دندانپزشکی دیجیتال، انقلاب تکنولوژی و فناوری های مدرن - قسمت اول

منتشر شده : بروزرسانی :1403-06-29 - گروها : اخبار و تازه های دندانپزشکی , نوآوری های دندانپزشکی

انقلاب دیجیتال در حال متحول ساختن جهان پیرامون ماست و دندانپزشکی هم از این قاعده مستثنی نیست!

دندانپزشکی دیجیتال به کاربرد کامپیوتر و یا ابزارآلات دیجیتال بجای پروسه های مکانیکال یا الکتریکال در انجام درمان های دندانپزشکی اشاره دارد. معرفی طیف بسیار گسترده ای از دستگاه های دیجیتال (داخل دهانی، خارج دهانی، اسکنرهای صورتی و CBCT با دوز پایین) در نرم افزارهای پردازشگر پیشرفته، متریال های زیبایی جدید و ابزارهای قدرمند تولید مواد (پرینترهای سه بعدی و دستگاه میلینگ) موجب دگرگونی اساسی حرفه های دندانپزشکی شده است.

امروزه انقلاب دیجیتال، درحال تغییر دادن روند کار و پروسه های دندانپزشکی است. در دندانپزشکی دیجیتال مدرن، چهار فاز اصلی شامل این موارد است: تصویربرداری، آماده سازی/پردازش اطلاعات، فرآیند تولید و در نهایت کاربرد کلینیکی برروی بیمار.

تصویربرداری اولین فاز از دندانپزشکی دیجیتال است که از ابزارهای توانمندی همچون دوربین های دیجیتال، اسکنرهای داخل دهانی و CBCT استفاده می کند.

فتوگرافی دیجیتال، در ترکیب با نرم افزارهای پردازشگر امکان طراحی مجازی لبخند بیمار را فراهم می کند. این یک طراحی لبخند دیجیتال است، ابزاری ارزشمند برای مجسم سازی قبل از عمل و ارتباط با بیمار در دنیای دندانپزشکی مدرن امروزی.

اسکنرهای داخل دهانی به ما این امکان را می دهد تا به سادگی قالب های بسیار دقیقی از قوس های فکی را تهیه کنیم. این روش در حال جایگزینی روش های سنتی قالبگیری با تری و مواد قالبگیری است که کمتر مورد علاقه بیماران است و گاهی ممکن است از نظر تکنیکال هم دشوار باشد. این روش احتمالاً ظرف سال های آینده منسوخ خواهد شد. از این اسکنرهای دیجیتال داخل دهانی در ارتودنسی به منظور طرح درمان های invisalign و در جراحی هم در جراحی های ایمپلنت و ارتوگناتیک می توان بهره برد.

ما در دندال، یک بخش کاملاً مجزا و اختصاصی را به دندانپزشکی دیجیتال اختصاص داده ایم و در تلاش هستیم تا شما را با آخرین مقالات و دستاوردهای علمی، تکنولوژی ها و تجهیزات و پیشرفت های دیجیتال آشنا سازیم.

   

گروه دندانپزشکان دندال

    

مطالب مرتبط:

دندانپزشکی دیجیتال: بررسی اجمالی فناوری های دندانپزشکی دیجیتال

دیجیتال ایمپلنتولوژی؛ ابرتکنولوژی و نوآوری جدید دندانپزشکی دیجیتال

    

    

اشتراک پست