آشنایی با دندانپزشکی و تخصص های مختلف آن

منتشر شده : Modified :1403-02-07 - گروها : آشنایی با دندانپزشکی , دندال و مردم

دانشجویان دندانپزشکی پس از گذراندن شش سال دوره عمومی دندانپزشکی و ارائه پايان نامه، فارغ التحصيل می شوند و می توانند با مدرك دكترای دندانپزشكی كليه خدمات عمومی دندانپزشکی را ارائه دهند. از جمله: انواع ترميم های دندانی، درمان کانال ریشه و یا اندو (روت کانال تراپی - Root Canal Therapy) ارتودنسی های ثابت و متحرك، تشخیص و درمان بيماری های دهان و دندان، ساخت انواع پروتزهای دندانی، جراحی های دهان و دندان.

      

گرایش های مختلف دندانپزشکی

    
اندودنتیست (درمان ریشه دندان - اندودنتیکس - اندودانتیکس - Endodontics)
   
ارتودنتیست (ارتودنسی - ارتودنتیکس - ارتودانتیکس - Orthodontics)
   
ترمیمی و زیبایی (Cosmetic and Restorative Dentistry)
   
پاتولوژی (آسیب شناسی) فک و دهان و صورت (Oral and Maxillofacial Pathology)
   
بیماری های دهان (Oral Medicine)
   
کودکان (Pedodontics)
   
پریودنتیست (لثه - پریودنتیکس - پریودانتیکس - Periodontics)
   
رادیولوژی فک و دهان و صورت (Oral and Maxillofacial Radiology)
   
جراحی فک و دهان و صورت (Oral and Maxillofacial Surgery)
   
پروستودنتیست (پروتزهای دندانی - پرستودنتیکس - پرستودانتیکس - Prosthodontics)

     

                    
اندودنتیست (متخصص درمان ریشه دندان)

تخصصی از دندانپزشکی است که علوم پایه و کلینیکی آن شامل تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها و صدمات پالپ و بافت های اطراف ریشه مرتبط با پالپ می باشد. درمان پالپ دندان با نام های روت کانال، اندو، عصب کشی و … شناخته می‌شود که این معمول ترین درمانی است که توسط متخصصین این رشته انجام می‌شود. بیان اینکه دندانی احتیاج به معالجه ریشه دارد و یا به اصطلاح عامیانه عصب کُشی یا عصب کِشی شود در بسیاری از بیماران ایجاد هراس و اضطراب می‌کند و اغلب ترس آنها ناشی از مطالب نادرستی است که در این زمینه شنیده‌اند. بسیاری از بیمارانی که جهت خلاصی از درد فوراً اقدام به کشیدن آن نموده اند، بعداً پشیمان شده و آرزو می‌کنند که ای کاش با معالجه ریشه، دندان خود را حفظ کرده بودند، خصوصاً آنهایی که جهت جایگزینی آن دندان ها با پروتزهای ثابت از هزینه گران این خدمات آگاهی می‌یابند.

         

ارتودنتیست (متخصص ارتودنسی)

این تخصص بخشی از دندانپزشکی است که در ارتباط با کنترل، هدایت و تصحیح بافت های دهانی صورتی در حال رویش یا بالغ می‌باشد مثل وضعیت هایی که نیاز به جابجایی دندان ها دارد، تصحیح روابط نامناسب فکی و دندانی، تنظیم و تصحیح روابط بین دندان ها و استخوان های سر و صورت. مسئولیت اصلی ارتودنتیست، تشخیص، پیشگیری، تفسیر و درمان انواع جفت شدن غلط دندان ها و تغییرات بافت های مجاور آنها می‌باشد.

        

متخصص ترمیمی و زیبایی

تخصصی در دندانپزشکی است که به امر ترمیم و بازسازی دندان های طبیعی و تأمین زیبایی ظاهری دندان های فرد می‌پردازد. ارتودنسی، انواع ترمیم‌های دندانی، ترمیم همرنگ دندان، سفید کردن دندان های زنده و ... در این تخصص انجام می‌شود.

محدوده درمان های ترمیمی از درمان های پیشگیری و کنترل پوسیدگی ها تا پرکردن دندان ها و بازسازی های وسیع تر دندان های با تخریب زیاد به کمک روکش و جایگزینی دندان های از دست رفته با ایمپلنت را شامل می شود. درمان های زیبایی با محوریت لبخند بیمار شامل هرگونه درمانیست که لبخند بیمار را زیباتر سازد.

