#_عمومی دندانپزشکی #_رادیولوژی #_تازه های دندانپزشکی #_آموزشی دندانپزشکی

لواشک راه حلی خوشمزه برای بهبود کیفیت تصاویر رادیوگرافی پانورامیک

منتشر شده : بروزرسانی :1403-07-14 - گروها : مجله دندانپزشکی دندال

fruit-roll-up

رادیوگرافی پانورامیک یکی از ابزارهای مهم تشخیصی در دندانپزشکی است که امکان بررسی سریع و مقرون به صرفه ساختارهای دهانی و فکی را فراهم می‌کند. با این حال، خطاهای پوزیشنینگ مختلف می‌توانند کیفیت تصویر را تحت تاثیر قرار دهند و منجر به تشخیص نادرست و نیاز به تکرار رادیوگرافی‌ها شوند که این امر باعث افزایش تابش به بیماران و تکنسین‌ها می‌شود.

خطاهای پوزیشنینگ بیمار، بیشترین مشکلات مواجه شده در رادیوگرافی پانورامیک هستند که در تقریباً 95% موارد رخ می‌دهند. این خطاها شامل موقعیت نادرست سر، حرکت بیمار و مهم‌تر از همه، نچسباندن زبان به سقف کام است. که این خطای خاص یک فاصله بین زبان و کام (Palatoglossal air space shadow error) ایجاد می‌کند و به صورت یک نوار تاریک در زیر کام دیده می‌شود و می‌تواند باعث مشکل در امر تشخیص شود. و موجب تفسیر دشوار عکس رادیوگرافی و حتی در مواردی منجر به غیرقابل استفاده بودن آن برای تشخیص می گردد.

با توجه به بروز بالای خطای فاصله میان زبان و کام و کمبود راه‌حل‌های عملی، مطالعه‌ انجام شده در ایران که در ژورنال آمریکایی Medical Radiation Sciences منتشر شده، اثربخشی استفاده از نوارهای سلولوئیدی و لواشک را برای تضمین موقعیت صحیح زبان در طی رادیوگرافی پانورامیک و کاهش میزان بروز این خطا بررسی کرده است.

مطالعه شامل 270 بیمار بود که به سه گروه تقسیم شدند: گروه کنترل که دستورالعمل‌های استانداردی برای نگه داشتن زبان در برابر کام دریافت کردند، گروه نوار سلولوئیدی و گروه خوراکی (استفاده از لواشک میوه ای و یا آدامس با شکلی و ابعاد مشابه نوار سلولوئیدی). نوارها بر روی زبان قرار داده شدند تا در طول تصویربرداری، تماس با کام را حفظ کنند. رادیوگرافی‌ها به صورت کور توسط یک رادیولوژیست دهانی ارزیابی و بر اساس حضور خطای فاصله میان زبان و کام و به دسته‌های عالی، قابل قبول یا غیرقابل قبول دسته‌بندی شدند.

Effect of using different strips on reducing the most common error in panoramic imaging

نتایج نشان داد که تفاوت‌های قابل توجهی بین گروه‌ها وجود دارد:

گروه کنترل: بیشترین فراوانی تصاویر غیرقابل قبول
گروه خوراکی: بیشترین فراوانی تصاویر عالی و قابل قبول تشخیصی، با کمترین بروز خطای فاصله میان زبان و کام
گروه نوار سلولوئیدی: موثر اما کمتر از گروه خوراکی

تحلیل آماری نشان داد که بین جنسیت یا سن و بروز خطاهای فاصله میان زبان و کام، رابطه معناداری وجود ندارد. با این حال، طعم لواشک تأثیر قابل توجهی بر کیفیت رادیوگرافی‌ها داشت و استفاده از لواشک به عنوان موثرترین راه حل شناخته شدند.

The radiographs were classified as diagnostically acceptable, unacceptable and excellent based on the degree of the palatoglossal air space shadow error

A، تصویر نمونه برای تصویر غیرقابل قبول - B، تصویر نمونه برای تصویر قابل قبول - C، تصویر نمونه برای تصویر عالی

این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از لواشک در طول تصویربرداری پانورامیک با تحریک بزاق و فعال‌سازی عضلات، می‌تواند موقعیت زبان را در برابر کام به طور موثری حفظ کند و به طور قابل توجهی خطاهای پوزیشنینگ و خطاهای فاصله میان زبان و کام را کاهش داده و منجر به بهبود کیفیت تصاویر رادیوگرافی و ثبت تصاویری واضح تر و قابل اعتمادتر برای تشخیص شود. در نتیجه لواشک به عنوان یک راه‌حل و گزینه در دسترس و ارزان، جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی بوده و می تواند به افزایش دقت تشخیص کمک نماید.

لازم است در تحقیقات آینده تکنیک‌های نوآورانه مشابهی برای به حداقل رساندن خطاهای پوزیشنینگ در رادیوگرافی دندان و همچنین در گروه‌های سنی کمتر از 15 سال بررسی شوند. با بهبود همکاری بیمار و دقت پوزیشنینگ، این روش‌ها می‌توانند نیاز به تکرار رادیوگرافی‌ها و تابش مرتبط را کاهش دهند و در نهایت به بهبود سلامت و ایمنی بیماران کمک کنند.

اشتراک پست