#_تازه های پزشکی

پمپ انسولین هوشمند مدل Omnipod 5: تاثیر قابل توجه بر روی دیابت نوع 2

منتشر شده : بروزرسانی :1403-06-19 - گروها : مجله تخصصی پزشکی

پمپ انسولین هوشمند مدل Omnipod 5: تاثیر قابل توجه بر روی دیابت نوع 2

 Omnipod 5، جدیدترین پمپ انسولین بدون شلنگ ساخت شرکت Abbott Diabetes  آمریکا است که به عنوان اولین پمپ انسولین با سیستم حلقه بسته اتوماتیک (همانند پانکراس مصنوعی) توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده تأیید شده است. این پمپ به طور خودکار، انسولین را با توجه به قند خون بیمار در 24 ساعت شبانه روز، 7 روز هفته تنظیم و تزریق می کند و به فرد کمک می کند تا قند خون را به طور موثرتر کنترل کند.

پمپ انسولین هوشمند مدل Omnipod 5: تاثیر قابل توجه بر روی دیابت نوع 2

نتایج مثبت مطالعه بر روی سیستم تحویل انسولین Omnipod 5 بر دیابت نوع دو

در این مطالعه، 305 شرکت‌کننده از 21 سایت در ایالات متحده که شامل 24٪ شرکت‌کننده سیاه‌پوست و 22٪ شرکت‌کننده هیسپانیک مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا، شرکت‌کنندگان درمان‌های استاندارد خود را برای 14 روز ادامه دادند. پس از این دوره، آنها از سیستم Omnipod 5 AID به مدت 13 هفته استفاده کردند که می‌توانستند بدون محدودیت غذا بخورند و ورزش کنند. همچنین می‌توانستند به صورت اختیاری برای تصحیح گلوکز خون، با توجه به مصرف واقعی کربوهیدرات یا رژیم کربوهیدرات تعیین‌شده، انسولین تزریق کنند.

اهداف اصلی این مطالعه، ارزیابی تغییر در HbA1c در افراد 18 تا 75 سال مبتلا به دیابت نوع دو بود که حداقل سه ماه از رژیم انسولین استفاده کرده بودند. اهداف ثانویه شامل بهبود زمان در محدوده، کاهش زمان در هیپرگلیسمی و اثبات عدم برتری در هیپوگلیسمی بود. همچنین، بررسی استرس دیابت به عنوان یک نتیجه گزارش شده توسط بیمار، جزو اهداف ثانویه بود.

نتایج نشان داد که استفاده از  Omnipod 5 در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 منجر به بهبود‌ قابل توجه در گلوکز خون و کاهش HbA1c، زمان در هیپرگلیسمی و دوز روزانه انسولین کل شد. همچنین، شرکت‌کنندگان بدون افزایش زمان در هیپوگلیسمی، بهبود‌های معنی‌داری در زمان در محدوده و استرس دیابت داشتند.

دکتر فرانسیسکو پاسکل از دانشگاه اموری و رئیس این مطالعه گفت: "یافته‌های ما نشان‌دهنده بهبود‌های چشمگیر در نتایج گلوکز خون و کیفیت کلی زندگی است که نشان می‌دهد این تکنولوژی نوآورانه می‌تواند مدیریت دیابت نوع دو را با تحویل خودکار انسولین تغییر دهد."

پمپ انسولین هوشمند مدل Omnipod 5: تاثیر قابل توجه بر روی دیابت نوع 2

Insulet گزارش داده است که هیچ موردی از کتواسیدوز دیابتی یا سندرم هیپراسمولار هیپرگلیسمی در این مطالعه وجود نداشته است و فقط یک مورد هیپوگلیسمی شدید رخ داده که به نقص دستگاه مربوط نبوده است. شرکت اعلام کرده است که نتایج مطالعه به FDA ارائه داده شده است و امیدوار است که استفاده از Omnipod 5 برای دیابت نوع دو تایید شود. این دستگاه در حال حاضر برای استفاده در چندین کشور از جمله ایالات متحده تایید شده است و در صورت تایید استفاده گسترده، شرکت انتظار دارد که در اوایل سال 2025 به بازار دیابت نوع دو در ایالات متحده معرفی شود.

اشتراک پست