به کمک Smile Designe یا طراحی لبخند پس از آنالیز مشکلات دندان های قدامی بیمار، متخصص با روش های مختلف مانند بلیچینگ (سفید کردن دندان ها)، لامینیت ونیرها (پوسته های نازک چینی)، روکش های سرامیکی و کامپوزیت ها (مواد همرنگ دندان) لبخند بیمار را زیباتر می کند و به نمای ایده آل نزدیک می سازد. دیدگاه محافظه کارانه و انتخاب درمان هایی با حداقل تراش بافت سالم دندانَ ویژگی متمایز متخصصین ترمیمی و زیبایی است. از سوی دیگر شناخت کامل مواد دندانپزشکی در آموزش این رشته وجود دارد که به انتخاب آگاهانه مواد متنوع با ماندگاری و خواص مطلوب کمک می کند.

                    

پاتولوژی فک و دهان و صورت (آسیب شناسی)

علمی است که علت، ویژگی ها، نحوه عملکرد و تأثیر بیماری های مرتبط با ناحیه فک و دهان و صورت را کشف و بررسی می‌نماید. کار در این رشته شامل تحقیق و تشخیص بیماری ها با استفاده از معاینات کلینیکی، رادیوگرافی، میکروسکوپی، بیوشیمیایی و … می‌باشد.

   

متخصص تشخیص و بیماری های دهان

تخصصی در دندانپزشکی است که به امر تشخیص ناهنجاری ها و بیماری های بافت های نرم و سخت دهان می‌پردازد. این بیماری ها ممکن است ویژه حفره دهان باشد و یا بخشی از یک بیماری عمومی که علائم آن در ناحیه دهان بروز کرده است. آفت کوچک، گازگرفتگی گونه، بوی بد دهان، خشکی دهان، تغییرات دهانی همراه با افزایش سن، فلوروزیس، دندان قروچه (براکسیزم)، سرطان دهان و … در این شاخه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

    

پدودنتیست (متخصص دندانپزشکی کودکان)

یک تخصص دندانپزشکی است که محدوده آن را سن فرد تعیین می‌کند. پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان از دوران نوزادی و کودکی تا بلوغ به عهده متخصص این رشته است. کودکان نیازمند مراقبت های ویژه سلامتی نیز توسط متخصص این رشته درمان می‌شوند. همچنین دندان های شیری، عادت مکیدن انگشت و پستانک، سیلانت (مواد مسدودکننده شیارهای دندان)، فضانگهدار و روکش دندان شیری جزو این بخش است.

    

پریودنتیست (متخصص بیماری های لثه و بافت های نگهدارنده دندان)

این تخصص به پیشگیری و درمان بیماری های بافت های حمایت کننده مجاور دندان ها و حفظ سلامت، عملکرد و زیبایی این ساختارها (لثه، استخوان فک و …) می‌پردازد. مراقبت های لازم بعد از جراحی لثه و کشیدن دندان، پریودونتیت (پیوره)، لثه سالم، ژنژیویت (آماس لثه) و جرم گیری و همچنین بیماری های لثه در این تخصص دنبال می‌شود.

               

رادیولوژی فک و دهان و صورت

تخصصی از دندانپزشکی است که با تهیه و تفسیر تصاویر و اطلاعات با استفاده از اشعه‌های تابان به تشخیص و کنترل بیماری ها و ناهنجاری های فک و دهان و صورت می‌پردازد.

                      

جراحی فک و دهان و صورت

تخصصی در دندانپزشکی است که شامل تشخیص، جراحی و درمان های کمکی بیماری ها، صدمات و نقایص عملکردی و زیبایی بافت های نرم و سخت ناحیه دهان و فک و صورت می‌باشد.

                 

پرستودنتیست (متخصص پروتزهای دندانی)

شاخه‌ای از دندانپزشکی است که به بازسازی و حفظ عملکرد دهان، راحتی، سلامتی و زیبایی بیمار می‌پردازد. بازسازی و ترمیم دندان های طبیعی و یا جایگزینی دندان ها و بافت های فکی-صورتی از دست رفته با جایگزین های مصنوعی، در حیطه عملکرد این رشته است. این تخصص در دو بخش پروتز ثابت و پروتز متحرک است.

    
    

محصولات مرتبط

اشتراک پست