#_تازه های پزشکی

انقلاب در تشخیص انواع سرطان پوست: دستگاه DermaSensor

منتشر شده : بروزرسانی :1403-07-14 - گروها : مجله تخصصی پزشکی

دستگاه تشخیص سرطان پوست DermaSensor

دستگاه تشخیص انواع سرطان پوست DermaSensor در سال 2009 جهت ارتقا دسترسی بیماران به ارزیابی های موثر سرطان پوست در دانشگاه بوستون آمریکا توسعه پیدا کرد که با بهره گیری از تکنولوژی ESS (طیف سنجی پراکندگی الاستیک - فرآیندی که نحوه پراکندگی فوتون‌ها را هنگام بازتاب از ساختارهای مختلف سلولی ارزیابی می‌کند.)، سیستم نمونه برداری از بافت پوست ایجاد شد، بدین ترتیب صدها طول موج مختلف نور بر روی ضایعه تابانیده می شود و امواج برگشتی از محتوای سلولی و زیر سلولی ضایعه منعکس و ثبت می شود. از نور بازتابیده شده جهت تشخیص ویژگی های سازگار با بدخیمی در سطح سلولی و درون سلولی استفاده می شود. بر اساس گزارش ها ضایعات بدخیم ساختارهای سلولی و زیر سلولی متفاوتی نسبت به ضایعات خوش خیم دارند و نور را به طور متفاوتی پراکنده می کنند. این دستگاه مانند یک سونوگرافی است اما به جای امواج صوتی، از نور استفاده می کند. 

با ثبت پنج طیف از ضایعه پوستی اسکن تکمیل می شود و الگوریتم DermaSensor، با بهره گیری از هوش مصنوعی، داده های طیفی را تجزیه و تحلیل می کند و ارزیابی را در چند ثانیه ارائه می دهد. 

دستگاه تشخیص سرطان پوست DermaSensor

قابل ذکر می باشد که حتی با تکنولوژی پیشرفته ESS، هیچ راهی جهت ارزیابی عینی و کارآمد ضایعات وجود ندارد، بنابراین با جمع آوری هزاران نمونه بافت بدخیم و خوش خیم تایید شده توسط آسیب شناسی پوست و ایجاد یک الگوریتم با استفاده از یادگیری ماشین، داده‌های طیفی با گزارش آسیب‌شناسی مقایسه شده و الگوریتم در فرآیندی آزمایش و تنظیم شده است و همچنین دائماً داده‌های جدید جهت به روز رسانی مداوم شناسایی و تجزیه و تحلیل می‌ شود.

با بکارگیری دستگاه درماسنسور دیگر نیازی به منتظر ماندن بیمار و پزشک جهت دریافت نتایج آزمایشگاه نیست. قابل توجه است که درماسنسور به طور قطعی وجود یا عدم وجود سرطان و نوع سرطان پوست را تعیین نمی کند و هیچ تصمیمی برای کاربر نمی گیرد.

اشتراک پست