دندانپزشک عزیز؛ ذهن بیمارتان را بخوانید!

منتشر شده : بروزرسانی :1403-09-29 - گروها : اخبار و تازه های دندانپزشکی , دندال و مردم

   

    

    

    

مراجعه به دندانپزشکی، صرف نظر از ترس و وحشتی که برای بعضی از بیماران ایجاد می کند، در بردارنده احساسات نامطلوبی است که البته در اکثر مواقع، بیماران از بیان آنها خودداری نموده و جسارت ابرازشان را ندارند. اگرچه پیشرفت های شگفت انگیز عرصه تجهیزات و روش های دندانپزشکی، تا حد چشمگیری به تسهیل فرآیند درمان منجر شده و دردها و ناراحتی های سابق را از بین برده، اما خیلی از افراد از آنها مطلع نیستند.

در یک نظرسنجی، مهم ترین موضوعاتی که در ذهن بیمار می گذرد اما به هر دلیلی خجالت می کشد آنها را مطرح سازد، شناسایی شده است. آگاهی از این موضوعات، به دندانپزشک کمک می کند از حالات درونی بیمارش باخبر شود و با رعایت مسائل به ظاهر بی اهمیت، درمان بسیار موفق تری را برای بیمارش به ارمغان آورد.

این موضوعات را در ادامه بخوانید:

* ترس های غیرمنطقی:

مطالعات نشان داده است که در حدود %36  افرادی که به دندانپزشکی مراجعه نمی کنند، علت عدم مراجعه خود را ترس عنوان کرده اند. این افراد زمانی که روی یونیت می نشینند، احساس می کنند هیچ کنترلی بر حرکات دست دندانپزشک و شرایط موجود ندارند و همین عدم توانایی، یکی از اصلی ترین دلایل اضطراب و وحشت آنهاست. از طرفی، طبق مطالعات انجام شده، احتمال وجود دندان پوسیده یا کشیده شده در افراد با فوبیای دندانپزشکی بیشتر است و این مورد، ضرورت رفع موضوع ترس را پررنگ تر می کند. مسلماً در صورتی که شما به عنوان یک دندانپزشک، دغدغه های بیمار را بدانید، بهتر قادر خواهید بود راه حل های عملی حل مشکل را پیدا کرده و به بهبود وضعیت درمان کمک نمایید. بیمار نیاز دارد مطمئن شود که دندانپزشکش کاملاً می داند چه کار می کند و این اطمینان بخشی تنها با چند جمله مختصر شما امکانپذیر است. لطفاً عصبانی نشوید! نگارنده به غیرمنطقی بودن این ترس ها کاملاً واقف است!

* خشکی دهان

صدای خش خش دستگاه ساکشن به خودی خود آزار دهنده است! حالا اگر به جایی برسد که تمام آب دهان بیمار را هم به داخل بکشد و خشک کند، خاصیت زجرآورش تکمیل می شود! در صورت امکان می توان بیمار را به شنیدن موسیقی دعوت نمود تا میزان صدایی که از آن می ترسد به حداقل برسد.

* خشونت!

قبول کنید که وقتی با ابزارهای تیز و ترسناک روی یونیت بیمار خم می شوید، منظره ای خشن خلق می شود! و بیمار می داند که اگر اعتراضی کند ممکن است شما ناراحت شوید! ترتیب دادن یک گفتگوی صمیمانه می تواند تا حد زیادی به تلطیف فضا کمک نماید!

* سوزن

تحقیقات نشان می دهد که 50% ترس از دندانپزشکی در بزرگسالان، به خاطر تزریق و سوراخ کردن دندان است. بعضی از افراد تا حد مرگ از آمپول دندانپزشکی می ترسند. بخاطر داشته باشید که آمپول، همان آلت تهدیدی است که در کودکی، نامش را زیاد شنیده ایم! در اکثر اوقاتی که شما آمپول به دست، همه چیز را روبه راه می بینید، بیمار روی یونیت در چند قدمی یک سکته قلبی مرگبار قرار دارد!!

* سرزنش شدن بخاطر عدم مراقبت از دندان ها

بعضی از دندانپزشکان، پس از معاینه اولیه دهان بیمار، شروع به سرزنش کردن و نصیحت های بی وقفه می کنند! اما مطمئن باشید با این توبیخ ها، در آن لحظه بیمار را در شرایط بدی قرار می دهید و او را خجالت زده می نمایید. از طرفی، سرزنش بیش از حد، کمکی به بهبود وضعیت فعلی نمی کند.

* نادیده گرفته شدن

در حین درمان، با بیمار صحبت کنید و تا حد امکان او را از عملیات درمان و روش ها و ابزارها مطلع سازید. نادیده گرفتن بیمار، استرس او را تقویت می نماید. او به دنبال توضیحات تخصصی نیست، صرفاً می خواهد احساس کند که شما برایش اهمیت قائل شده اید و نگرانی هایش را درک می نمایید.

* رعایت نشدن استانداردها در مطب

اتاق های انتظار کوچک می تواند خلق و خوی بیمار را آشفته سازد، به خصوص اگر مطب شما همیشه شلوغ باشد. با این حال چیدمان وسایل و نحوه دکوراسیون می تواند تا حد زیادی، مشکلات کوچک بودن مطب را پوشش دهد.

تلاش نمایید با تخمین های دقیق تر و برنامه ریزی منظم تر، تایم انتظار بیماران را کاهش دهید. انتظار طولانی در یک اتاق تنگ و کوچک، به اندازه کافی خسته کننده است.

تصاویر و قاب عکس های روی دیوارهای مطب را چندوقت یکبار تغییر دهید. منظره دریا و جنگل شاید بتواند دردفعات ابتدایی مراجعه بیمار، به او حس آرامش دهد اما بعد از گذشت مدتی، اثر خود را از دست داده و او ترجیح می دهد تصاویر جدیدتری را ببیند.

* صندلی یا یونیت نامناسب

شرایط نامناسب یونیت، صندلی ها و به طور کلی اتاق، می تواند از علل ناراحتی بیمار باشد که برخلاف ایجاد ناراحتی، عموماً آن را بروز نمی دهد. بهتر است همیشه کیفیت و نرمی صندلی ها را کنترل نمایید و حواستان به دمای محیط هم باشد.

* صمیمیت بیش از حد

 بسیاری از بیماران، از دستیار و منشی پرحرف خوششان نمی آید. رفتار دوستانه خوب است اما بشرطی که از حوصله بیمار خارج نشود. حواستان باشد که دستیار  یا منشی شما با بیماران با بی ادبی حرف نزند و همچنین سوالات بی مورد نپرسد. هیچکس دوست ندارد وقتی از شدت درد صورتش از اشک خیس است با این سوال مواجه شود:"عزیزم آیا احساس راحتی می کنی"؟!

* خجالت از پرسیدن هزینه ها

هزینه های دندانپزشکی، یکی دیگر از مواردی است که با وجود اهمیت بالایی که برای بیماران دارد، اکثراً از پرس و جو درمورد آن خودداری می کنند. بهتر است قبل از شروع هر کاری، منشی شما درباره روش درمان، مواد مورد استفاده، لیست قیمت خدمات و هزینه های نهایی با بیمار صحبت کند و او را در جریان پولی که قرار است بپردازد قرار دهد.

نکته پایانی؛ با درک نگرانی ها و دلواپسی های ناگفته مراجعان، می توانید بیماران شادتری داشته باشید و رضایت قلبی آنها را فراهم آورید.

کافی است کمی برای تغییرات آماده باشید...

   

تهیه کننده: واحد تحریریه دندال

  

محصولات مرتبط

اشتراک پست