دندانپزشکی دیجیتال: بررسی اجمالی فناوری های دندانپزشکی دیجیتال

مجموعه قابل توجهی از تجهیزات دیجیتال با قیمت قابل قبول در سال های اخیر در دسترس دندانپزشکان زیبایی، دندانپزشکان عمومی و دندانپزشکان ایمپلنت و غیره قرار گرفته است. چنین پیشرفتی در فناوری های دندانپزشکی یافتن راه حل های مدرن را برای مشکلات رایج دندانی آسان تر کرده است.

از میان فناوری های دیجیتالی که در دسترس دندانپزشکان قرار گرفته است می توان به موارد زیر اشاره کرد: رادیوگرافی دیجیتال، نسخه ها و قرار ملاقات های الکترونیکی، نمایش کامپیوتری مشکلات دندانی به بیمار، ترمیم CAD/CAM، راهنمایی های جراحی مبتنی بر فناوری دیجیتال، تصویربرداری برای قرار دادن ایمپلنت و قالب گیری دیجیتال.

 دندانپزشکان مشتاق به ترکیب فناوری های دیجیتال تائید شده با روش های خود برای ارائه ی درمان های مدرن و پیشرو برای مشکلات دندان به روشی موثرتر، کارآمد تر و آسانتر هستند.

فناوری های دیجیتال، مشاوره با بیماران و همکاری با دیگر متخصصان دندان را با اطلاعات فوری و دقیق تر و با سرعت بیشتر نسبت به سال های گذشته امکان پذیر کرده است. علاوه براین، کیفیت مراقبت از طریق افزایش تشخیص و دقت ترمیم را بهبود بخشیده است.

                    

     

فناوری های دیجیتال در مطب

فناوری دیجیتالی که ممکن است در مطب دندانپزشکان مورد استفاده قرار گیرد، شامل موارد زیر است که البته به همین موارد محدود نمی شود:

      

تکنولوژی CAD/CAM:

  

cad/cam   

CAD/CAM مخفف طراحی به کمک کامپیوتر/تولید به کمک کامپیوتر است. در این فناوری با استفاده از تکنولوژی فرز کامپیوتری ترمیم های دندانی مانند روکش، ونیرهای، اینله و انله در مدت زمان کوتاهی (زمانی که بیمار در مطب منتظر است) ساخته می شود. دندانپزشک شما ممکن است از تکنولوژی CAD/CAM در مطب برای تکمیل ترمیم دندان در یک جلسه استفاده کند، این تکنولوژی نیاز به قالب گیری به روش سنتی، ترمیم موقت و انتظار طولانی مدت (دو یا چند جلسه) برای تکمیل ترمیم را برطرف کرده است. در موارد دیگر، اگر مشکل شما گسترده تر باشد، دندانپزشک ممکن است با یک لابراتوار دندان پزشکی که از تکنولوژی CAD/CAM استفاده می کند، برای ساخت یک ترمیم خود کار همکاری نماید.

    

   

Cone Beam CT:

ct    

این شکل از توموگرافی کامپیوتری، یک تصویر  ۳ بعدی سریع از آناتومی دهان و یا فک و صورت بیمار فراهم می کند. این تصویر، راهنمایی برای جراحی ایمپلنت است که توسط جراحان دهان و پریودنتیست ها هنگام کاشت دندان استفاده می شود. چنین تکنیک های تصویر برداری قبل از جراحی به قرار دادن ایمپلنت بصورتی ساده تر و قابل پیش بینی تر کمک کرده و موفقیت درمان را با اطمینان بیشتری تضمین می کند.

   

ct

    

    

Diagnodent:

diagnodent

DIAGNODENT ابزاری برای تشخیص زود هنگام حفره ی دندان (پوسیدگی) است. در این فناوری پیشرفته با استفاده از پالس صوتی و لیزر، تشخیص پوسیدگی نسبت به روش های سنتی سریعتر صورت می گیرد، به طوری که درمان می تواند بلافاصله آغاز شده و میزان پوسیدگی دندان محدود گردد. این روش به حفظ حداکثر مقدار از ساختار سالم دندان کمک می کند.

     

       

اشعه X دیجیتال:

در رادیوگرافی دیجیتال، تصاویر دندان از طریق یک حسگر که تصویر را پردازش کرده و بر روی صفحه کامپیوتر نمایش می دهد، ضبط می گردد. تهیه ی تصویر در اشعه X دیجیتال نسبت به اشعه ایکس سنتی آسان تر بوده و قرار گرفتن در معرض تابش اشعه X را کاهش می دهد (چهار رادیوگرافی دیجیتال معادل یک بار اشعه ایکس معمولی است). علاوه براین، رادیوگرافی دیجیتال به دندانپزشکان اجازه می دهد تصاویر را برای دقت تشخیصی بیشتر و حصول اطمینان از درمان به موقع و مناسب بزرگ تر نمایند.

