فدراسیون جهانی دندانپزشکی FDI هشدار داد !

همزمان با روز جهانی سلامت دهان ، فدراسیون جهانی دندانپزشکی (FDI) اعلام کرد: بین درک مردم از مراقبت های استاندارد بهداشت دهان و دندان ومراقبت های واقعی آنان اختلاف هشداردهنده ای وجود دارد.

  

به مناسبت روز جهانی سلامت دهان (20 مارس) ، فدراسیون جهانی دندانپزشکی (FDI) نتایج نظرسنجی جهانی خود را که در 12 کشور انجام داده است منتشر کرد. این تحقیق فاصله معنادار بین آنچه مردم از مراقبت های مناسب برای بهداشت و سلامت دهان می دانند و آنچه در واقعیت انجام می دهند را آشکار کرد.

  

در 8 کشور از 12 کشور ، بیش از 50 درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند به اشتباه عقیده داشتند که مسواک زدن بلافاصله بعد از هر وعده غذایی اصلی بسیار حائز اهمیت است که در این میان بالاترین درصد ها مربوط به برزیل ، مکزیک، مصر و لهستان بوده است. (به ترتیب 84 ، 81 ، 62 و 60 درصد ) . این در حالی است که FDI به منظور به حداقل رساندن تضعیف مینای دندان ، حداقل 30 دقیقه فاصله بین غذا و مسواک زدن را توصیه می کند.

  

به گفته دکتر پاتریک هسکات ، رئیس FDI ، این نظرسنجی اختلاف هشداردهنده بین علم و عمل مراقبت های بهداشت دهان را آشکار می کند. او اضافه می کند: ما میخواهیم به مناسبت روز جهانی سلامت دهان ، مردم کنترل سلامت دهان را به دست بگیرند و با انجام روش های صحیح از ریسک فاکتورها اجتناب نموده و با چکاپ های منظم دندانپزشکی ، از دهان و دندان خود محافظت نمایند. یک دهان سالم برای ما امکان تکلم ، خندیدن ، بوییدن ، لمس کردن ، جویدن ، بلع و نمایش احساسات با اعتماد به نفس بدون هرگونه درد و ناراحتی را فراهم می کند. در واقع می توان گفت بهداشت و سلامت دهان مناسب موجب بهبود کیفیت زندگی افراد می شود.

  

مردم اکثر کشورهای شرکت کننده در این نظرسنجی به غلط بر این باورند که شستشوی دهان بلافاصله بعد از مسواک زدن بسیار با اهمیت است. بالاترین درصدها هم مربوط به برزیل ، افریقای جنوبی ، مکزیک، هند و کانادا بوده است. (77، 75، 73 و 67 درصد) این در حالی است که پیشنهاد می شود بلافاصله بعد از مسواک زدن دهان را با آب نشوییم تا به منظور حداکثر شدن اثر محافطتی ، حداکثر زمان اکسپوژر فلوراید امکانپذیر باشد.

  

تقریبا نیمی از جمعیت مورد تحقیق در هند ، افریقای جنوبی ، برزیل و لهستان ( به ترتیب 52 ، 49، 48 و 42 درصد) اینگونه احساس می کردند که نوشیدن آبمیوه نسبت به نوشیدنی های گازدار برای سلامت دهان مفیدتر است. این در حالی است که این آبمیوه ها معمولا درصد بالایی از شکر دارند که خود می تواند پوسیدگی زا باشد. FDI مصرف نوشیدنی های شیرین به میزان حداقل و بعنوان قسمتی از رژیم غذایی سالم و متعادل پیشنهاد می کند.

   

پژوهشگران بر این باور هستند که درک صحیح از مراقبت های استاندارد بهداشت دهان و تطابق زودهنگام با آن در زندگی ، به حفظ سلامت دهان در سنین بالاتر کمک کننده است.

 

گروه علمی دندانپزشکان دندال

اشتراک پست