#_تازه های دندانپزشکی

پیشرفتی شگفت انگیز در دنیای دندانپزشکی: پرکردن دندان با مینای واقعی و زنده

منتشر شده : بروزرسانی :1403-07-25 - گروها : اخبار و تازه های دندانپزشکی , مجله دندانپزشکی دندال

پرکردن دندان با مینای واقعی و زنده

 

دانشمندان دانشگاه واشنگتن به پیشرفت بزرگی در زمینه دندانپزشکی دست یافته‌اند که ممکن است به پر کردن دندان‌های آسیب‌دیده با مینای واقعی منجر شود. مینای دندان که قوی‌ترین ماده‌ای است که بدن انسان تولید می‌کند، وظیفه محافظت از لایه‌های حساس‌تر دندان‌ها را دارد. با این حال، زمانی که مینا فرسوده می‌شود، بدن قادر به بازسازی آن نیست. دلیل این امر، مرگ سلول‌هایی به نام آملوبلاست‌ها پس از تشکیل دندان‌ها است. این پژوهش جدید، سلول‌های بنیادی را به آملوبلاست‌ها تبدیل کرده که می‌توانند مینای ابتدایی تولید کنند.

هانله روهولا-بیکر، استاد بیوشیمی و معاون مدیر موسسه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه واشنگتن، این پروژه را هدایت می‌کند. او توضیح می‌دهد که چگونه این پیشرفت می‌تواند به ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده کمک کند. برخلاف برخی حیوانات که به طور مداوم دندان‌های جدید تولید می‌کنند، انسان‌ها تنها یک لایه مینای دندان دارند که تا پایان عمر باید از آن محافظت کنند. عوامل مختلفی از جمله رژیم‌های غذایی حاوی قند بالا، فرسایش مینا را تسریع می‌کنند.

در فرایند طبیعی تشکیل مینا، آملوبلاست‌ها در مراحل اولیه رشد جنینی دندان‌ها را تشکیل می‌دهند. با بیرون آمدن دندان‌ها از لثه، تولید مینا به پایان می‌رسد و آملوبلاست‌ها از بین می‌روند. این مسئله باعث می‌شود که بدن پس از دوران کودکی، قادر به بازسازی مینای دندان نباشد. روهولا-بیکر و تیمش در حال کار بر روی راهکارهایی هستند که از طریق سلول‌های بنیادی بتوانند این مشکل را برطرف کنند.

الهام اولیه برای این تحقیق از دندان‌های عقل فرزندان روهولا-بیکر آغاز شد. او از دندان‌های عقل برای مطالعه سلول‌های بنیادی موجود در دندان‌ها استفاده کرد. این سلول‌های بنیادی می‌توانند بخش‌هایی از دندان را بازسازی کنند، اما قادر به تولید آملوبلاست نبودند. با این حال، این پژوهش نشان می‌دهد که امکان تبدیل سلول‌های بنیادی به آملوبلاست‌ها وجود دارد.

این تحقیق با استفاده از سلول‌های بنیادی چندمنظوره که از سلول‌های خونی برنامه‌ریزی مجدد شده‌اند، انجام شد. روهولا-بیکر و تیمش موفق شدند این سلول‌های بنیادی را به سلول‌های تولیدکننده مینا تبدیل کنند. با ادامه این تحقیقات، امید می‌رود که بتوان دندان‌های آسیب‌دیده را با مواد مینایی واقعی ترمیم کرد.

اشتراک پست