نقش وارنیش فلوراید در جلوگیری از پوسیدگی دندان های خردسالان

منتشر شده : بروزرسانی :1403-07-15 - گروها : اخبار و تازه های دندانپزشکی , مجله دندانپزشکی دندال

  

  

  

  

در پی آمارهای منتشر شده از سوی مرکز بهداشت دهان و دندان آلمان، حدود 14 درصد افراد زیر 3 سال دچار پوسیدگی های دندانی هستند. این موضوع مطالعات این کشور را به سمت یافتن راه حل هایی سوق داده که بتوان از آن طریق معضل پوسیدگی را درخردسالان کاهش داد.

اخیراً در یکی از پژوهش های انجام شده در این زمینه نشان داده شده است که وارنیش فلوراید، در فرآیند رمینرالیزاسیون سطح دندان ها و جلوگیری از گسترش و رشد پوسیدگی ها موثر عمل نماید.

وارنیش فلوراید جدیدترین روش درمانی برای مقابله با پوسیدگی دندان ها در رده های سنی مختلف است. این ژل پرخاصیت با عطر و مزه دلچسب، تا حد زیادی باعث افزایش استحکام دندان و تقویت مینای آن می شود.

برخی از پوسیدگی های دندان های دائمی، ممکن است در اثر جراحات ابتدایی ایجاد شود، درست زمانی که انامل هنوز به طور کامل سخت و محکم نشده است. از آنجا که دیکته بهداشت دهان و دندان به خردسالان کار مشکل و چالش برانگیزی است، استفاده از وارنیش فلوراید می تواند یک راه حل بی دردسرتر و مفیدتر باشد.

محققان با در نظر گرفتن این فرضیه، به انجام آزمایش هایی در این زمینه پرداختند. حدود 5000 کودک زیر 6 سال تحت درمان وارنیش فلوراید و 4705 کودک نیز بدون دریافت این درمان، در گروه کنترل تحت بررسی قرار گرفتند. این بررسی ها در یک دوره 2 ساله و با ارائه آموزش های لازم در خصوص استفاده از وارنیش فلوراید، روش های صحیح مسواک زدن و بهداشت دهان و دندان انجام گرفته است.

نتایج پژوهش نشان می دهد که استفاده از وارنیش فلوراید، بروز علائم اولیه پوسیدگی را کاهش داده و از پیشرفت آن جلوگیری خواهد کرد؛ اما نتایج جانبی این تحقیق مانند نقش وارنیش فلوراید در ناهنجاری هایی همچون دندان درد و آبسه های دندانی، تا کنون به صورت قطعی اعلام نشده است.

شرح کامل پژوهش مذکور، در آوریل 2018 توسط IQWiG (انجمن کیفیت و کارایی مراقبت های دهانی) منتشر گشت.

  

تهیه کننده: واحد تحریریه دندال

  

محصولات مرتبط

اشتراک پست