مطب های امروزی، شباهت زیادی به مطب هایی که در بچگی دیده بودیم ندارند! بدون شک، این اتفاق خوبی است و باعث شده برخلاف گذشته، افراد فقط در هنگام اورژانس به دندانپزشکی مراجعه نکنند بلکه به طور منظم برای معاینه و بررسی وضعیت دهانشان، اشتیاق ملاقات با دندانپزشک را داشته باشند.
سه اصل مهم در طراحی مطب های دندانپزشکی وجود دارد که به اصول 3E معروف است:
* تجربه (Exprience)
لحطاتی که بیمار در مطب شما تجربه می کند، باید چیزی شبیه یک حمام آبگرم باشد! همانقدر آرام کننده و دلچسب! هرچقدر این تجربه رضایت بخش تر باشد، زحمت کمتری برای متقاعد کردن او برای ملاقات های بعدی لازم است!
* کارایی (Efficiency)
تعداد بیماران منتظر در مطب شما مهم نیست. بلکه باید تعداد مراجعین را به گونه ای تنظیم کنید که مدت زمان زیادی برای دیدارتان منتظر نمانند. این موضوع به کارایی و اثربخشی دیزاین مطب بستگی دارد. به وقت بیماران اهمیت بیشتری دهید و هرگز اهمیت این امر را فراموش نکنید.
* ارگونومی (Ergonomi)
یک طراحیِ صحیح، ارگونومی را در اولویت های اصلی خود قرار می دهد؛ همه چیز باید در راستای سلامت جسمی دندانپزشک باشد و نحوه حرکات و ایستادن او را در روندهای درمانی، اصلاح کند.
ارگونومی بیمار، مساله مهم بعدی است. پوزیشنی که بیمار روی یونیت قرار میگیرد از این جهت دارای اهمیت می باشد که قرار است مدت طولانی ادامه داشته باشد. گاهی شما از بیمار میخواهید کمی خم شود؛ این شاید در دقایق اولیه برای او کار راحتی به نظر برسد، اما پس از مدت زمان نه چندان درازی قطعاً خسته و ناراضی خواهد شد.
چه عواملی در بروز این مشکلات نقش دارند؟
- وسایلی همچون یونیت، تابوره، صندلی و تناسب آنها با قد و وزن دندانپزشک، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در بروز یا عدم بروز ناهنجاری های پوزیشنی موثر عمل میکند.
- نحوه کار دندانپزشک و زاویه هایی که حرکات دست، گردن، کمر، شانه ها، پاها و ... را شکل می دهند، گاهی باید مورد بازنگری قرار گیرند.
- دستیاران دندانپزشک و نحوه عملکرد آنها که البته با سیستم دلیوری مطب باید هماهنگ باشند.
تکنولوژی در این میان چگونه عمل کرده؟
بدون شک ورود و ظهور تکنولوژی در حوزه های درمانی، بسیاری از مشکلات را حل کرده. در گذشته دندانپزشک وارد میشد و با یک سلام کوتاه، کار را آغاز می نمود! بیمار نه حق حرف زدن و سوال پرسیدن داشت، و نه اعتراضش شنیده میشد! اما امروز، دندانپزشک با بیمار گفتگو میکند؛ او را می شناسد و با ادبیاتی ساده، از پلن های درمانی می گوید. در بسیاری از موارد، بیمار حق انتخاب دارد و نظریاتش، در پروسه درمان تأثیر می گذارد. مانتیتورهای بزرگ، روبرویش روشن می شوند و او دقیقاً میفهمد که چه سرنوشتی در انتظار دندانهایش است.
اخیراً تابوره ها و یونیت های مجهزی وارد بازار شده اند که وضعیت قرار گیری بیمار و دندانپزشک را مورد آنالیز قرار می دهند و با بررسی های دقیق، گزارش هایی مبنی بر صحصح و غلط بودن پوزیشن ها ارائه می دهند و این شگفت انگیز است!
با حرکت به سمت آینده، همه چیز کوچکتر، ساده تر و آسان تر می شود! روزی خواهد آمد که دیگر به 12 پدال نیازی ندارید؛ بلکه فقط یک پدال همه کارها را کنترل میکند! همه دستگاه ها در یک دستگاه جمع می شود، چالش های پیچیده کمتر و لبخندهای رضایت بیشتر خواهند شد!
هیچ دستگاهی برای تولید زمان ساخته نشده؛ اما با تجهیزات سریع تر و ایمن تر، هم زمان را میتوان خرید و هم کارایی را!
تهیه شده توسط واحد آموزش دندال