آموزشی دندانپزشکی

اصول نگهداری از توربین دندانپزشکی

منتشر شده : - گروها : مطالب تخصصی و آموزشی دندانپزشکی

dentist hold dental turbine

   

توربین، پرکاربردترین وسیله در هر مطب دندانپزشکی بوده و سرعتی معادل 350000 الی 400000 دور در دقیقه دارد. در حین کار، چرخش توربین با سرعت بالا باعث ایجاد مکش و در نتیجه ورود خون و بزاق به داخل توربین می شود که این امر می تواند برای عملکرد آن مشکل ساز باشد. تمامی اینسترومنت های دندانپزشکی همچون آنگل، توربین، ایرموتور و هندپیس برای داشتن عمری مفید و ماندگاری بیشتر، به نگهداری مناسب و اصولی نیاز دارند.

turbine
    

توربین بطور کلی شامل اجزای زیر می باشد:

turbine

     

اینسترومنت ها همچون آنگل، توربین، ایرموتور و هندپیس برای داشتن عمری مفید به نگهداری مناسب و اصولی نیاز دارند.

 

اصول نگهداری توربین ها

    
۱. تنظیم فشار هوای یونیت برروی 2.3 بار

* فشار هوای بالاتر باعث شکستن بلبرینگ ها، آسیب دیدن شفت و پروانه توربین (کارتریج توربین) در مدت زمان کوتاهی می گردد.
توصیه می شود، رگولاتور هوای یونیت به صورت دوره ایی سرویس شوند تا روشن و یا خاموش شدن کمپرسور برروی فشار هوای خروجی از یونیت تاثیری نداشته باشد.
    

dental turbine lubrication

۲. روغن کاری توربین قبل و بعد از اتوکلاو زیرا فیبر بلبرینگ های به کار رفته در توربین، در اثر گرمای ناشی از فرآیند اتوکلاو خشک گردیده و درنتیجه در زمان گردش و کار با آن، اصطکاک بیشتری ایجاد می کنند و به تدریج باعث گشاد شدن فیبر شبکه و در نهایت شکسته شدن آن می شود.

* روغن کاری حداقل در پایان هر روز کاری انجام گردد.

** در هنگام روغنکاری به حداکثر دمای قابل تحمل روغن باید توجه شود و دمای اتوکلاو مطابق با آن تنظیم گردد. زیرا در صورت انتخاب دمای بیشتر برای اتوکلاو، روغن می سوزد.

*** قبل از استفاده از روغن، اسپری روغن بخوبی تکان داده شود تا پاک کننده موجود در آن فعال گردد.

**** روغن کاری میبایست از طریق سوراخ ورودی هوا (Drive Air) و مطابق با نوع آن (دو سراخ، چهار سوراخ و ...) برای یک الی سه ثانیه انجام گیرد. برای فهم بیشتر به تصویر زیر دقت نمائید.

***** در توربین پوش باتن روغن کاری باید از قسمت جلوی شفت (کانکشن سه نظام و قسمتی که فرز قرار می گیرد) به منظور دوام بیشتر و حرکت باتن و سریع تر شدن حرکت پیستونی باتن انجام گیرد.

dental turbine lubrication - drive air۳. عدم استفاده از فرزهای مستهلک، تاب دار و غیراستاندارد، زیرا فرزهای مستهلک به دلیل عدم امکان برش مناسب در حین تراش باعث افزایش فشار دست دندانپزشک به فرز و در نهایت منجر به آسیب بلبرینگ کارتریج می گردد. همچنین فرزهای تاب دار باعث عدم چرخش کارتریج حول محور و منجر به آسیب دندان بیمار و کارتریج توربین می شود و فرزهای غیراستاندارد علاوه بر مشکلات مطرح شده می تواند به کانکشن سه نظام توربین آسیب وارد نماید.

—* عدم نصب صحیح و جاگذاری فرز تا انتها برروی توربین باعث چرخش فرز خارج از مرکز، شکسته شدن بلبرینگ، اعمال فشار به شفت (سه نظام) توربین و در نتیجه شل شدن شفت در مدت زمان کوتاه می شود.

    
۴. رفع انسداد مجاری آب و هوا توربین با استفاده از سوند مخصوص

* استفاده از فایل یا سوند غیراستاندارد باعث انحراف دهانه مجاری و در نتیجه عدم پاشش آب خروجی به فرز می شود.

   
۵. برای استریل نمودن توربین می بایست از اتوکلاو استفاده شود. برای این کار ابتدا توربین را روغن کاری و سپس داخل بسته استریل و در نهایت داخل اتوکلاو قرار دهید.

* توصیه می گردد توربین همراه با فرز داخل اتوکلاو قرار داده شود (فرز داخل کانکشن سه نظام قرار گرفته باشد) زیرا در این حالت کانکشن سه نظام به صورت باز بوده و توسط وکیوم اتوکلاو بطور کامل تمیز می گردد.

** هرگز از مواد ضدعفونی برای استریل نمودن توربین استفاده نکنید زیرا این کار باعث آسیب کارتریج توربین می گردد.
   

۶. یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری توربین جلوگیری از آسیب و ضربه به هد توربین است زیرا این اتفاق نیز باعث اختلال در عملکرد کارتریج می شود.
    

۷. تخلیه هوای کمپرسور هوا به صورت هفتگی و همچنین نصب فیلتر هوا با قابلیت جذب رطوبت بر روی کمپرسور، این امر در ارسال هوای خشک و تمیز به توربین موثر می باشد.

اشتراک پست