#_تازه های پزشکی

ثبت تصویر خیره کننده ای از مغز انسان توسط قوی ترین دستگاه ام آر آی جهان

منتشر شده : بروزرسانی :1403-07-14 - گروها : مجله تخصصی پزشکی

قوی ترین دستگاه ام آر آی جهان مدل CEA - Iseult

جدیدترین دستگاه ام آر آی جهان تصویری با دقت 10 برابر از بافت مغز انسان زنده ثبت کرد که قابلیت نمایش مخچه انسان و کوچکترین رگ‌هایی که به قشر مغز خونرسانی می‌کنند را دارد.  

دستگاه ام‌ آر آی مدل Iseult با تلاش های بی وقفه 20 ساله توسط کمیسیون انرژی‌های جایگزین و انرژی اتمی فرانسه CEA توسعه یافته است که دارای قدرت میدان مغناطیسی 11.7 تسلا است (این پارامتر در دستگاه های ام آر آی مورد استفاده دنیا 1.5 و 3 تسلا است)، با ثبت اولین اسکن مغز یک فرد زنده 20 ساله، وضوح فوق‌العاده بالا ارائه داد، بنابراین به درک بهتری از ماهیت هوشیاری و درمان بیماری‌های عصبی کمک می‌کند.

قوی ترین دستگاه ام آر آی جهان مدل CEA - Iseult

با بهره گیری از این دستگاه می توان تصاویری با وضوح بسیار بالاتر و بسیار سریع‌تر از مغز گرفت، بطوری که تنها در عرض چهار دقیقه، این دستگاه می‌تواند تصاویری  با ابعاد 0.2 میلی‌متر و ضخامت یک میلی متر که این حجم معادل چند هزار نورون است را نشان دهد. قابل توجه است که دستگاه‌های ام‌آرآی معمولی در صورتی می توانند عکس‌هایی با این وضوح بگیرند که بیمار بیش از دو ساعت کاملا ثابت دراز بکشد. کوچک‌ترین حرکت باعث تار شدن عکس می‌شود که البته این امکان‌پذیر نیست.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه استفاده از قوی‌ترین دستگاه «ام آر آی» را «پیشرفتی عظیم» و «یک امید بزرگ» برای سلامت انسان خوانده است. 

با دستیابی به چنین دقتی، دسترسی به اطلاعاتی که در گذشته دست نیافتنی بود، از جمله نحوه عملکرد مغز، کد گذاری مغز در مورد بازنمایی های ذهنی و علائم عصبی مرتبط با خودآگاهی ممکن شده است.

همچنین دستگاه ام‌ آر آی Iseult در درک، تشخیص و درمان بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و اسکیزوفرنی به پزشکان کمک می کند. قابل توجه است که علائم شیمیایی خیلی ضعیف که با اسکن‌های ام‌ آر آی‌ معمولی دیده نمی‌شوند، از جمله مولکول‌هایی مانند گلوکز و گلوتامات، که در متابولیسم مغز نقش دارند و اختلالاتی که می‌توانند در شرایطی مانند گلیوما و تخریب عصبی دخیل باشند، با بهره گیری از Iseult قابل شناسایی است و می‌توان توزیع لیتیوم در مغز را که جهت درمان اختلالات دوقطبی استفاده می‌شود، ردیابی کرد.

قوی ترین دستگاه ام آر آی جهان مدل CEA - Iseult

این دستگاه دارای طول و عرض 6 متر و وزن 132 تُن است و با 182 کیلومتر سیم‌های ابررسانا ساخته شده است. جهت خنک نگه داشتن آهنرباهای بکار رفته تا دمای 271- درجه سانتی گراد، حدود 7500 لیتر هلیوم مایع لازم است. بنابراین مکان‌هایی که می‌توان از دستگاه ام‌آرآی Iseult استفاده کرد، محدود است و هزینه نگهداری بالایی دارد. 

قوی ترین دستگاه ام آر آی جهان مدل CEA - Iseult

اشتراک پست