با گوش دادن به سخنان بیماران، معجزه خلق کنید!

منتشر شده : بروزرسانی :1403-10-02 - گروها : دندال و مردم , مطالب آموزشی

  

  

  

  

شنیدن با گوش دادن متفاوت است. شنیدن فعالیتی جسمی است و نیازی به یادگیری ندارد، چرا که دستگاه شنیداری ما در اثر برخورد با صداها تحریک شده و شنیدن  خود به خود احساس می‌شود. اما گوش دادن فعالیتی ذهنی است که نیازمند یادگیری است و تا به آن توجه نکنیم درک  نمی‌شود.  هنر خوب گوش دادن یکی از مهم‌ترين مهارت‌های ارتباطیاست. آیا شما به عنوان یک دندانپزشک موفق، از این مهارت در برخورد با بیمارانتان بهره می برید؟ آیا می دانید با خوب گوش دادن به بیماران، می توان آنها را 20 درصد بیشتر متقاعد کرد؟

  

listening to patients  

در ابتدا، باید بتوانید بیمار را به صحبت آورید! و بهترین روش اینکار، سوال پرسیدن است. این قاعده را در ذهن بسپارید که صحبت شما بدون سوال پرسیدن از بیمار بیش از 3 یا 4 دقیقه نشود. در این بین حتما از او سوالات جذاب و جالب بپرسید تا او نیز پا به پای شما جلو بیاید. سوالاتی از این قبیل:

* الان چه حسی دارید؟

* آیا درمورد توضیحاتی که تا الان دادم سوالی ندارید؟

* در طول بیان توضیحات، حتماً لحظاتی سکوت کنید تا بیمار هم حرف بزند. نکات مهم را مرور نمایید تا اگر سوالی دارد بپرسد.

  

listening to patients  

چرا گوش دادن مهم است؟

گوش دادن می تواند فرصت خوبی را در اختیار بیمار قرار دهد. او در این موقعیت هرآنچه را که در ذهن دارد به زبان می آورد، همه ابهامات، ترس ها، نگرانی ها و ... . سپس با ذهنی باز و آگاه درمورد روش درمان و انتظاراتی که از شما دارد تصمیم می گیرد. این کار به میزان زیادی می تواند آمار پشیمانی ها و شکایات بیماران را کاهش دهد و در نهایت، یک معامله برد-برد و بی دردسرتر برای هردو طرف به ارمغان آورد.

در صورتی که به بیمار فرصت سوال کردن، نظر دادن و ابراز نگرانی داده نشود، نه شما می دانید که او چه می خواهد و نه او می داند که شما قرار است چه کاری برایش انجام دهید. بنابراین فقط مودبانه و خجالت زده لبخند می زند و رابطه ای منفعلانه صورت خواهد گرفت. چنین بیماری درمورد زمان بندی درمان، طول پروسه درمان، هزینه ها و سایر نکات مهم هیچ چیزی نمی داند و به همین دلیل همه این موارد را بر اساس حدس و گمان های خود تخمین می زند. می توانید تصور کنید که ممکن است این تخمین ها چقدر با واقعیت فاصله داشته باشد؟

  

listening to patients  

با گوش دادن، فرصت چنددقیقه ای در اختیار بیماران قرار دهید. این فرصت، آرامش کافی و موثری را به آنها بخشیده، سطح اعتمادشان را افزایش داده و رضایت درونی و به تبع آن نگرش مثبت به نحوه درمانتان را فراهم خواهد ساخت و شما را به یک دندانپزشک متفاوت و متمایز تبدیل خواهد نمود...

  

تهیه شده توسط واحد آموزش دندال

  

محصولات مرتبط

اشتراک پست