اشتباهاتی که بیماران شما را می پراند!!

منتشر شده : بروزرسانی :1403-10-01 - گروها : دندال و مردم , مجله دندانپزشکی دندال

   

   

    

   

فعالیت های بازاریابی برای مطب دندانپزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما باید دانست که اگر به صورت کورکورانه پیروی شوند، نتیجه ای جز اتلاف زمان و پول حاصل نخواهد شد.

شما به عنوان یک دندانپزشک، لازم است با انواع روش های بازاریابی و چالش های مدیریتی آشنا شوید تا با صرف هزینه های توجیه شده و متعارف، به موفقیت در میان رقیبانتان دست یابید. اما در عین حال بدانید بازاریابی موفق چیزی فراتر از درج آگهی در روزنامه و طراحی وب سایت است. بخاطر داشته باشید که از همان مراحل اولیه ورود بیمار به مطب و حتی قبل از آن، شما دندانپزشک منتخب او هستید و اگر تمایل دارید اعتمادی که به شما شده پایدار بماند، لازم است راهتان را از مسیرهای اشتباه جدا کنید.

در ادامه 6 اشتباه رایج در این زمینه به همراه توصیه هایی برای حل آنها را بخوانید:

1 - فقدان هویت شغلی

دندانپزشک عزیز، لطفاً برای مطب و حرفه خود هویت آفرینی کنید. با سرمایه گذاری های صحیح، نام خود را تبدیل به یک برند سازید. یک نام تجاری، چیزی بیشتر از یک لوگو و متن است. آنچه برند شما را می سازد، تمایز شما از دیگران است و این اتفاق، نیاز به برنامه ریزی صحیح دارد. همواره تلاش کنید به بیمار خدماتی را ارائه دهید که سایرین نمی توانند. با این کار، آنها با اسم شما به یاد همان خدمات خواهند افتاد و این، کلید تمایز شما خواهد بود. بهتر است از تکنولوژی های روز دنیا برای مطب خود استفاده کنید تا بیماران حس کنند شما با تمام توان و حداکثر کیفیت، از سلامت آنها مراقبت می کنید.

2 - انتخاب منشی/ متصدی غیرحرفه ای

منشی شما نقش مهمی در فعالیت های بازاریابی مطب ایفا می کند. این نقش هنگام تماس تلفنی بیمار (به خصوص درمورد بیماران جدید)، پررنگ تر شده و نیازمند ظرافت های فراوانی است. استقبال مناسب و گرم از بیمار، راهنمایی او و توانایی پاسخ دادن به سؤالاتش بصورت ملایم و بی تعلل، در دید بیمار نسبت به شما و عملکردتان تأثیر خواهد داشت. برای فعالیت های ذکر شده، علاوه بر مهارت های ذاتی و شخصیتی مثل کاریزما، مهارت های اکتسابی همچون توانایی های کلامی و برقراری ارتباط با تماس گیرنده نیز ضروری است.

3 - عدم توجه به موضوع زمان بندی

در اغلب موارد، بیماران جدیدی که با مطب شما تماس می گیرند، نیاز اورژانسی به خدمات دندانپزشکی دارند. آنها امروز را (دقیقاً امروز، از بین همه روزهای دیگر) انتخاب کرده اند که با یک دندانپزشک تماس بگیرند. به خاطر داشته باشید که هنوز هیچ احساس وفاداری بین او و شما شکل نگرفته و اگر کارشان در مطب شما راه نیفتد، به دلیل نیاز فوری شان، به دندانپزشک دیگری مراجعه خواهند نمود.

به منشی خود بسپارید که چند روز یک بار با این دست بیماران تماس بگیرد تا به تدریج ضمن ایجاد وفاداری، در سایر زمینه های درمانی نیز برای خود و اطرافیانش، به مطب شما مراجعه نماید.

 4 - عدم پیگیری روش های نوین بازاریابی دنیا

از روش های جدید بازاریابی دنیا غافل نشوید و تا حد امکان از آنها استفاده نمائید. تحقیق کنید و پی ببرید که آیا بیمارتان با دریافت یک کارت پستال تبریک تولد خوشحال تر می شود یا آدامس بدون قند!

توجه نمائید که منشی شما باید درمورد نام، اطلاعات شخصی ضروری و نحوه آشنایی بیمار با شما از او سؤال کند. نحوه برخورد با اولین بیمار می تواند اینگونه باشد:

"متشکرم از تماستون. شما با مطب دکتر ... تماس گرفتین. ممکنه بدونم با چه کسی گفتگو می کنم"؟ ... (مکث و یادداشت نمودن نام بیمار). "خب آقا/خانم ....، به شما بابت انتخاب خوبتون تبریک می گم. همه بیماران دکتر .. رو دوست دارن و من مطمئنم که برای شما هم همینطور پیش بره. اکثر مراجعان اینجا از طریق .... با ما آشنا شدن. ممکنه بفرمایین از چه کسی باید بابت معرفی اینجا به شما متشکر باشیم؟"

5 - برخورد نادرست با بیمار

با بیمار به صورت دوطرفه و آزاد گفتگو نمایید. حتی هنگام معاینه، با ذهنی باز به دهان آنها نگاه کنید و همواره به خاطر داشته باشید که "مثل بقیه نباشید". در حین معاینات اولیه با بیمار صحبت کنید و از انگیزه اصلی مراجعه او به مطب خود و دلیل انتخاب شما باخبر شوید. در عین حال از خدمات متمایز خودتان برایش بگویید و اینکه هدفتان بیش از هرچیز، کمک به افزایش کیفیت زندگی اوست.

6 - عدم توجه به شرایط بیمار

محدودیت ها و مشکلات مالی بیماران، مسأله ای است که معمولاً به مذاق پزشکان خوش نمی آید. اما بهتر است در نظر داشته باشید که مشکلات مالی افراد، نباید آنها را از دریافت مراقبت های درمانی محروم کند. اغلب مردم، به معنای واقعی نیازی به ماشین جدید گرانقیمت، کیف دستی مارک و آخرین گوشی آیفون بازار ندارند، اما اقدام به خرید می کنند چون دوست دارند آنها را داشته باشند. همین افراد، به دندانپزشکی هم می توانند همین گونه نگاه کنند. آنها وارد مسائل تخصصی ایمپلنت و ارتودنسی نمی شوند، فقط دوست دارند لبخند زیبایی داشته باشند! "به بیماران، آنچه را که می خواهند بدهید، نه فقط آنچه را که نیاز دارند!"

     

تهیه کننده: واحد تحریریه دندال

   

     

محصولات مرتبط

اشتراک پست