انقلابی در درمان ریشه: استفاده از عروق خونی مصنوعی و چاپگرهای زیستی

طبق گزارش انجمن اندودنتیست آمریکا، سالانه بالغ بر 15 میلیون درمان ریشه (اندو) در این کشور انجام می شود. اگرچه روش های فعلی، تا حد زیادی بافت از دست رفته و ملتهب دندان را  نجات می دهد، اما در عین حال ممکن است دندان برای شکستگی و آسیب پذیری های آتی مستعد گردد. درمان اندو، جریان خون و عصب دندان را از بین می برد و دندان را به یک بخش مرده و خالی از هر گونه پاسخ بیولوژیکی و یا مکانیسم دفاعی تبدیل می کند، که این موضوع باعث افزایش احتمال از دست رفتن دندان فرد و نیاز به درمان های دردسر آوری مانند دندان مصنوعی یا ایمپلنت دندانی می گردد.

محققان دانشگاه بهداشت و علوم اورگان شهر پورتلند برای رفع تمام این مشکلات، روشی را یافته اند که درمان اندو مؤثرتر و با دوام تری را برای دندان به ارمغان خواهد آورد.

پروفسور Bertassoni و تیم تحقیقاتی اش با الهام از فرآیند چاپ سه بعدی، به ایجاد رگ های خونی در آزمایشگاه اقدام نمودند. طی این روش، با استفاده از چاپگرهای زیستی یک قالب فیبری ساخته شده از جنس مولکول های قندی از کانال ریشه دندان ساخته گردید، سپس قالب ساخته شده در داخل کانال ریشه درمان شده قرار گرفت و ماده ای ژله مانند، شبیه پروتئین های موجود در پالپ دندان، به اطراف آن تزریق گردید. پس از آن، به منظور ایجاد میکروکانال های طویل، قالب فیبری را از داخل کانال ریشه خارج کردند و در آخر سلول های اندوتلیال جدا شده از پوشش درونی رگ های خونی را به درون میکروکانال ها تزریق نمودند. پس از هفت روز، سلول های تولید کننده لایه دنتین در نزدیکی دیواره دندان شروع به رشد کردند و عروق خونی در داخل دندان شکل گرفت.

پروفسور Bertassoni معتقد است تولید عروق خونی به روش مصنوعی، یک روش بسیار مؤثر برای احیای کامل عملکرد دندان محسوب می شود و می تواند انقلابی در حوزه درمان ریشه به وجود آورد.

   

   

محصولات مرتبط

اشتراک پست