#_تازه های دندانپزشکی

تحولی در آموزش دندانپزشکی: نقش واقعیت مجازی و هپتیک در دندانپزشکی

منتشر شده : بروزرسانی :1403-10-26 - گروها : اخبار و تازه های دندانپزشکی , مجله دندانپزشکی دندال

تحولی در آموزش دندانپزشکی: نقش واقعیت مجازی و هپتیک در دندانپزشکی

طی دهه گذشته، فناوری واقعیت مجازی و هپتیک به‌عنوان یک نوآوری امیدوارکننده در آموزش دندانپزشکی مطرح شده است. این فناوری با ترکیب واقعیت مجازی و بازخورد لمسی، به دانشجویان امکان می‌دهد تا مهارت‌های عملی خود را در محیطی ایمن و کنترل‌شده تمرین کنند و مکملی عالی برای روش‌های آموزشی سنتی باشد.

 مطالعه‌ای که توسط دانشگاه فنلاند شرقی انجام شده، ۴۲ مقاله و نظرسنجی از مربیان را مورد بررسی قرار داده و کاربردهای عملی این فناوری را برجسته کرده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که با وجود پتانسیل بالای VR-haptics، تحقیقات و اعتبارسنجی بیشتری برای استفاده از آن به‌عنوان ابزار اصلی آموزش مورد نیاز است.

 یکی از مزایای کلیدی این فناوری، ارائه آموزش‌های شخصی‌سازی‌شده و بازخورد دقیق به دانشجویان است که تعامل آن‌ها را افزایش داده و فرایند یادگیری مهارت‌ها را تسریع می‌کند. همچنین، این فناوری می‌تواند چالش‌های آموزش بالینی و پیش‌بالینی را با شبیه‌سازی سناریوهای واقعی کاهش دهد.

 اگرچه VR-haptics نتایج امیدوارکننده‌ای در انتقال مهارت‌ها به کاربردهای دنیای واقعی نشان داده است، اما هنوز به‌طور کامل در برنامه‌های درسی دندانپزشکی ادغام نشده است. این فناوری نیازمند اعتبارسنجی گسترده‌تری است تا جایگزین یا مکملی چشمگیر برای روش‌های سنتی باشد.

 با پیشرفت فناوری، VR-haptics می‌تواند آموزش دندانپزشکی را متحول کرده و به ابزاری حیاتی برای آموزش و ارزیابی دانشجویان و حرفه‌ای‌ها تبدیل شود. پتانسیل این فناوری در شکل‌دهی آینده آموزش و تمرین دندانپزشکی، آن را به یک پیشرفت هیجان‌انگیز برای آینده تبدیل کرده است.

اشتراک پست