ریزه کاری های دوستی با بیماران دندانپزشکی!

زمان انتشار : 1398-01-27 23:11:57
گروه ها : مطالب آموزشی

 

 

 

 

کسانی که در بخش های مراقبتی، بهداشتی و درمانی مشغول فعالیت هستند، با طیف گسترده ای از افراد مختلف سروکار دارند. این موضوع نیاز به درک روش های نوین ارتباطی را بیش از پیش زنده می کند تا ضمن بهبود ماهیت درمان، رضایت مراجعین را نیز به همراه داشته باشد.

مخاطب یک دندانپزشک را یک جامعه تشکیل می دهد؛ با همان تنوع و گوناگونی شخصیت ها و سلایق و رفتارها. تحقیقات به طور پیوسته نشان می دهند که تعامل های دوطرفه میان بیمار و دندانپزشک، مشکلات ناشی از ترس و اضطراب را به صفر می رساند و چه کسی بهتر از یک بیمار ریلکس و آرام، توصیه های دندانپزشک خود را مو به مو اجرا می کند؟!

 

relationship 

اما هماطور که گفته شد، بیماران از افراد بسیار متنوع و مختلفی تشکیل شده اند. بعضی از آنها دنبال راه فرار هستند! بعضی دهان خود را باز نمی کنند! برخی بسیار ساکت و مرموز هستند! عده ای عصبی و بی طاقت! اینکه بتوانید در همان دقایق اول ملاقات، تفسیری کلی از بیمار خود بدست آورید، بسیار به روند برقراری ارتباط کمک می کند. در اکثر مواقع بهتر است شما گام اول را بردارید. آیا با لبخندی روی لب رابطه را آغاز می کنید؟! سلام بیمار را با چه لحنی پاسخ می دهید؟!

اینها پرسش های بی ارزشی به نظر می رسند و در نگاه اول مشخص نمی شود که تا چه حد به ارتباط مثبت و سازنده کمک می کنند. همین رفتارهای به ظاهر ساده، تعیین کننده پروسه ملاقات شما خواهد بود.

  

relationship 

وقتی بیمار روی یونیت نشست و پیشبند بسته شد، قدم بعدی آغاز می شود! یک معارفه خیلی کوتاه یخ او را هرچند هم محکم باشد، آب می کند! سوال بپرسید: حال دندان هایت چطور است؟! درد داری؟ همین دو جمله در حالت معمولی برای بیمار اینگونه تفسیر می شود:"این دندانپزشک به فکر من است! می خواهد اوضاع را مرتب کند"!

بعد از ذوب شدن یخ اولیه، اکنون وقت آن می رسد که با مطرح کردن مباحث عمومی و صحبت های معمولی، رابطه را پیش ببرید. موضوعاتی مثل ورزش، آب و هوا، رویدادهای اجتماعی و یا فیلم، موسیقی و کتاب، بهترین چیزهایی هستند که ضمن سرگرم کردن شما، قند را در دل بیمار آب می کند!

  

relationship 

در صورتی که می خواهید مکالمه را با پرسیدن سوال به جلو ببرید، بهتر است از سوال هایی استفاده نکنید که پاسخ های کوتاه و تک کلمه ای دارند. از طرفی هم سعی کنید از بحث پیرامون مسائل عمیق، پیچیده و مشاجره آمیز مانند موضوعات سیاسی دوری کنید.

پس اگر این بار بیمار بدقلقی(!) نزد شما آمد، حتماً سعی کنید نقطه مشترکی میان او و خودتان بیابید! پیشنهاد می شود درمورد بیماران آقا از مقوله فوتبال غافل نشوید!

  

relationship 

و نکته بسیار مهم دیگر این است که در صورت امکان، در هر ملاقات نکته های کوچک درباره سلایق و ویژگی های بیمار را جایی بنویسید تا در ویزیت بعدی از آنها استفاده نمایید! اینکار به شدت کمک می کند که به او نشان دهید فقط یک مراجعه کننده نیست، شما برایش بیش از این حرف ها ارزش قائل هستید.

در آخر، تأکید می شود که یافتن یک نقطه اتصال، هرچند کوچک، می تواند تأثیری ماندگار و با ارزش بر جای گذارد و کانال ارتباطی مهمی میان شما و ملاقات کننده حفر کند! از آن به خوبی بهره ببرید....

  

تهیه شده توسط واحد آموزش دندال

 

محصولات مشابه و مرتبط