#_تازه های پزشکی

ابتلا به بیماری آلزایمر بدون ظهور علائم بالینی آن

منتشر شده : بروزرسانی :1403-06-19 - گروها : مجله تخصصی پزشکی

ابتلا به بیماری آلزایمر بدون ظهور علائم بالینی آن

به نظر می‌رسد برخی افراد با وجود داشتن نشانه‌های بیولوژیکی این بیماری ویرانگر، مقاومت بیشتری در برابر پیشرفت بیماری آلزایمر دارند. 

بیماری آلزایمر، شایع‌ترین نوع زوال عقل، به دلیل تجمع دو پروتئین آمیلوئید و تاو در مغز شروع می‌شود. هنگام تجمع این پروتئین‌ها به دلایل ناشناخته، برای سلول‌های مغزی (نورون‌ها) سمی می‌شوند و این سلول‌ها شروع به مردن می‌کنند. در نتیجه، افراد دچار علائمی مانند از دست دادن حافظه می‌شوند، زیرا مغز نمی‌تواند به درستی با این نورون‌های مرده کار کند.

این سلسله وقایع سال‌هاست که شناخته شده و اینگونه است که بیماری در اکثر افراد مبتلا به آلزایمر پیشرفت می‌کند، اما در برخی افراد، مقاومت بالایی در برابر پیشرفت این بیماری با وجود سطح بالای آمیلوئید در مغز وجود دارد.

در یک مطالعه بررسی شد که آیا ژن‌ها می‌توانند تأثیری بر میزان مقاومت فرد در برابر علائم بیماری آلزایمر هنگامی که سطوح بالایی از آمیلوئید در مغز آن ها وجود دارد، داشته باشند.

با مطالعه‌ بر روی مغز سه گروه از افراد که شامل گروه اول افراد فوت شده با بیماری آلزایمر، گروه دوم افراد سالم فوت شده به دلایل طبیعی و گروه سوم که شامل افرادی بود که سطوح بالایی از پروتئین‌های آلزایمر را در مغز داشتند، اما هرگز در طول زندگی خود علائم بیماری یا تشخیص آلزایمر را نداشتند.

محققان گروه آخر را مقاوم به بیماری آلزایمر در نظر گرفتند، زیرا آنها پروتئین‌ها را در مغز خود داشتند، اما در طول زندگی خود علائم یا تشخیص بیماری آلزایمر نداشتند.

دانشمندان دریافتند که ژن‌های مرتبط با فعالیت سیستم ایمنی در گروه مقاوم به آلزایمر فعال‌تر بودند. این منطقی است زیرا به خوبی مشخص شده که سیستم ایمنی کمک می‌کند تا پروتئین‌های اضافی از مغز پاک شوند، بنابراین ژن‌هایی که به این فرآیند کمک می‌کنند ممکن است ما را در برابر توسعه علائم بیماری مقاوم‌تر کنند.

ابتلا به بیماری آلزایمر بدون ظهور علائم بالینی آن

قابل توجه است که در صورت نداشتن این ژن ها، با تغییرات سبک زندگی و داروها، می توان خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در آینده کاهش داد.

مطالعات حاکی از آن است که فعالیت بدنی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد، احتمالاً به این دلیل که تأثیر مفید آن بر سیستم ایمنی به خوبی شناخته شده است و بنابراین به پاکسازی پروتئین‌های غیرطبیعی تجمع یافته در مغز کمک می‌کند. این بدان معناست که فعالیت بدنی بیشتر ممکن است همان تأثیری را بر مقاومت در برابر آلزایمر داشته باشد که آن افراد خوش‌شانس با ژن‌های "مناسب" دارند.

اشتراک پست