برای بسیاری از دندانپزشکان، موضوع بازاریابی مملو از عدم قطعیت است. زمانی دندانپزشکان واقعاً نیاز چندانی به مارکتینگ و بازاریابی آنچنانی نداشتند اما امروزه اوضاع کمی فرق کرده است، دیگر نمی توان برای بازاریابی به خرید و درج یک آگهی در روزنامه بسنده کرد. امروزه بیماران دیگر مثل سابق تلفن پزشک را از داخل دفترچه تلفن جستجو نمی کنند بلکه کاملاً تحقیق می کنند، آن هم به صورت آنلاین! وظیفه شماست کاری کنید که شما را انتخاب کنند. اما چگونه؟ ما به شما راهکارهای مفید را در قسمت اول و دوم این مقاله نشان می دهیم.
۱۱- وبلاگ نویسی را آغاز کنید.
اگر فکر می کنید وبلاگ نویسی مخصوص افراد پیری است که از خانه خارج نمی شوند، بهتر است دوباره فکر کنید! زیرا:
- مشاغلی که وبلاگ نویسی دارند، 97 درصد لینک ارجاع بیشتری خواهند داشت. (لینک ارجاع از سایر سایت ها موجب کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجوگر مثل گوگل می شود.)
- بیش از 60 درصد مشتریان بعد از خواندن محتویات کالا و نظرات دیگران درباره آن محصولات، احساس مثبت بیشتری نسبت به آن پیدا می کنند.
۱۲- اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما پاسخگو و سازگار با هر دستگاهی باشد.
این بدان معناست که وبسایت شما قابلیت تطابق و سازگاری با هر دستگاهی که سایت شما با آن مرور می شود از جمله لپ تاپ، موبایل و یا تبلت را داشته باشد. این ها دیگر یک کالای لوکس نیستند. امروزه مردم مدت زمان بیشتری را در اینترنت با موبایل خود در مقایسه با کامپیوتر سپری می کنند. (51 درصد در مقایسه با 49 درصد) همچنین 88 درصد از افرادی که یک حرفه را با موبایل در اینترنت جستجو می کنند ظرف مدت 24 ساعت با آن تماس برقرار می کنند.
۱۳- رهبری را در دست بگیرید!
شما تا اینجا بیماران آینده احتمالی را به سمت وبسایت خود جذب کرده اید. اکنون نباید آنها را از دست بدهید. در این مرحله شما باید با آنها بتوانید یک قرار ملاقات ترتیب بدهید و یا حداقل از آنها اطلاعاتی دریافت کنید تا بتوانید در آینده با آنها در ارتباط باشید تا به شما مراجعه کنند. چگونه؟ شما باید در سایت خود فرمی جهت وارد نمودن اطلاعات تماس بیماران قرار دهید اما هیچکس این اطلاعات را به راحتی در اختیار شما قرار نمی دهد. بنابراین شما باید در مقابل پیشنهادهای جذابی به آنها ارائه دهید بطور مثال: ثبت نام در خبرنامه، هدایا و پیشنهادهای ویژه و یا با استفاده از قسمت "پرسش از پزشک".
۱۴- پیگیری
وقتی که اطلاعات تماس را از بیماران دریافت نمودید، از آنها استفاده کنید. از طریق ایمیل، خبرنامه، ارسال کارت پستال و ... . شما نباید پافشاری داشته باشید. به صورت دوره ایی با آنها ارتباط برقرار کنید تا فعالیت های شما در ذهن آنها یادآوری شود.
۱۵- ارسال خبرنامه به صورت ماهانه
در عین اینکه خبرنامه شما حاوی اطلاعاتی درباره فعالیت های درمانی و خدمات دندانپزشکی کلینیک شماست، اما لزومی ندارد که تماماً به این موضوع اختصاص داشته باشد. هر شماره آن باید شامل اطلاعات مفید و جذابی درباره سلامت دهان و دندان در کنار دکمه هایی مثل "برای قرار ویزیت کلیک کنید" باشد.
۱۶- تبلیغات در شبکه های اجتماعی
تبلیغات در شبکه های اجتماعی، چه تنها برای دوستان و نزدیکان و چه به صورت عمومی، ابزاری کارامد، راحت و مقرون به صرفه محسوب می شود.
۱۷- درخواست ارجاع
به ارجاع، بازاریابی داخلی گفته می شود. بازاریابی از طریق ارجاع هم می تواند بسیار برای دندانپزشکان سودبخش باشد. بیش از 92 درصد از افراد به ارجاعات و توصیه های انجام شده توسط نزدیکانشان اعتماد دارند. به پرسنل و بیمارانتان پیشنهاد کارت هدیه و یا تخفیف در صورت ارجاع افراد دیگر بدهید.
۱۸- پیدا کردن دوستان و متحدان
سعی کنید در ناحیه محل کارتان دوستان و متحدانی از سایر پزشکان و مشاغل فراهم کنید تا میزان ارجاع به شما افزایش پیدا کند.
۱۹- نظرخواهی کنید.
مرورگران و بیماران آنلاین یک روش رایگان و بسیار موفق بازاریابی هستند. بیش از 91 درصد افراد نظرات بیماران قبلی را در وبسایت شما مطالعه می کنند.
۲۰- اجتماعی باشید.
باوجود تلاش بسیاری از مشاغل، تنها کسب و کارهای معدودی در زمینه توسعه موفقیت آمیز از طریق شبکه های اجتماعی به موفقیت رسیده اند. بیش از 78 درصد بیماران کنونی و آینده شما از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. پس شما هم باید استفاده کنید. این موجب کسب شهرت و بیشتر دیده شدن شما می شود.
پایان
برگردان از گروه دندانپزشکان دندال