تولید واکسن جدیدی که می تواند نقطه پایانی برای پریودنتیتیس باشد.

  

  

  

  

محققان دانشگاه ملبورن برای از بین بردن باکتری های مضر موجود در پلاک دندان، واکسنی جدید تولید کرده‌اند.

روش درمان پریودنتیتیس و التهابات لثه‌‌ای، با گذشت سال‌ها تغییری نکرده‌است. مدت‌ها برای از بین بردن پلاک‌های دندان، از روش‌های روت پلنینگ و اسکیلینگ یا جرمگیری عمیق و در موارد جدی از جراحی استفاده شده‌است. اما با وجود رضایت بیمار و دخالت دندانپزشک، باز هم ممکن است این مشکل گسترش پیدا کرده و درنهایت دندان‌ها از بین بروند.

برآورد‌ها نشان می‌دهد که پریودنتیتیس، از نوع معمولی تا شدید آن، یک نفر از سه نفر بزرگسال را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از طرف دیگر، ابتلا به نوع شدید آن 10.5 تا 12 درصد از افراد در سراسر دنیا را در بر گرفته‌است. از لحاظ اقتصادی، تاثیر جهانی بیماری‌های مربوط به دهان دندان که التهابات لثه‌ای بخش عظیمی از آن را به خود اختصاص داده، سالانه حدود 442 میلیارد دلار تخمین زده شده‌است.

برای مقابله با این مشکل، گروهی از محققان دانشگاه ملبورن دست بکار شدند تا روش درمانی موثری پیدا کنند. پیش فرض محققان به این صورت است که اگرچه انواع مختلفی باکتری در بیوفیلم باعث التهاب لثه‌ای مزمن می‌شود، اما تعداد کمی از این باکتری‌ها در ایجاد پریودنتیتیس موثرند. یکی از این باکتری‌ها، باکتری پی. جینجیوالیز (Porphyromonas gingivalis) نام دارد که باعث بروز پریودنتیتیس می‌شود. علاوه بر این، این باکتری با عنوان «کیی استون پاتوژن» شناخته می‌شود که به معنای شروع کننده و عامل پیشرفت پریودنتیتیس است.

واکسن تولید شده، آنزیم ساخته شده توسط باکتری پی. جینجیوالیز را هدف قرار داده و پاسخ ایمنی رها می‌کند. این پاسخ ایمنی، آنتی بادی‌هایی تولید می‌کند که قادرند مواد سمی تولید شده توسط باکتری را خنثی کنند. محققان امیدوارند که این واکسن میزان آسیب‌دیدگی بافت‌های لثه را در بیماران کاهش دهد.

در حال حاضر دندان‌پزشکان پریودنتیتیس را به کمک جراحی و رژیم‌های غذایی حاوی آنتی بیوتیک درمان می‌کنند. این شیوه‌ها قابل اتکاء هستند، اما در بسیاری از موارد، این باکتری در پلاک‌های دندانی باز‌تولید شده و با ایجاد عدم تعادل بیولوژیکالی، باعث ادامه پیدا کردن بیماری می‌شود.

پریودنتیتیس گسترده و مخرب است. اما دانشمندان امیدوارند به کمک این واکسن جدید، کیفیت زندگی میلیون‌ها انسان نسبت به گذشته بالا برود. انتظار می‌رود که این واکسن نیاز به جراحی و استفاده از آنتی بیوتیک را از بین برده و یا حداقل کاهش بدهد. استفاده از این واکسن به شکل آزمایشی، از ابتدای سال 2018 آغاز می‌شود.

  

دانلود مقاله انگلیسی

        

برگردان از گروه دندانپزشکان دندال

   

محصولات مرتبط

اشتراک پست