دندانپزشک عزیز گشاده رو باش!

زمان انتشار : 1397-09-13 10:13:14
گروه ها : مطالب آموزشی Rss feed

دندانپزشک عزیز گشاده رو باش!

  

  

  

   

شما به طور حتم به عنوان یک دندانپزشک می دانید که ضرورت ایجاد یک رابطه واقعی و دوستانه با بیماران، یک اصل مهم و غیرقابل انکار به حساب می آید. اما این امر چگونه به صورت صحیح و واقعی اتفاق می افتد؟ خب! توصیه های عمومی و همگانی در این زمینه زیاد شنیده اید: یک فیلد مشترک با بیمار پیدا کنید و درباره آن با هم گفتگو نمایید. نام فرزندان و یا اعضای خانواده او را بیاموزید. صحبت های دوستانه و غیررسمی را فراموش نکنید و ....

اما آیا اینها کافیست؟؟ برقراری مکالمات کوتاه و مختصر یک هدیه کامل نیست! بلکه یک ضرورت اجتماعی است که همه انسان ها در ذات خود دارند. اما آنچه که اعتماد بیمار را به دندانپزشک خود تضمین می نماید، "فروتنی و گشاده رو بودن" است! این ویژگی، میزان انعطاف‌پذیری افراد را در برابر تجارب تعیین می‌کند. آن دسته از افرادی که در این زمینه نمرات بالایی می‌گیرند، عقاید و ارزش‌های جدید و غیر متعارف را بیشتر می‌پذیرند و همچنین هیجان‌های مثبت و منفی را بیشتر و عمیق تر تجربه می‌کنند.

در ماه مارس گذشته، مجله کارآفرینی در مقاله ای از گشاده رویی با عنوان پررنگ ترین قانون رهبری کسب و کار یاد کرد و رابطه میان توانایی فرد در بروز احساسات و رشد تجارت شخصی را محرز خواند. گشاده رویی، نشان می دهد که شما در برابر احساسات مختلف، غیرقابل نفوذ نیستید و مانند هر انسان دیگری، شاخص های مناسبی از عواطف را دارید.

  

relationship with patient in dentistry

  

* همذات پنداری

شما، دندانپزشک هستید. ارزشمند هستید و مسأله سلامتی و زیبایی، مهم ترین چیزی است که یک بیمار در اختیار شما قرار می دهد. آنها اعتقاد دارند که شما تحصیلات و دانش لازم را دارید، با مهربانی و دلسوزی با آنها رفتار کرده و حتی وقتی ابزارهای تیز و ترسناک را به دهانشان نزدیک می کنید، باز هم به شما اعتماد می کنند! پس فروتنی و گشاده رویی شما، می تواند نوعی جبران برای این اعتماد باشد! این بدین معنا نیست که از زندگی شخصی و رازهای خود برای بیماران بگویید! بلکه یک حکایت کوتاه و همذات پندارانه (!) کفایت می کند:

* آیا بیمار شما باردار است؟ می توانید مختصری از تجربیات بارداری خود یا همسرتان برایش بازگو نمایید. خواهید دید که بیمار از شنیدن این تجربیات از زبان دندانپزشک خود بسیار شگفت زده خواهد شد!

* آیا بیمار به یک ورزش یا تیم به خصوص علاقه دارد؟ با او از مواضع هوادارانه خود در دوران دانشجویی صحبت کنید و کری بخوانید!

* آیا بیمار در ده سال گذشته به دلیل ترس زیاد، از مراجعه به دندانپزشکی خودداری کرده؟ با او درباره ترس های خود از آمپول، سگ ها، ارتفاع، آتش و هرچیز دیگری بگویید تا بداند شما هم مانند هر انسان دیگری می ترسید!

  

relationship with patient in dentistry

  

* شنیدن را فراموش نکنید!

مرز میان فروتنی متعادل و افراط را "توانایی شنیدن" شما مشخص می کند. قبل از هرکاری، به حرف های بیمار گوش دهید. اجازه دهید ترس ها، نگرانی ها، ضعف ها و ابهامات خود را به اشتراک بگذارد. همین کار را برای پرسنل مطب و کادر درمان و اداری نیز انجام دهید و هرگز دریچه های دریافت احساسات و بازخوردهای آنها را به روی خود نبندید. شنیدن، کلید موفقیت در کسب و کاری همچون دندانپزشکی است.

   

relationship with patient in dentistry

* زره خود را به زمین اندازید!

اگر هنوز هم تردید دارید که جنبه نرم تر و منعطف تر شخصیت خود را بروز دهید، به زندگی چهره های مشهور و موفقی ک همین کار سخت را انجام داده اند و قلب های زیادی را تسخیر نموده اند (!) نگاهی بیندازید! والتر کرونکیت (روزنامه نگار آمریکایی) هنگام اعلام خبر رئیس جمهور شدن جان اف کندی، روی صحنه گریست! جرج بوش در مراسم تشریفاتی مدال افتخار سال 2007، پیش چشم هزاران نفر گریه کرد! لو گهریگ، بازیکن مطرح بیسبال نیویورک در زمان بازنشستگی خود اشک ریخت! نه! مسأله گریستن نیست. هیچکس از شما نمی خواهد گریه کنید! این مثال ها برای این بود که بدانید مهم است بیماران شما بدانند که شما هم احساس دارید، عواطف مختلف برای شما نیز تعریف شده و می توانند به راحتی، ناامیدی ها، ترس ها، عدم اطمینان ها و .... خود را با شما به اشتراک بگذارند.

   

relationship with patient in dentistry

تهیه کننده: واحد تحریریه دندال

  

محصولات فروشگاه

این مطلب را به اشتراک بگذارید