#_عمومی دندانپزشکی

تحول تکنولوژی در دندانپزشکی

منتشر شده : بروزرسانی :1403-06-26 - گروها : مجله دندانپزشکی دندال

فناوری دندانپزشکی

تکنولوژی پرینتر سه بعدی (3D Printing Technology)

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، فرآیند ترمیم و بازسازی دندان سرعت بسیار بالایی پیدا کرده است و تحول بسیار بزرگی در حوزه درمانی دندان به وجود آمده است. در مقایسه با روش های سنتی، ترمیم‌های دندانی ساخته‌شده با استفاده از فناوری CAD-CAM نه تنها از نظر ابعادی دقیق‌تر و از نظر زیبایی‌ خوشایندتر هستند، بلکه نقص‌های ساختاری کمتری دارند که باعث دوام بسیار بیشتر آنها می‌شود. امروزه بسیاری از دندانپزشکان برروی پرینترهای سه بعدی سرمایه گذاری می کنند اما در دهه آینده شاهد اتکای بی سابقه دندانپزشکان به ساخت ترمیم های دندانی با کمک این فناوری خواهیم بود.

    

پرینتر 3 بعدی

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)

در حال حاضر صنعت پزشکی سریع تر از صنعت دندانپزشکی، تکنولوژی هوش مصنوعی را پذیرفته و شروع به بهره مندی از آن به روش های مختلف کرده است اما این موضوع در آینده نزدیک تغییر خواهد کرد. کامپیوترها و نرم افزارها، از تشخیص پوسیدگی گرفته تا تشخیص زودهنگام ضایعات بدخیم، مدیریت پرونده بیمار و تصویربرداری تشخیصی، به دندانپزشکان در تصمیم گیری های بالینی دقیق تر و مؤثرتر در سال های آینده کمک خواهند کرد.

هوش مصنوعی در زمینه هایی مانند تشخیص و طرح درمان، آموزش دانشجویان دندانپزشکی، بررسی عکس های رادیوگرافی، ارتودنسی، جراحی فک و صورت و رعایت بهداشت های دهان و دندان می تواند کاربرد داشته باشد.

    

هوش مصنوعی


دندانپزشکی دیجیتال (Digital Dentistry)

دندانپزشکی دیجیتال شامل هر فناوری دیجیتال و یا کامپیوتری می باشد که دندانپزشک از آن برای بررسی، تشخیص و درمان سلامت دهان و دندان استفاده می کند و با بهره گیری از تجهیزات مناسب به درمانی باکیفیت،‌ دقیق و سریع دست می یابد. بکارگیری رایانه ها و خدمات دیجیتال در دندانپزشکی برای امور مختلف اعم از ساخت ترمیمی های دندانی، انواع کرون های دندانی، لمینیت ها، ونیرها و تهیه تصاویر دیجیتال و ... مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با استفاده از فناوری های دیجیتال می توان تصاویر سه بعدی از فک و داخل دهان بیمار تهیه و مناسب ترین استراژی درمانی را برای وی انجام نمود. علاوه بر این، یک از مزیت های بسیارمهم دندانپزشکی دیجیتال، صرفه جوبی در زمان و هزینه و دقت بالای آن می باشد که خود نقش بسزایی در کیفیت درمان و انتخاب دندانپزشک و بیمار دارد.

   

دندانپزشکی دیجیتال

واقعیت مجازی (Virtual Reality)

امروزه در برخی از کشورهای پیشرفته برای تمرین مهارت های بالینی و آموزش دانشجویان دندانپزشکی از واقعیت مجازی استفاده می شود. با پیشرفت تکنولوژی در آینده انتطار می رود از این روش نه تنها برای آموزش دانشجویان بلکه برای آموزش بیماران، نشان دادن عیوب دندان آنها، پیشنهاد روش های درمانی مناسب و نتیجه درمان به آنها استفاده شود. مزایای استفاده از فناوری واقعیت مجازی، یادگیری بهتر، صرفه جویی در هزینه ها در طولانی مدت و ایجاد تعامل بهتر و افزایش رضایتمندی بیمار است ولی متاسفانه گران بودن این تجهیزات، مانع از استفاده گسترده آن در این حیطه شده است.

     

واقعیت مجازی


دندانپزشکی از راه دور (Teledentistry)

همه گیری کووید-19، تمامی مشاغل و حوزه های مختلف اجتماعی از جمله حیطه دندانپزشکی را تغییر داذه است. در حال حاضر در کشورهای پیشرفته بیماران تنها زمانی به مطب مراجعه می کنند که نیاز به درمان فیزیکی دارند. در غیراینصورت برای انجام معاینات منظم بهداشت دهان و دندان و یا سایر خدماتی که نیازی به حضور فیزیکی بیمار نمی باشد، دندانپزشک خدمات دندانپزشکی از راه دور را ارائه می دهد.
دندانپزشکی از راه دور می تواند مشکل عدم دسترسی به خدمات درمانی دندانپزشکی، موقعیت مکانی و تداخل زمانی را در سال های آینده حل نماید. بطوری که با این روش و با استفاده از تلفن هوشمند، دیگر محل زندگی بیمار مهم نمی باشد و یا دیگر نیازی به گرفتن مرخصی برای رفتن به مطب دندانپزشک نمی باشد. همچنین در مواقع اورژانسی، دندانپزشکی از راه دور به بیمار این امکان را می دهد که بجای انتظار برای قرار ملاقات حضوری، به صورت مجازی و آنلاین از دندانپزشک مشاوره بگیرد.

    

دندانپزشکی از راه دور
    
لیست تغییراتی که می توانیم در سال های آینده انتظار داشته باشیم بی پایان است. اما ما می توانیم در مورد یک چیز مطمئن باشیم، آینده برای صنعت دندانپزشکی و بیماران امیدوار کننده است و می‌توانیم انتظار معرفی فناوری‌های جدید را داشته باشیم که به نفع دندانپزشکان و بیماران خواهند بود. بنابراین، بیائید به بهترین ها امیدوار باشیم.

محصولات مرتبط

پست های مرتبط

اشتراک پست