#_تازه های پزشکی

معرفی دستگاه تصویربرداری فلورسانس LumiSystem جهت تشخیص بافت سرطانی باقیمانده در پستان حین جراحی لامپکتومی

منتشر شده : بروزرسانی :1403-07-14 - گروها : مجله تخصصی پزشکی

معرفی دستگاه تصویربرداری فلورسانس LumiSystem جهت تشخیص بافت سرطانی باقیمانده در پستان

دستگاه تصویربرداری فلورسانس LumiSystem  ساخت شرکت Lumicell آمریکا، امکان تشخیص بافت سرطانی باقیمانده را هنگام جراحی لامپکتومی پستان فراهم کرده است، بدین ترتیب اطمینان از حذف کامل تومور و عدم نیاز به روش های بعدی درمان را به ارمغان می آورد.

دستگاه تصویربرداری فلورسانس LumiSystem که ترکیب سیستم مشاهده مستقیم (Lumicell Direct Visualization System) و عامل تصویر برداری تزریقی است. عامل تصویر برداری تزریقی در ابتدا غیر فعال است، اما هنگام تعامل با آنزیم موجود در اطراف سلول های تومور، شروع به درخشش می کند، بنابراین تشخیص و حذف بافت های سرطانی حین جراحی لامپکتومی ممکن می سازد. همچنین پروب تصویربرداری دستی و کامپیوتری، داخل حفره جراحی ایجاد شده در حین لامپکتومی محافظ پستان را اسکن می‌کند و نشانه‌ های سرطان باقی‌مانده پنهان شده در میان سلول‌های سالم را ثبت می‌کند.

معرفی دستگاه تصویربرداری فلورسانس LumiSystem جهت تشخیص بافت سرطانی باقیمانده در پستان

نتایج حاکی از آن است که دستگاه LumiSystem تشخیص بافت سرطانی سینه باقی مانده با دقت 84 درصد ممکن می سازد. آزمایشات بالینی نشان داد که 27 بیمار از 357 بیمار تحت عمل جراحی با  LumiSystem قرار گرفتند، بافت اضافی تومور پس از لامپکتومی استاندارد برداشته شد.

دکتر اسمیت و همکارانش بیان کردند که جراحی pFGS  (جراحی هدایت شده با فلورسانس Pegulicianine ) یک ابزار مبتنی بر حفره است که تومور باقیمانده در فاصله 2 تا 5 میلی متری از سطح حفره لامپکتومی شناسایی می شود، نه روی سطح نمونه برداشته شده لامپکتومی. قابل توجه است که رویکرد مبتنی بر حفره pFGS از مشکل ذاتی رویکردهای مبتنی بر نمونه جلوگیری می کند (ارتباط محل تومور روی سطح نمونه قابل تغییر شکل بریده شده با محل تومور باقیمانده در حفره سینه). pFGS همچنین امکان تصویربرداری مجدد از مناطق مشکوک را در طول جراحی اولیه جهت اطمینان از حذف تمام مناطق با حاشیه مثبت را فراهم می کند.

اشتراک پست