در گذشته، جای خالی بیماران قدیمی با هجوم مراجعهکنندگان جدید پر میشد. اما در دنیای مدرن و پر ارتباط امروزی، سرپا ماندن در میان رقبا به چالش اصلی دندانپزشکان تبدیل شده و برگ برنده با کسی است که برنامه ای بلندمدت و هدفمند برای حفط مراجعان قبلی طراحی کند، به طوری که هر بیمار برای مشکلات بعدی نیز به مطب مراجعه نماید و علاوه بر این، مراجعان جدیدی را به آنجا هدایت کند. چرا که مطالعات نشان داده بالغ بر 75 درصد افراد، از طریق توصیه های شفاهی به مطب ها و مراکر درمانی مراجعه می کنند. در ادامه، نکات مهمی ارائه شده که با کمک آنها می توانید مراجعان غیرفعال را به مطب خود بازگردانید و یک رونق همیشگی را در کسب و کار حرفه ای خود شاهد باشید.
بیمار غیرفعال کیست؟سیستم فعال سازی مجدد چیست؟
هر بیماری که به مدت 18 ماه برای معاینه به مطب مراجعه نکند، جزو بیماران غیرفعال به حساب میآید. یک دندانپزشک آگاه، می داند که برگرداندن این دسته از بیماران به مطب، امری ضروری و در عین حال منطقی است. از دیدگاه اقتصادی، حفظ مراجعان فعلی 5 برابر مقرون به صرفه تر از جذب مراجعان جدید است و این آمار، ضرورت توجه به سیستم فعال سازی مجدد را چندبرابر می کند. اگر میانگین ارزش یک بیمار را بین 12.000 تا 15.000 دلار در نظر بگیریم، بدیهی است که از دست دادن حتی یک فرد می تواند به خودی خود ناخوشایند و زیانبار باشد. ضمن اینکه از دست دادن اعضای خانواده و آشنایان او از عواقب بعدی خواهد بود.
برای اجرای سیستم فعال سازی مجدد، قدم اول تلاش مداوم برای فعال کردن بیمار غیرفعال شده خواهد بود. در این گام، توجه کافی به بیماران را با رعایت اصول همدردی و همدلی فراموش نکنید، همچنین با ایجاد برنامههای چند مرحلهای برای مراجعین، آنها را فعال نگه داشته و تعداد مراجعاتشان را بیشتر کنید. باید گفت که استفاده از روش هایی مانند ارسال ایمیل یا پیامک رسمی برای چنین افرادی کارساز نخواهد بود. بلکه این سیستم مبتنی بر برقراری رابطه ای ملموس تر با بیمار است. در ادامه اقداماتی را بررسی خواهیم کرد که به منظور کسب بهترین نتایج میتوان از آنها استفاده کرد:
1. با بیمار در ارتباط باشید؛ برای این کار بهتر است با تلفن همراه آن فرد تماس بگیرید و یا با ارسال پیغامی دوستانه، دلسوزی و توجه خود را نسبت به بیمار ابراز کنید.
2. تماسهای تلفنی را هر دو هفته یک بار تکرار کرده و تعداد پیغامهای ارسالی را نیز افزایش دهید.
3. از ارسال ایمیل، جهت یادآوری فواید معاینات مستمر استفاده کرده و ضمن تشویق آنها به مراقبتهای پیشگیرانه، نگرانیتان را بابت عواقب منفی تأخیر در این کار ابراز کنید.
4. در انتها با فرستادن یک کارت رسمی برای بیمار، نشان دهید که سلامت آن فرد برای شما اهمیت بسیاری دارد و او هر زمان که بخواهد میتواند به مطب شما سر بزند. با این کار برای ادامه ارتباط نهایت تلاش خود را کردهاید و مشوق های لازم را برای مراجعه مجدد فراهم نموده اید.
5. هنگامی که یکی از اعضای خانواده بیمار غیرفعال به شما مراجعه کرد، از او دعوت کنید تا دیگر اعضای خانواده را نیز برای انجام معاینه به مطب شما بیاورد.
در پایان باید گفت عدم مراجعه مجدد بیماران، دلایل مختلفی دارد که رفع کامل آنها گاهاً از عهده دندانپزشک خارج است. این افراد اگر برای مدتی طولانی از مراقبتهای پیشگیرانه دور باشند، برای فعال شدن نیاز به انگیزه دارند. شما به عنوان یک دندانپزشک موفق و دلسوز، ضمن رعایت اصول فوق، هرگز بیمار را فراموش نکنید و به او نیز اجازه ندهید شما را فراموش کند.
تهیه کننده: واحد تحریریه دندال