آیا برای آگاهی از سوابق سلامتی بیمارتان، سوالات درستی از او می پرسید؟؟؟

منتشر شده : بروزرسانی :1403-07-15 - گروها : مطالب آموزشی

آگاهی از پیشینه و سابقه بیماری و وضعیت سلامتی فرد، یکی از موارد بسیار مهمی است که می تواند به بهبود فرایندهای مراقبتی و درمانی منجر شود. همه می دانیم که دهان به طور کاملاً مستقیمی با سایر اعضای بدن در ارتباط است و وجود ارتباطات سیستماتیک بین دهان و ارگان های مهم، موضوعی اثبات شده می باشد. بنابراین درک وضعیت جسمانی و فیزیکی بیمار، نه تنها به پیشگیری از حوادث نامطلوب پزشکی می انجامد، بلکه کمک می کند تا بهترین و مناسب ترین برنامه های درمانی، در دسترس دندانپزشک قرار گیرد. موضوعات زیر، موارد مهمی هستند که لازم است برای تکمیل سابقه سلامتی بیمار و کسب شناخت بهتر از بدن وی، مورد توجه قرار گرفته و پاسخ های شفاف و کافی برای آنها دریافت گردد:

  

* سلامت قلبی - عروقی

سیستم قلبی عروقی، بخش بااهمیت و گسترده ای از بدن را تشکیل می دهد. ناهنجاری هایی مانند آنژین قلبی، انفارکتوس قلبی یا مغزی و همچنین وضعیت فشار خون از جمله مواردی هستند که در زیرمجموعه ارزیابی وضعیت قلب بیمار قرار می گیرند. آترواسکلروز از شایع ترین بیماری هایی است که شما باید به عنوان دندانپرشک از وجود یا عدم وجود آن آگاهی کامل داشته باشید. اطلاع از بیماری های قلبی و وضعیت عروقی بیمار و همچنین فشار خون، کمک می کند که تشخیص های صحیح تری درمورد شرایط دهان و دندان فرد صورت پذیرد و انتخاب روش های درمان و داروهای بی حسی و مسکن ها،  با دقت بیشتری اتفاق افتد.

  

* وضعیت سیستم ایمنی

بیماری ها و ناهنجاری هایی مانند دیابت، انواع سرطان ها و آرتریت روماتروئید در این دسته قرار می گیرند. در مطالعات علمی، بحث های فراوانی در مورد ارتباط وضعیت بهداشت دهان و دیابت صورت گرفته و نتایج حاکی از مثبت بودن رابطه میان دیابت و بیماری های پریودنتال است. بیماری های این دسته نیز در انتخاب نوع ماده بی حسی تأثیر دارد. درمورد بیماران دیابتی باید اطلاعات کاملی از نوع دیابت، سطح A1c و آخرین زمان مصرف انسولین و داروهای مربوطه کسب شود. همچنین بیمارانی که سابقه قبلی یا فعلی دریافت درمان های سرطان دارند، به دلیل مستعد عفونت بودن، با احتمال بالاتری در معرض زروستومی و پوسیدگی های دندانی ناشی از داروها هستند.

  

dental patient

   

* سلامت مفاصل

آرتریت و جایگزینی مفصل، شایع ترین و مهم ترین مواردی هستند که در این گروه جای می گیرند. سابقه آرتریت در بیمار، روی نحوه بهداشت روزانه دهان و دندان او اثر دارد و بنابراین لازم است موردتوجه قرار گیرد. پروتکل های مربوط به نحوه مراقبت از بیمارانی که سابقه جایگزینی مفصل دارند، با سایر بیماران متفاوت است (مثلاً در زمینه تجویز آنتی بیوتیک ها).

  

* آلرژی ها

اولین چیزی که در این زمینه به ذهن می رسد، آلرژی به داروهاست؛ اما آلرژی به سایر مواد را نیز نباید از نظر دور کرد. وضعیت آلرژی بیمار بر روی مواد استفاده شده در بی حسی او نقش دارد و برای جلوگیری از بروز واکنش های آسیب رسان، اطلاعاتی در این مورد لازم است.

  

* داروها

تمامی داروهای مصرفی توسط بیمار و دلیل مصرف آنها باید برای دندانپزشک شرح داده شود. همانطور که می دانیم، شایع ترین اثر جانبی داروها، زروستومی یا خشکی دهان است که نقش موثری در وضعیت سلامت دهان ایفا می کند. به تداخل داروهای مصرفی با داروهای مسکن یا بی حسی حتماً توجه کنید و برای این کار، از رفرنس های معتبر و بروز غافل نشوید.

  

* سلامت دندان ها

جای تعجب است که بسیاری از دندانپزشکان، اطلاعات مربوط به سوابق دندانی بیمار را نادیده می گیرند! آگاهی از سرنوشت پیشین دندان ها و مسائلی که بیمار قبلاً با آنها دست و پنجه نرم کرده، به عرضه خدمات ارزشمند تر و صحیح تر خواهد انجامید.

   

تهیه کننده: واحد تحریریه دندال

 

محصولات مرتبط

اشتراک پست