دهانشویه ها؛، دوست دهان یا دشمن سلامتی بدن؟؟

منتشر شده : بروزرسانی :1403-06-30 - گروها : مجله دندانپزشکی دندال , مطالب تخصصی و آموزشی دندانپزشکی

 

 

 

 

در عصر حاضر، کمتر کسی پیدا می شود که با دهانشویه ها آشنایی نداشته باشد. آنها محلول هایی حاوی عوامل ضدمیکروبی و ضدعفونی کننده هستند که با غلظت های متفاوت، بسته به نوع نیاز بیمار در بازار ارائه می شوند.

 

mouthwash  

تا کنون هرچه از دهانشویه ها شنیده ایم، توصیه هایی در جهت استفاده از آنها و خواص فراوان آنها بوده است. اما در یکی از جدیدترین تحقیقاتی که در مجله  journal Frontiers in Cellular and Infection Microbiology به چاپ رسیده، نشان داده شده که ترکیب آنتی سپتیک دهانشویه ها می تواند باکتری های مفید دهان را از بین ببرد. نکته مهم، نقش این باکتری ها در حفظ فشار خون طبیعی بدن می باشد که طبیعتاً با نابود شدن، اختلالاتی در این زمینه به وجود می آید.

 

mouthwash  

مطالعات پیشین بیشتر بر نقش باکتری های مضر دهان بر سلامتی بدن و سایر ارگان ها تأکید داشتند. اما پژوهش جدید، به باکتری های مفید اشاره دارد و به همین دلیل، نیاز به مطالعات بسیار بیشتری حس می شود.

مطالعات جدید همچنین نشان می دهد که تعادل میان میکروبیوم های دهان، با نقشی که در تبدیل نیترات به نیتریک اکسید (یکی از مهم ترین مولکول های پیام رسان در بدن انسان با فرمول شیمیایی NO) دارد، به سلامت کاردیوواسکولار و حفظ فشار خون طبیعی بدن منجر می شود. البته به دلیل ماهیت ubiquitous مولکول های نیتریک اکسید، نقش سیستماتیک آن فراتر از تأثیراتی همچون فشار خون بر وضعیت سلامتی بدن اعمال می نماید.

  

mouthwash  

این تیم تحقیقاتی با تکمیل بررسی های خود اعلام نمودند که مصرف دوبار در روز کلروهگزیدین می تواند پس از یک هفته به طور قابل توجهی فشار خون را افزایش دهد. با این حال، برای قضاوت های قطعی در زمینه مفید یا مضر بودن دهانشویه ها کمی زود است؛ باید دید دهانشویه ها از آن دسته موادی هستند که ضررشان بیش از منفعتشان است یا برعکس؟!

 

تهیه شده توسط واحد آموزش دندال

 

محصولات مرتبط

اشتراک پست