تصمیم جدید اتحادیه اروپا برای حذف آمالگام های دندانی

منتشر شده : بروزرسانی :1403-07-16 - گروها : اخبار و تازه های دندانپزشکی , مجله دندانپزشکی دندال

پارلمان اروپا موافقت کرده است که استفاده از آمالگام دندانی در دندانپزشکی به تدریج کاهش یابد. با توجه به برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، توافق گردید تا استفاده از آمالگام به منظور نگرانی های زیست محیطی در رابطه با آلودگی جیوه کاهش یابد.

  

بیش از 150 سال است که از آمالگام دندانی به عنوان یک روش پایدار، بادوام و مقرون به صرفه جهت ترمیم دندان استفاده می شود. در ده سال اخیر چشم اندازی حاکی از غیر کاربردی بودن ممنوعیت آشکار استفاده از آمالگام دندانی در سیستم های بهداشتی سراسر جهان مشاهده می شود، زیرا همواره در پی ایجاد یک ممنوعیت سریع، هرج و مرج ایجاد می شود.

  

انجمن دندانپزشکان بریتانیا کاهش استفاده از آمالگام دندانی را وابسته به قضاوت بالینی و منافع بیماران دانسته است.

  

پارلمان اروپا امکان از رده خارج کردن آمالگام در دندانپزشکی را تا سال 2030 تسهیل خواهد کرد. این امر به این معناست که دندانپزشکان به کلیه مواد پرکننده دندانی دسترسی خواهند داشت در حالیکه به تدریج فرکانس استفاده از آمالگام دندانی را کاهش می دهند.

  

دندانپزشکان سالهاست آمالگام را به عنوان ماده ای پایدار با کاربرد راحت جهت ترمیم دندان می دانند. کارشناسان سم شناسی و پزشکان هیچ مدرکی مبنی بر آسیب به بیماران در راستای استفاده از آمالگام گزارش نکرده اند. اما خطرات زیست محیطی ناشی از استفاده از آمالگام بسیار جدی بوده و فرآیندهای دفع این ماده به صورتی که از انتشار جیوه در محیط جلوگیری شود، بسیار پیچیده هستند.

  

اهداف بلند مدت باید به سمتی پیش رود تا مراقبت های پیشگیرانه به اندازه ای پیشرفت کنند تا نیاز به پر کردن دندان تا حد ممکن کاهش یابد. در این میان مسئله مهم آن است که مشکلات بالقوه، تاثیرات احتمالی و هر گونه تغییر در سیاست ها به طور کامل توسط کارشناسان و مقامات ذی صلاح که مسئولیت تصمیم گیری در رابطه با استفاده از آمالگام و سایر مواد پرکننده دندانی را بر عهده دارند، در نظر گرفته شود.

  

  

برگردان از گروه علمی دندانپزشکان دندال

اشتراک پست