#_عمومی دندانپزشکی

راه حل هایی ساده اما کاربردی برای پیشرفت و کسب درآمد بیشتر دندانپزشکان

منتشر شده : بروزرسانی :1403-10-03 - گروها : مجله دندانپزشکی دندال

successful dental practice

اگرچه هدف اصلی دندانپزشکان، کمک به مردم و درمان آنان می باشد اما اگر نتوانند حرفه خود را به عنوان یک منبع درآمد نیز در نظر بگیرند، به مرور در مدیریت، ارتقا و توسعه کار خود دچار شکست و ضرر می شوند. که در این مقاله، به بررسی و مطرح نمودن روش هایی مفید و کاربردی برای جذب هر چه بیشتر بیماران و پیشرفت مطب و یا کلینیک شما پرداخته ایم.

بیائید شروع کنیم!

- بازاریابی خدمات

ترس از دندانپزشکی و عدم تمایل آنان برای مراجعه به دندانپزشکی، موضوعی بدیهی است که بسیاری از افراد در یک جامعه درگیر آن هستند. از این رو همزمان با انجام تبلیغات برای مطب و خدمات خود، آموزش و افزایش آگاهی عموم مردم در رابطه با خدمات دندانپزشکی و همچنین بدون درد و بدون خطر بودن آنها بسیار حائز اهمیت می باشد. بطوری که از یک سو باعث کاهش ترس و ایجاد تجربه ایی خوشایند در بیماران فعلی خود می گردید و از سوی دیگر موفق به جذب بیماران و مشتریان جدید در پی رضایت بیماران فعلی و تبلیغات هدفمند خود خواهید شد.

   

- رسیدگی به موجودی کالاها

یکی دیگر از موارد مهم مدیریت موجودی کالاهای موردنیاز به منظور مدیریت هزینه ها و توانایی پاسخگویی به مراجعین متعدد و انجام درمان های متنوع می باشد. که سه راهکار ممکن و ساده برای کنترل این مورد به شرح زیر می باشد:

1. استفاده از یک سیستم کنترل موجودی در مطب
2. نگهداری از لوازم اضافی در یک مکان خاص و مجزا
3. انتخاب یک شخص مسئول ثابت برای مدیریت موجودی و اقدام برای خرید کالاهای موردنیاز

   

- چیدمان کارآمد اتاق معاینه و درمان

اتاق معاینه و درمان، یکی از مهمترین قسمت ها در مطب دندانپزشکی می باشند که خود می توانند موجب افزایش کارایی شما و همچنین رضایت و راحتی بیمارتان گردند. بطور مثال،‌ بهتر است از کمترین تعداد ممکن کابینت و وسایل در این دو اتاق استفاده شود تا در عین قابلیت دسترسی آسان و سریع به ابزار و لوازم موردنیاز خود، محیطی مرتب و دلنشین برای بیمارتان و فضایی مناسب برای حرکت و تردد خود فراهم آورید.

   

- توجه به درآمد و هزینه ها

اگرچه اکثر دندانپزشکان از مدیریت میزان دخل و خرج خود غافل هستند، اما این امر مساله ایی مهم در مطب داری و موفقیت آنان می باشد. دندانپزشکان میبایست همیشه به دنبال راه هایی برای افزایش درآمد خود از جمله جذب بیماران جدید، خرید تجهیزات و فناوری های کارآمدتر برای توسعه و ارتقای کیفیت خدمات خود و از طرفی دیگر راه هایی برای کاهش هزینه های خود مثلا خرید لوازم مقرون‌به‌صرفه‌تر برای کالاهای پرمصرف و یکبارمصرف خود در مطب، استفاده از شیوه‌ کنترل موجودی بهتر، توجه به معیارهای بازاریابی باتوجه به شرایط خود و غیره باشند.

    

- ثبت فاکتور

دندانپزشکان به ندرت برای مراجعین خود فاکتور ثبت می نماید و آن را امری وقت گیر و غیرضروری می دانند، در صورتی که این مورد نیز باید توسط یک کارمند مدیریت شود. همچنین با استفاده از نرم‌افزارهای جدید می‌توانند این روند را آسان‌تر نموده و با قابلیت تجزیه و تحلیل سریع فاکتورها، اتلاف وقت خود را به حداقل رسانده و راندمان و نتیجه کاری پرسنل خود را افزایش دهند.

   

- ارائه شیوه پرداخت متعدد و منعطف برای مراجعین مختلف

متاسفانه یکی از دلایل دیگر برای عدم مراجعه بیماران به دندانپزشکی، هزینه های بالا و عدم پوشش مناسب خدمات دندانپزشکی توسط بیمه های مختلف می باشد. اما نباید این موضوع موجب کاهش درآمد شما شود. بلکه از این محدودیت می توانید فرصتی برای رشد خود استفاده نمائید و شرایط پرداخت منعطف اما ثابتی را به مراجعین خود ارائه دهید و توسط یکی از پرسنل خود آن را مدیریت نمائید.

    

- جلوگیری از نشت سود از مطب

آیا می دانید مطب شما چقدر سود دارد؟، یک سوال مطرح شده مهم و اکثرا بی پاسخ از سوی دندانپزشکان می باشد. ممکن است حتی دلیل از دست دادن سود خود را بدانند اما غالبا اقدامی برای رفع و پیشگیری از آن انجام نمی دهند.

عمده ترین موارد پرتکرار که موجب از دست دادن سود در مطب های دندانپزشکی می شود:
1. عدم توجه به بیماران گذشته که دیگر به مطب دندانپزشکی مراجعه نکرده اند. این افراد بسیار مهم می باشند زیرا شما در گذشته برای جذب آنان و ارائه خدمات هزینه کرده اید و حال با حفظ آنان به صورت پایدار و فعال می توانید به سود خود دست یابید.
2. توجه به نحوه برنامه ریزی نوبت بیماران و میزان زمان انتظار آنان نیز در جلب رضایت و همچنین افزایش راندمان شما و نهایتا کسب درآمد و سود بیشتر نقش بسزایی دارد. 
3. ارائه خدمات عالی و ایجاد تجربه ایی دلنشین برای بیماران

اشتراک پست