#_آموزشی دندانپزشکی #_ترمیمی و زیبایی #_عمومی دندانپزشکی

فاکتورهای مهم برای انجام یک کیورینگ مطمئن

منتشر شده : بروزرسانی :1403-07-14 - گروها : مجله دندانپزشکی دندال

با جایگزینی استفاده از انواع کامپوزیت ها به جای آمالگام، لایت کیور دندانپزشکی جز لوازم ضروری در درمان های ترمیمی می باشد. امروزه استفاده از کامپوزیت ها برای ترمیم پوسیدگی های دندان بسیار مرسوم شده است اما حالت اولیه کامپوزیت نرم می باشد و باید بعد از استفاده و قرارگیری در محل ترمیم سخت شوند که استفاده از دستگاه لایت کیور در این قسمت مورد استفاده دندانپزشکان می باشد.

در سال 2014 در سمپوزیمی که در هالیفاکس کانادا برگزار شد انجمن دندانپزشكان كانادا (CDA) همراه با سه نفر از متخصصان لایت کیور؛ هوارد استراسلر (HS)، جوآکسمن (JO)،و فردریک راگربرگ (FR)، در مورد فاکتورهای مهم در برای کیورینگ موفق بحث کردند.

1. اهمیت دسترسی کامل به دهان و دندان:

پروفسور هوارد استراسلر، رئیس بخش اندودنتیکس و پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مریلند ایالات متحده آمریکا معتقد است که دسترسی یک معیار بسیار مهم است و باید بتوان به قسمت اکلوزال، باکال و لینگوال دندانی که ترمیم می شود دسترسی داشت. در هنگام استفاده از لایت کور، می بایست نور از زاویه مناسب و با حداقل فاصله تا محل موردنظر به کامپوزیت تابانده شود.

2. اهمیت شدت نور مناسب:

 دکتر جو آکسمن، مدیر تحقیقات مرکز بیومتریال و بیومکانیک دندانپزشکی دانشگاه مینه سوتا، ایالات متحده آمریکا بر این باور است که: یک لایت کیور مناسب باید از شدت نور کافی برخوردار باشد تا بتواند یک کیور خوب در بالا و پایین کامپوزیت و بدون تولید گرمای بیش از حد، داشته باشد.

شدت نور پیشنهادی در هنگام استفاده از لایت کیور 750 تا 2000 میلی وات بر سانتی متر مربع می باشد. شدت نور خروجی بیشتر از این مقدار بدون اینکه روند کامپوزیت را تسریع کند، گرمای بیش از حدی تولید کرده و به بافت دهان و دندان آسیب می رساند.

همچنین به عقیده ایشان مدت زمان کیورینگ نیز مهم می باشد، باید دقت شود که هرچقدر نوک دستگاه لایت کیور را از سطح دندان مورد نظر دورتر کنید، میزان شدت نور رسیده به کامپوزیت بسیار کمتر شده و ممکن است دستگاه در مدت زمان مدنظر شما به خوبی عمل کیورینگ را انجام ندهد.

3. اهمیت انتخاب لایت کیور با نور آبی یا لایت کیور چند طول موجی:

پروفسور فردریک راگربرگ از دانشگاه آگوستا ایالات متحده آمریکا بیان می کند که در هنگام استفاده از لایت کیور از نوع LED معمولاً با دو انتخاب مواجه می شویم: 1- لایت کیوری که فقط نور آبی را ساطع می کند. 2- لایت کیوری که نور آبی، بنفش و قرمز را ساطع می کند و اصطلاحاً به آن لایت کیور چند طول موجی (multiwave) گفته می شود.

- تفاوت لایت کیور تک طول موجی (نور آبی) با لایت کیور چند طول موجی:

1- لایت کیور تک موجی تنها با فعال کردن کامفورکینون منجر به عمل کیورینگ می شود اما لایت کیور مولتی ویو علاوه بر فعال کردن کامفورکینون منجر به فعال شدن photoinitiator دیگری نیز می شود که این امر در افزایش قدرت و نتیجه بهتر برای کیورینگ نقش بسزایی دارد.

2- نور آبی به عمق بیشتری نفوذ می کند و منجر به کیورینگ کامپوزیت و استحکام ترمیم می شود.

3- شدت نور آبی در لایت کیور تک طول موجی ( فقط آبی) بسیار شدید تر از شدت نور آبی در لایت کیور چند طول موجی است.

بنابراین برای انتخاب نوع مناسب لایت کیور باید شرایط و خواستگاه خود را در نظر بگیرید.

نظر دکتر جو آکسمن در انتخاب بین لایت کیور تک طول موجی و لایت کیور چند طولی موجی این است که بر اساس ماهیت شیمایی لایت کیورهای امروزی و داده های منتشر شده، لایت های LED با دو طول موج متفاوت برتری خاصی ندارند و بهتر است از نوع ساده تر آن استفاده شود.

به گفته پروفسور استراسلر، باید به این نکته توجه داشته باشید که در لایت کیورهای چند طول موجی، دیوُدهای تابش نور آبی و بنفش در مکان های مجزایی در سر لایت کیور قرار می گیرند و در نتیجه در هنگام کیورینگ، یک منطقه در معرض نور بنفش و یک منطقه دیگر در معرض نور آبی قرار می گیرد. که این موضوع بدین معنیست که بخشی از هد لایت کیور که دارای LED بنفش است، سطح کامپوزیتی را که فقط به نور آبی حساس می باشد را کیور نمی کند. پس قرارگیری هد لایت کیور در محل موردنظر و انجام کیورینگ از تمامی جهات برای بدست آوردن یک ترمیم موفق و نتیجه کیورینگ عالی حائز اهمیت می باشد.

4- اهمیت ارائه اشعه یکنواخت:

دکتر جو آکسمن معتقد است که یک لایت کیور مناسب پراش اشعه نسبتاً همگن یا یکنواختی را در فاصله 3 الی 10 میلی متر از محل موردنظر داشته باشد و نباید اتلاف انرژی داشته باشد.

مشاهده و خرید آنلاین مواد، ابزار و تجهیزات دندانپزشکی

اشتراک پست