   

  

اینترنت:

باوجود انواع برنامه های اینترنتی برای برنامه ریزی، دندانپزشکان امروزه می توانند قرار ملاقات بیماران را برای حفظ بهداشت و درمان آنها به صورت آسان تری نسبت به قبل انجام دهند. علاوه بر این، برنامه های ارتباطی موجود در اینترنت، امکان انتقال و به اشتراک گذاری ایمن اطلاعات بیمار با لابراتوارها و متخصصان را مهیا کرده است تا از مراقبت های مناسب و از بین بردن مراجعات غیرضروری بیماران اطمینان حاصل شود. مشاوره کامپیوتری در زمان واقعی، در حالی که بیمار بر روی صندلی دندانپزشکی قرار دارد، امکان رفع هر مشکل زیبایی و یا کاربردی را از طریق مشورت و بحث با سایر متخصصان فراهم کرده است.

      

    

دوربین داخل دهانی:

trios

دوربین داخل دهانی می تواند تصاویر دقیقی از دندان ها و ساختارهای حمایت کننده از آنها را ارائه دهد. با این روش، امکان دیدن نقایص موجود در دندان ها و دهان توسط  بیمار، دندانپزشک و تکنسین لابراتوار که ممکن است در درمان بیمار نقش داشته باشد، فراهم می گردد. همچنین به بیمار کمک می کند تا درک بهتری از ضرورت نیاز به درمان بدست آورد.همچنین دوربین داخل دهانی به بیمار کمک می کند تا اطلاعات بیشتری در مورد شیوه های بهداشت دهان و دندان خود و از جمله نقاطی که نیاز به تمرکز بیشتری برای مسواک زدن دارند، بدست آورد.

             

     

لیزرهای دندانپزشکی:

laser    

برای ساختارهای سخت دندان، بافت نرم لثه و یا هر دو، لیزرهای دندانپزشکی روش های پیچیده ای که گاهی با درد بسیار در طول درمان همراه بود را به درمان های ساده تری تبدیل کرده است. لیزر بافت نرم با خونریزی و ترومای کمتر در مناطق اطراف محل درمان، یک ابزار دقیق برای بسیاری از روش های درمان بیماری های لثه – مانند recontouring و درمان پریودنتال – است، که می تواند در یک با مراجعه توسط دندانپزشکان عمومی و همچنین متخصصان به پایان رسد.

          

      

اسکنرهای نوری:

scanner   

اسکنرهای نوری در دندانپزشکی برای ارائه ی یک نقشه دیجیتال از دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین برای ساخت یک قالب دیجیتال از آناتومی دندان استفاده می شوند. نقشه های رنگ دیجیتال به حصول اطمینان از تجزیه و تحلیل دقیق رنگ برای تعیین سایه و سفارشی سازی خصوصیات ترمیم های زیبایی کمک می کند. قالب گیری دیجیتال موجب راحتی بیماران شده و مشکلات مرتبط با قالب گیری سنتی که شامل طعم بد مواد قالب گیری، تری های بزرگ و سنگین و ایجاد احساس خفقان بود را بر طرف کرده است.

     

     

TekScan (تی اسکن):

tekscan

در روش T – اسکن، از یک کامپیوتر همراه با یک سنسور الکترونیکی فوق العاده نازک برای ارزیابی رابطه ی بین فکین به صورت دیجیتال استفاده می شود.

    

      

Wand:

wand    

Wand یک ابزار کامپیوتری است که می تواند ماده ی بی حسی را به شیوه ای آرام و با یک روش خاص ارائه دهد. احساس درد که اغلب با تزریق همراه است نتیجه ی فشار مایع به داخل محل تزریق است نه ورود سوزن به بافت. تحویل آهسته و ملایم با Wand اغلب باعث می شود تزریق بدون درد انجام گردد.

این دستگاه کوچک و استفاده از آن توسط دندانپزشک بسیار آسان است. فناوری های دیجیتال دیگری در حال ورود به بازار دندانپزشکی هستند که به دندانپزشکان برای اطمینان از ارائه ی بهترین درمان به بیماران در راحت ترین شرایط کمک خواهند کرد.

     

     

برای مطالعه بیشتر در مورد دندانپزشکی دیجیتال می توانید دو مقاله زیر را مطالعه نمائید:

بررسی مقایسه ای اسکنرهای دیجیتالی داخل دهانی مورد استفاده در دندانپزشکی ترمیمی

بررسی سیستم های دندانپزشکی از راه دور

    

منبع:

وب سایت دکتر فرحناز فرخی نیا - جراح و متخصص بیماری های لثه

وب سایت Your Dentistry Guide

   

محصولات مرتبط

اشتراک پست