایش پیدا می کند. بر اساس آمار بیماری های قلبی و سکته 2024 انجمن قلب آمریکا، انتظار می رود تا سال 2030 بیش از 12 میلیون نفر در ایالات متحده به AFib مبتلا شوند. بیماران مبتلا به این بیماری را می توان با روش غیر جراحی ابلیشن کتتر با فرکانس رادیویی جهت از بین بردن ناحیه کوچکی از بافت قلب که باعث ضربان قلب سریع و نامنظم می شود را درمان کرد.

به عنوان اولین مطالعه، تأثیر درمان بیماری لثه بر فیبریلاسیون دهلیزی بررسی شد و 288 بزرگسال آسیایی (66٪ مرد، 34٪ زن) تحت درمان جهت AFib از 1 آوریل 2020 تا 31 ژوئیه 2022 در بیمارستان دانشگاه هیروشیما در هیروشیمای ژاپن مورد مطالعه قرار گرفتند.

97 بیمار که تحت روش غیرجراحی ابلیشن کتتر با فرکانس رادیویی و التهاب لثه آن ها نیز تحت درمان قرار گرفته بود و هم چنین 191 بیمار بیماری لثه آن ها درمان نشده بود، مورد بررسی قرار گرفت. پس از ابلیشن، در دوره پیگیری بین 8.5 ماه تا 2 سال، محققان دریافتند:

  • در 24٪ از بیماران در طول دوره پیگیری، دفیبریلاسیون دهلیزی مجددا اتفاق افتاد.
  • در بیمارانی که التهاب شدید لثه آن ها پس از ابلیشن کتتر قلب درمان شده بود، در مقایسه با بیمارانی که التهاب شدید لثه آن ها تحت درمان نگرفته بود، احتمال عود AFib در آن ها 61 درصد کمتر بود. قابل ذکر است که بیمارانی با عود AFib ، نسبت به بیمارانی که در آن ها فیبریلاسیون دهلیزی عود نکرده بود، بیماری لثه شدیدتر بود.
  • ابتلا به بیماری لثه، جنسیت مونث، تجربه ضربان قلب نامنظم برای بیش از دو سال و حجم دهلیز چپ پیش‌بینی‌کننده عود AFib می باشد. هم چنین حجم دهلیز چپ اغلب سبب عود AFib می شود زیرا شامل ضخیم شدن و زخم شدن بافت های همبند است. میاوچی سرپرست تیم تحقیق خاطرنشان کرد شاخص کمی بیماری لثه، معروف به سطح ملتهب پریودنتال یا PISA، می‌تواند در عملکرد قلب و عروق موثر است.

انجمن قلب آمریکا سلامت دهان و دندان را به عنوان یک عامل خطر برای بیماری قلبی به رسمیت نمی شناسد، بطوری که سلامت دهان و دندان می تواند شاخصی از سلامت افراد جامعه باشد. باکتری‌های دندان‌ها و لثه‌های ملتهب ممکن است از طریق جریان خون به بقیه بدن از جمله قلب و مغز بروند. التهاب مزمن لثه ممکن است با سایر وضعیت سلامت سیستماتیک، از جمله بیماری عروق کرونر، سکته مغزی و دیابت نوع 2 همراه باشد. 

کاهش احتمال رخداد مجدد فیبریلاسیون دهلیزی قلب با درمان بیماری های لثه

- با توجه به بیانات میوچی، بیماری لثه را می توان با اینترونشن دندانی اصلاح کرد. به نظر می رسد مدیریت صحیح بیماری لثه پیش آگهی AFib را بهبود می بخشد و بسیاری از مردم در سراسر جهان می توانند از آن بهره مند شوند.

- محققان بر آن هستند که با تحقیقات بیشتر، مکانیزم ارتباط بین بیماری لثه و AFib را دریابند.

اشتراک پست