"مطب"، رایج ترین نام برای محل ارائه خدمات پزشکان است و ویژگی های این مکان می تواند تا حد چشمگیری تعیین کننده تعداد مراجعین و رفت و آمدهای درمان خواهان باشد.
امروزه با توجه به افزایش بی رویه دندانپزشکان و همچنین مشکلات اقتصادی مردم، رقابت در عرصه درمان شکل بسیار پیچیده و شدیدی به خود گرفته و فقدان الگوهای تجاری موفق و نیز عدم تخصص در حوزه مدیریت اقتصادی، سبب می شود اکثر مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی پس از مدتی به سطح ثابتی از راندمان برسند و تا آخر عمر کاری، در همان سطح باقی بمانند. این واقعیت را باید در مورد دندانپزشکان پذیرفت که دوره های آموزش و تخصص طولانی مدت آکادمیک، آن ها را برای جراحی های حرفه ای و تراش های هنرمندانه آماده کرده نه برای یک بیزینس موفق.
در اینجا 5 راهی که می تواند مطب شما را به یک مکان امن، خوشایند و تا حد امکان راحت تبدیل نماید و متعاقباً مراجعه بیماران را افزایش دهد معرفی شده است:
1. راحتی و آسایش بیماران را به بیشترین حد برسانید.
چگونه؟
- صندلی های لوکس و در عین حال راحت را برای مطب خود انتخاب کنید.
- موزیک آرامش بخش و ملایمی در فضا پخش کنید.
- اتاق انتظار را به تلویزیون مجهز نمائید.
- به عنوان پیشنهاد می توانید آدامس های بدون قند و یا لوازم ساده بهداشت دهان را برروی پیشخوان پذیرش قرار دهید و منافع حاصل از فروش آنها را صرف خرید مسواک برای مراکز خیریه نمائید.
2. سطح خدمات خود را افزایش دهید.
در حال حاضر، انتظارات از دندانپزشکان بسیار فراتر از پرکردن حفره ها و کشیدن دندان است. بیماران به دنبال خدمات بیشتر و تخصصی تری مثل روکش، ایمپلنت، خدمات زیبایی و درمان های پیشرفته کانال ریشه هستند. بنابراین لازم است سطح خدمات مطب خود را متناسب با نیازهای مردم و آنچه برایشان مهم است، بالا ببرید.
چگونه؟
خود را در یک زمینه خاص متمایز کنید. به دندانپزشکان رقیب نگاه کنید و از خود بپرسید چه چیزی کم است؟
- آیا فقدان مورد خاصی مثل رادیوگرافی یا لابراتواری وجود دارد که بیمار شما بخاطر آن باید راه دوری را طی کند؟ شاید بهتر باشد خود شما آن را آموزش ببینید و یا حتی یک رادیولوژیست یا لابراتوار را به همسایگی مطب خود دعوت نمائید.
- آیا فقدان خدمات درمانی به کودکان حس می شود؟ دست بجنبانید و با تجهیزات مناسب و مرور دروس اطفال دوران تحصیل، مطب خود را برای کودکان به مکانی جذاب تبدیل کنید.
- آیا مطب های شهر، روزهای پنج شنبه و جمعه تعطیل هستند؟ جالب خواهد بود که از این به بعد شنبه ها را تعطیل و جمعه ها کار کنید.
3. به مشتریان وفادار، جایزه بدهید.
مشتریان وفادار، کلید طلایی حفظ اعتبار و حیثیت شغلی شما هستند. از قدردانی های خشک و زبانی، پا را فراتر بگذارید و برای اشخاصی مثل موارد زیر پاداشی در نظر بگیرید:
- بیماری که شما را به عنوان یک دندانپزشک ثابت و همیشگی انتخاب نموده است.
- بیماری که با تمجید از عملکرد درمانی شما، مشتری های جدیدی به مطب می آورد.
4. شهرت و آبروی حرفه ای خود را مدیریت کنید.
بیماران جدید به دنبال اطلاعات دقیق و آنلاین در مورد گزینه های پیش روی خود هستند. با اقدامات مناسب، به روز تر و سریع تر از بقیه حرکت کنید و در مقایسه ها پیروز باشید.
چگونه؟
طراحی یک وب سایت مفید و در عین حال زیبا و با کیفیت اولین گامی است که می توانید بردارید. لینک سایت خود را در رسانه های دندانپزشکی که آمار مراجعات بالایی دارند تبلیغ کنید. در این سایت، ضمن معرفی، به شرح صلاحیت های کاری، خدمات اختصاصی مطب، تقدیرنامه ها و مدارک تحصیلی خود بپردازید و راهی برای دسترسی مستقیم و آسان بیماران بگشائید. اطلاعات وب سایت خود را مرتباً به روز کنید. علاوه بر این، در سایت های تخصصی و پرکاربر مانند شبکه های اجتماعی، فیس بوک، توییتر و گوگل پلاس صفحه اختصاصی فعال داشته باشید و اگر لازم شد، یک نفر را برای مدیریت و تأمین محتوا و پاسخگویی پیام ها به صورت پاره وقت استخدام کنید تا از این بابت خیال راحتی داشته باشید.
5. برای پذیرش بیماران در تایم غیرکاری، چاره ای بیندیشید.
واقعیت تلخ درمورد پزشکان این است که فقط در مطب خود فرآیند پذیرش را انجام می دهند. وقتی مطب تعطیل است، بیماران ناامید و مستأصل می شوند و این موضوع می تواند به محبوبیت شما آسیب بزند. در کشورهای پیشرفته، پذیرشگران مجازی این مشکل را حل می کنند. آنها کم هزینه و بی دردسرهستند و آماده پاسخگویی به تماس های 24 ساعته بیماران هستند. اما متأسفانه خلاء وجود این پذیرشگران در کشور ما همچنان حس می شود. با اینحال در پیش گرفتن تدابیری مثل پیغام گیرهای فعال صوتی و استفاده از سیستم پیام کوتاه، می تواند تا حدی اضطراب بیماران را در نبود شما کم کند. راهکار پیام کوتاه همچنین مزایای دیگری به شما ارائه می دهد که از آن جمله می توان به کاهش ویزیت های بلاتکلیف، حداکثرسازی برنامه های زمان بندی، کاهش هزینه های کاربردی و حفظ ارتباط با بیماران در فاصله مراجعات اشاره نمود.
در وب سایت شرکت Weave (یکی از سازنده های موفق در زمینه نرم افزارهای ارتباطی بیماران با پزشکان)، جمله ای به چشم می خورد که ذکر آن به عنوان قسمت پایانی، خالی از لطف نیست:
"بیائید واقع بین باشیم. بیماران هرگز روال دندانپزشکی را فقط به دلیل شگفت انگیز بودن تمیزشدن دندان ها به دوستان خود توصیه نمی کنند. برای این کار، نیاز به ترکیبی از کیفیت عملکردی به همراه مزایای احساسی بیشتر از جمله دریافت سرویس و توجه اختصاصی، امکانات مناسب مثل وای فای داخل مطب و کاهش مشکلات تعاملی با پزشک است تا وفادار بمانند."
تهیه کننده: واحد نقد و بررسی و تحلیل دندال