وضعیت دندانپزشکی دیجیتال در آینده ای نزدیک!

   

  

  

  

دورانی را متصور شوید که علم پزشکی چهره ای کاملاً ابتدایی داشت! مبتلایان به طاعون شلاق می خوردند، جمجمه افراد جز برای خروج شیاطین و نیروهای اهریمنی شکافته نمی شد(!)، جراحان با دستهای خالی خود، بیماران را با همان لباس های خیابانی آلوده درمان می کردند و واژه باکتری، واژه ای خنده دار و بی معنی محسوب می شد! در آن زمان تنها ماده ای که برای بی حسی استفاده می شد کوکائین بود. همه این موارد در چیزی حدود 150 سال پیش اتفاق افتاده است!

پس از آن بود که علم پزشکی و دندانپزشکی با سرعتی عجیب و باورنکردنی رو به جلو حرکت کرد و تمام دریچه های بسته را گشود. اگر به تغییر و تحولاتی که در این 150 سال اتفاق افتاده دقت کنید، سرتان سوت می کشد! در ادامه به ایده هایی اشاره خواهد شد که تکمیل روند رو به رشدشان در آینده ای نه چندان دور، محقق خواهند شد.

  

اسکن های پیشرفته

امروزه با استفاده از دستگاه های اسکن می توان در کاربردهایی خارج از حوزه دندانپزشکی، شکل سه بعدی یک شی را اسکن کرده و سپس آن را وارد کامپیوتر نمود. در علم دندانپزشکی نیز بهره از تکنولوژی 3D در فناوری هایی همچون 3Shape TRIOS و Carestream’s CS 3600 دیده می شود. هدف اصلی، اسکن بافت نرم دهان و تهیه تصاویر سه بعدی است تا بتوان درون دهان را مانند وقتی که کاملاً داخل آن هستیم ببینیم! خبر خوب این است که به دلیل جایگاه بسیار مطلوب فناوری CBCT و اسکنرهای توانمند دیجیتال، امکان قدم زدن میان بافت دهان و رصد دقیق نقطه به نقطه آن کاملاً فراهم است! و اطلاعاتی که با کمک این فناوری به دست می آید، بسیار خوشحال کننده و مفید خواهد بود.

  

digital dentistry  

قدرت دید فوق العاده

حدود 80 درصد تشخیص های امروزی با کمک بزرگنمایی اتفاق می افتد. این قابلیت از اوایل سال 2000 به صورت پیشرفته حاصل آمد و تا امروز رشد باورنکردنیی داشته است. امروزه به لطف انواع لوپ ها و میکروسکوپ ها، امکان بزرگ کردن تصویر هر قسمتی که لازم باشد و با هر ابعادی، وجود دارد. در کنار اینها، سخت افزارهای پیچیده و غیرقابل فهم رو به افول هستند و نرم افزارهای ساده و تکنولوژی وایرلس، این حوزه را برای استفاده همگان سهولت بخشیده است.

  

digital dentistry   

پرینت های 3D

در حال حاضر مراکز و آزمایشگاه هایی وجود دارند که با چاپ 3D، مواردی همچون گاردهای اکلوزالی، تری های بلیچینگ، راهنماهای جراحی، پایه های دنچر و ... را می سازند. قدم بزرگ بعدی، ساخت مواد پروتزی ثابت خواهد بود. فرآیند میلینگ، در نوع خود فرآیندی بس شگفت انگیز و جالب است که قابلیت های خود را در طول زمان به اثبات رسانده است. پروسه ای کم هزینه که البته معایبی نیز دارد اما فرآیند 3D همه این معایب را پوشش می دهد. امروزه با کمک پرینت های 3D استرس شکستگی فرزها در اثر چرخش و حرارت از بین رفته و پولیشی موثرتر و بهتر فراهم می شود. امکان بهره از پرینت های سه بعدی، در حوزه ایمپلنت نیز بسیار کارا عمل می کند. طراحی دیجیتالی کیس ها، پرینت گاید جراحی، پرینت ایمپلنت، اباتمنت و کراون .... شگفت انگیز نیست؟؟؟! این بخش از تکنولوژی در قسمت پروتزهای متحرک نیز با سرعت رو به پیشرفت است و تلاش زیادی در کاهش اتلاف وقت دارد. به طوری که هر پرونده در همان روز انجام بگیرد و بسته شود!

  

digital dentistry    

آینده عجله دارد که زودتر خود را به ما برساند! آماده شوید برای فرارسیدن روزهایی که مراجعه به دندانپزشکی، خوشایندترین و مهیج ترین کار دنیا شود!

  

تهیه کننده: واحد تحریریه دندال

  

محصولات مرتبط

اشتراک پست