نکات مهمی پیرامون استفاده از ابزار یکبار مصرف دندانپزشکی

  

  

  

  

تعداد محصولات و ابزار یکبار مصرف در دندانپزشکی زیاد است. فایل های اندو، سر سرنگ ها، اجکتورهای بزاق، سرساکشن ها، پنس ها، آینه ها، انواع محصولات حوزه کنترل عفونت و .... .

اگر در مطب خود از ابزار یکبار مصرف استفاده می کنید، احتمالاً حداقل برای یک بار، نسبت به استریلیزه کردن آن و استفاده مجدد وسوسه شده اید! به خصوص در مواردی که ابزار از لحاظ ظاهری مستحکم و سرپا به نظر می رسند!

اقدام به بیش از یک بار استفاده از ابزار یکبار مصرف، اغلب با انگیزه های اقتصادی اتفاق می افتد. اما باید دانست که این کار می تواند عواقب بسیار جدی و جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و عوارضی بیش از منافع آن گریبان شما و حرفه شما را بگیرد.

این معضل نه تنها در حوزه دندانپزشکی، بلکه در حوزه های مختلف پزشکی  نیز دیده می شود. نکته مهم، توجه به این موضوع است که یکبار مصرف اعلام شدن یک محصول، حتماً دلایل مستندل و قابل قبولی دارد و درک صحیح این دلایل می تواند در اجتناب از مصرف مجدد کمک کننده باشد. کارخانه تولیدکننده، آزمایش های دقیقی را روی ابزار انجام می دهد و آن را برای استفاده بیش از یک بار بررسی می کند، اگر نتیجه آزمایشات، عدم توانایی محصول را برای دوبار استفاده نشان دهد، با عنوان یکبار مصرف روانه بازار می شود.

پس اگر برایتان مهم است که درمانی با کیفیت و مطابق استانداردهای جهانی به بیماران خود ارائه دهید، عدم استفاده مجدد از ابزار یکبار مصرف را فراموش نکنید. برای تشخیص این موضوع، به برچسب ها و دستورالعمل هایی که مستقیماً از سوی تولیدکننده ارائه می شود توجه نمائید و چنانچه محصول فاقد این برچسب بود، یک بار مصرف بودن آن را در دستور کار قرار دهید. اما هرگز به دلایل اقتصادی و با انگیزه صرفه جویی، بیش از میزان تعیین شده از محصولی استفاده نکنید و اهمیت این موضوع را همیشه در ذهن داشته باشید.

 

مزایای ابزار یکبار مصرف:

ابزار یکبارمصرف، همیشه نو و آماده استفاده هستند. آنها در اولین استفاده، فاقد فرسودگی، سایش یا کهنگی می باشند و این موضوع، عملکرد مناسبی را برایشان فراهم می کند. تعویض راحت و بی نیازی از استریلیزه کردن آنها، به سرعت و کیفیت درمان می افزاید و اطمینان از حداکثر قدرت و عدم انتقال آلودگی، خیال تیم درمان را راحت می کند. بنابراین از مزایای فراوان این گونه محصولات بهره مند شوید اما هرگز آنها را دوبار مورد استفاده قرار ندهید.

 

چرا باید یک بار استفاده شود؟

* مطالعات نشان می دهد که چنانچه محصولی به طور صحیح در پروسه اتوکلاو تمیز نشود، پروتئین های غیرنرمالی که عامل بیماری هستند، می توانند به طور بالقوه در همان چرخه استریلیزاسیون تولید شوند و تیم درمان و بیماران را در معرض خطر قرار دهند. محصولات یکبار مصرف، برای قرار گرفتن در پروسه استیریلیزاسیون مناسب نیستند و در صورت اقدام به این پروسه ها، هم آسیب می بینند و هم آسیب می رسانند.


* محصولات یکبار مصرف، غالباً پس از استفاده اول کارایی خود را از دست داده و برای استفاده مجدد به طور موثر و مفید عمل نمی کنند. احتمال شکستن ابزاری مانند فایل های اندو برای بار دوم و بیشتر بسیار بالا می رود و دردسرهای زیادی برای دندانپزشک به بار خواهد آورد. این دردسرها، اغلب بسیار بزرگتر از هزینه صرفه جویی شده در استفاده مجدد از فایل یک بار مصرف است.

  

تهیه کننده: واحد تحریریه دندال

  

محصولات مرتبط

اشتراک پست