#_تازه های دندانپزشکی

ارتباط بین تعداد دندان ها و حفظ وزن سالم در سالمندان

منتشر شده : بروزرسانی :1403-06-30 - گروها : اخبار و تازه های دندانپزشکی , مجله دندانپزشکی دندال

ارتباط بین تعداد دندان ها و حفظ وزن سالم در سالمندان

بررسی پرونده‌های پزشکی ۱۷۶۵ سالمند که توسط Rutgers Health انجام شده است، نشان می‌دهد بیمارانی که حداقل ۲۱ دندان دارند، نسبت به بیمارانی که دندان‌های کمتری دارند، احتمال بیشتری برای حفظ وزن سالم در آن ها  وجود دارد. 

مطالعات نشان داد، هر دندان از دست رفته اضافی با ۲٪ افزایش در احتمال چاقی و هر جفت دندان آسیاب مخالف از دست رفته با ۷٪ افزایش در احتمال چاقی مرتبط باست.

رنا زلیگ، نویسنده اصلی این مطالعه، اشاره نمود: "بسیاری از غذاهای سالم، به خصوص میوه‌ها و سبزیجات خام، زمانی که دندان‌های کاربردی ندارید، سخت به نظر می‌رسند. یکی از توضیحات ممکن این است که وقتی افراد، به ویژه سالمندان، دندان‌هایشان را از دست می‌دهند و در جویدن دچار مشکل می‌شوند، شروع به خوردن غذاهایی می‌کنند که خوردن آنها آسان‌تر، ولی کمتر سالم است، مانند پوره سیب‌زمینی، کوکی‌ها یا دونات‌ها. این غذاها معمولاً کالری، چربی و شکر بالاتری دارند که منجر به افزایش وزن می‌شود."

زلیگ افزود: "دندان‌پزشکان می‌توانند با آموزش به بیماران در مورد چگونگی تطبیق غذاهای سالم‌تر به نحوی که خوردن آنها آسان‌تر شود، این مشکل را کاهش دهند. به عنوان مثال، سبزیجات می‌توانند به سوپ اضافه شوند و میوه‌ها می‌توانند به اسموتی یا پارفه افزوده شوند."

پژوهشگران داده‌های ۱۷۶۵ بزرگسال بین ۶۵ تا ۸۹ سال که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ در دانشکده دندان‌پزشکی Rutgers تحت درمان قرار گرفته بودند را بررسی کردند. آنها برای تحلیل رابطه بین تعداد دندان‌ها و شاخص توده بدنی (BMI)، از روش‌های آماری استفاده کردند که عوامل دیگر مؤثر بر BMI مانند سن، جنسیت و وضعیت سلامت موجود را تعدیل کردند.

ارتباط بین تعداد دندان ها و حفظ وزن سالم در سالمندان

نتایج کلیدی

  • تقریباً ۷۳٪ از شرکت‌کنندگان یا اضافه وزن داشتند یا چاق بودند. میانگین تعداد دندان‌های باقی‌مانده ۲۰ بود که کمی کمتر از آستانه ۲۱ دندان مورد نیاز برای جویدن کاربردی است، هرچند ۴۵٪ از شرکت‌کنندگان حداقل ۲۱ دندان داشتند. (یک مجموعه کامل معمولاً ۳۲ دندان، از جمله دندان‌های عقل، دارد.)
  • برخلاف دندان‌های پشتی که برای جویدن مهم‌تر هستند، دندان‌های جلویی عموماً برای گاز گرفتن غذا استفاده می‌شوند و به طور قابل توجهی بر وضعیت وزنی تأثیر نمی‌گذارند. ارتباط معنی‌داری بین تعداد جفت دندان‌های جلویی که معمولاً پس از دندان‌های پشتی از دست می‌روند و BMI مشاهده نشد.
  • بررسی ها نشان می‌دهند سلامت دهان و دندان ضعیف با مشکلات وزنی مرتبط است. با این حال، این مطالعه به طور منحصر به فرد نقش مهم دندان‌های پشتی در حفظ وزن سالم را برجسته می‌کند.
  • سلامت ضعیف دهان و دندان همچنین با مشکلات دیگر سلامتی از جمله سرطان دهان و سایر سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت مرتبط می باشد.

ارتباط بین تعداد دندان ها و حفظ وزن سالم در سالمندان

 

اشتراک پست