#_کنترل عفونت #_عمومی دندانپزشکی #_آموزشی دندانپزشکی

تفاوت های کلیدی مواد ضدعفونی کننده معمولی و مخصوص دستگاه های تمیزکننده اولتراسونیک

منتشر شده : بروزرسانی :1403-07-14 - گروها : مجله دندانپزشکی دندال

انتخاب مواد ضدعفونی‌کننده مناسب برای هر روش تمیزکاری اهمیت بالایی دارد تا از اثربخشی مطلوب و حفظ سلامت و دوام تجهیزات اطمینان حاصل شود. تفاوت عمده بین مواد ضدعفونی‌کننده معمولی و مواد ضدعفونی‌کننده مخصوص استفاده در دستگاه‌های تمیزکننده اولتراسونیک، در ترکیبات شیمیایی و مکانیسم عملکرد آن‌ها نهفته است:

- ترکیبات شیمیایی: مواد ضدعفونی‌کننده معمولی ممکن است دارای ترکیبات قوی‌تر یا خورنده‌تری باشند که برای استفاده مستقیم روی ابزارها مناسب است، در حالی که مواد ضدعفونی‌کننده مخصوص دستگاه‌های اولتراسونیک اغلب ملایم‌تر هستند تا به تجهیزات ظریف‌تر آسیب نرسانند.

- مکانیسم عملکرد: مواد ضدعفونی‌کننده معمولی برای استفاده به صورت دستی طراحی شده‌اند و ممکن است نیاز به مدت زمان طولانی‌تری برای اثربخشی داشته باشند. در مقابل، مواد ضدعفونی‌کننده برای دستگاه‌های اولتراسونیک باید طوری طراحی شوند که به سرعت و به طور موثر با ارتعاشات اولتراسونیک هماهنگ شوند.

- توانایی پاکسازی: مواد ضدعفونی‌کننده برای اولتراسونیک باید قادر به پاکسازی ذرات بسیار ریز و دسترسی به شکاف‌های دقیق ابزار باشند. این در حالی است که مواد ضدعفونی‌کننده معمولی ممکن است برای پاک‌سازی سطحی و عمومی ابزار طراحی شده باشند.

- سازگاری با تجهیزات: مواد ضدعفونی‌کننده مخصوص دستگاه‌های اولتراسونیک باید با تکنولوژی و مواد به کار رفته در این دستگاه‌ها سازگار باشند تا از آسیب رسیدن به دستگاه جلوگیری کنند.

* توصیه می شود در هنگام استفاده از دستگاه های تمیزکننده اولتراسونیک، حتما از آب دیونیزه و محلول دترجنت مخصوص دستگاه استفاده شود تا به قدرت کویتیشن واقعی آن دست یافته و فرآیند به درستی انجام گیرد.

خرید آنلاین انواع مواد ضدعفونی کننده                                   خرید آنلاین انواع تجهیزات استریلیزاسیون و دستگاه های اولتراسونیک

اشتراک پست